google27eaa3905ca3fee3.html

Nesnažte sa za každú cenu pomôcť si sami.

Najlepšie je, ak nás nešťastie obchádza. Ale ak už k nemu príde, treba urobiť všetko, aby sme sa s ním zmierili. Psychológovia nemajú pochybnosti o tom, že tragédie nás robia silnejšími a niekedy z nás dokonca urobia lepších ľudí.

Napriek tomu nepoznám ľudí, ktorí by sa na nešťastie tešili a vedome sa snažili prilákať ho k sebe. Možno masochisti. Sú dôkazom toho, že každý človek prežíva nešťastie inak. Sú ľudia, ktorí sa nikdy nedokážu zmieriť napr. so smrťou dieťaťa a pocit viny ich prenasleduje aj niekoľko desaťročí. Ak sa vám prihodilo nešťastie a trápite sa až tak, že nemôžete dva týždne alebo aj dlhšie jesť ani spať, potrebujete odbornú pomoc. Nesnažte sa za každú cenu pomôcť si sami. Psychické zrútenie môže nastať v najmenej očakávanom okamihu a preto sa treba obrátiť na psychológa.

Pamätajte, že deti by prakticky od prvej chvíle po tragédii mali byť pod odbornou opaterou alebo neustálym dohľadom rodičov.

Fázy, ktorými musíte prejsť, ak vás postihlo veľké nešťastie:

  • 1 Prežívate šok. Nemôžete uveriť tomu, čo sa stalo. Cítite sa otrasení, bezmocní. Konáte ako automat, nepamätáte si čo a komu ste hovorili, čo ste kde položili a pod.
  • 2 Začínate si uvedomovať pravdu. Stávate sa precitlivelí. Často vás zachváti hnev, máte chuť na všetkých kričať. Máte pocit viny a utkvelo myslíte na to, že keby ste konali inak, k nešťastiu by neprišlo.
  • 3 Izolujete sa.Ste vyčerpaní zo stáleho stresu a napätia. Váš organizmus odmieta poslušnosť a neviete sa na nič sústrediť.

Pozor! Najnebezpečnejšie sú krajné reakcie. Ak vy, alebo niekto z vašich blízkych odmieta akceptovať, čo sa stalo a správa sa, akoby nič – alebo naopak, nie je v stave fungovať, stráca chuť do života, je v depresii a neprijíma žiadnu pomoc, mal by vyhľadať psychológa.

Ohrozená rodina

Navzájom sa obviňujete za to, čo sa stalo. Vy očakávate, že vás ten druhý obklopí starostlivosťou, robíte mu výčitky, pretože vás dráždi ticho a apatia.

Pocit bezradnosti je veľký úder – najmä pre muža. Preto často prerastá do agresivity. Pod vplyvom stresu a napätia sú muži čoraz výbušnejší, často vyvolávajú scény, odmietajú najbližšie okolie. Ak je to čo len trocha možné, snažte sa o utrpenie podeliť. Rozprávajte sa o ňom. Opisujte svoje pocity. Bolesť, prežívaná v osamelosti, je najbolestivejšia. Tragédie z nás môžu urobiť aj lepších ľudí. Často až dlhší čas po nich oceníme duchovné hodnoty a nájdeme pravý zmysel svojho života.

Ako sa postaviť proti zlému osudu?

Krok prvý – odpustite si

Predovšetkým sa neobviňujte za to, čo sa stalo. Budúcnosť nemôžete odhadnúť a preto uverte, že to tak malo byť. Náhoda neexistuje, všetko má svoju príčinu a dôsledok. Len my nevieme mať taký nadhľad, aby sme videli veci v pravom svetle.

Krok druhý – zbavte sa hnevu

Vyplačte sa – na veky večné, ak na to máte chuť, vyberte sa za mesto a tam, kdesi ďaleko, sa z celej sily vykričte, dupaním sa snažte zbaviť nepríjemnej energie.

Krok tretí – nájdite si cieľ

Máte deti alebo iných ľudí, ktorí sú od vás závislí a pre ktorých musíte byť silní. Vedomie, že vás potrebujú, by malo urýchliť vašu mobilizáciu. Časom uvidíte, že ste silnejší, ako ste predpokladali.

Krok štvrtý – hľadajte seberovných

Úľavu v utrpení nájdete vo chvíli, keď sa budete môcť porozprávať s ľuďmi, ktorí prežili podobné nešťastie a smútok, ako vy.

Krok piaty – pomôžte iným

Skutočnosť, že sa vás dotklo nešťastie spôsobí, že budete omnoho citlivejší voči krivdám iných ľudí. Pomôžte niekomu a pocítite spokojnosť. Ak niekoho liečite, liečite aj seba, ak pomáhate, pomáhate aj sebe. Nenadarmo sa hovorí: To, čo robíš, sebe robíš.

Sonja Vodrážková

Tip na knihu:

Marsha Lucas – Přeprogramuj svůj mozek na lásku – Neuropsychologička a psychoterapeutka vám príjemným, vtipným a zrozumiteľným spôsobom vysvetlí, ako funguje váš mozog vo vzťahoch. Lepšie tak pochopíte, ako ste dospeli k svojim súčasným vzťahovým vzorcom, a naučíte sa, ako si svoj mozog účinne preprogramovať. Zistíte, aké vnútorné pochody nám vlastne prebiehajú v mozgu; ako si výrazne zlepšiť schopnosť nadväzovať a pestovať uspokojivé vzťahy; čo stojí za chorobnou úzkosťou zo záväzkov – to všetko doplnené množstvom príkladov zo života a praktickými návodmi. S pomocou uvedených návodov a meditačných cvičení dokážete zmeniť navyknuté reakcie vo vzťahoch, založené na strachu; vybudovať si emočnú odolnosť; užívať si krajšie milovanie; pochopiť a zlepšiť svoje prežívanie lásky.

Ukážka: Vraťme se nyní zpátky k Julii. To, že intelektuálně chápala souvislost se svými zážitky z dětství, bylo dobré, ale nestačilo to. Poté, co jsme probrali dilema, které měla v mozku uložené, proč u ní dochází ke zkratu a není schopna zůstat ve vztahu, začala s pravidelnou meditací na všímavost. Julia pociťovala postupné a trvalé zlepšování. Dokázala se ve vztazích správně rozhodovat, místo aby z nich v panice prchala. Po roce přijala Gregovu nabídku k sňatku.

Pôvodná cena: 9.20 EUR, Naša cena: 6.90 EUR, Zľava: 25.00 %, Ušetríte: 2.30 EUR


Pomôžte niekomu a pocítite spokojnosť. Ak niekoho liečite, liečite aj seba, ak pomáhate, pomáhate aj sebe.


(Prečítané 1 824 krát, 1 dnes)
 

Comments are closed.