Všetci hľadáme ZDRAVÍČKO. Hľadáme ho všade okolo seba – v lekárňach, v obchodoch, na internete, u kamarátov, … 

Náš život sa pohybuje medzi veľkými extrémami: zdravie – choroba, práca – odpočinok, stres – relax. Vôbec si neuvedomujeme, že extrémy, do ktorých sme často zatlačení vlastným pričinením, majú pôvod v potrave, ktorú denne konzumujeme. Samozrejme aj v myslení.

Potrava nás udržuje pri živote. Priznajme si, ako málo o nej vieme. Keby sme viac vedeli, dokázali by sme sa rozumnejšie = zdravšie stravovať. Mnohí z nás veľa vedia, no nedokážu vedomosti patrične a v pravý čas využiť vo svoj prospech. Dôvod? Pohodlie, ľahostajnosť, nedostatok času, rezignácia, citové vypätie a pod. Je to škoda, pretože vedomosti o potrave môžu pozitívne zmeniť naše stravovacie zvyklosti a zdravie.

V rubrike Varme hravo zdravo nazrieme spoločne pod pokrievku kvalitných jedál, ktoré sú pripravované z kvalitných surovín podľa princípov makrobiotiky – s radosťou a láskou. Stáročiami overené makrobiotické princípy prinášajú rovnováhu a pokoj do našich myslí, skutkov, pracovných výkonov, do medziľudských vzťahov. Ozdravujú náš uponáhľaný
a ubolený život. Pohládzajú dušu a žalúdok. Mnohí ste sa už s makrobiotikou stretli. Niektorí ste hádam aj vyskúšali nejaké zaujímavé jedlo pripraviť. Niektorým sa možno aj nevydarilo tak, ako očakávali, alebo ich odradilo niečo, čomu nerozumeli (a nevedeli, kde môžu získať patričné informácie). Nech sú však vaše doterajšie vedomosti a skúsenosti akékoľvek, odteraz sa prehĺbia a postupne sa z vás stanú zdatní kuchári. Stačí, ak máte záujem „prehodiť výhybku“ a snahu urobiť niečo pre svoje zdravie.

Slovo makrobiotika pochádza z gréckych slov: makro = dlhý, veľký; bios = život. Makrobiotika predstavuje teda správny výber a prípravu potravy s cieľom predĺženia a skvalitnenia života. Je založená na využívaní prírodných zdrojov energie, bielkovín, tukov, minerálnych látok z obilovín, strukovín, zeleniny, ovocia, semien, korenín. Je to spôsob stravovania našich predkov, známy a zaužívaný niekoľko storočí. Je založený na využívaní princípov dostredivej a odstredivej sily (jin a jang) a princípov pôsobenia piatich prvkov (strom, oheň, zem, kov, voda). Predstavuje vyvážené a plnohodnotné stravovanie, ktoré poskytuje najlepšiu ochranu tela pred chorobami a negatívnymi vonkajšími vplyvmi.

Makrobiotika je spôsob varenia a myslenia, ktoré prináša zdravie a radosť, hravosť, nápaditosť, spokojnosť, harmóniu. Umožňuje návrat k Stvoriteľovi, prírode, vesmíru, k blížnemu, k sebe samému. Ak chcete zmeniť doterajšie stravovacie zvyklosti, musíte zameniť bežné produkty z hypermarketov za kvalitné z predajní zdravej výživy alebo zeleninu nakupovať na trhu. Najvhodnejšie sú výrobky v bio kvalite. Skúsené predavačky vám pri nákupe surovín ochotne poradia.

V prvom rade treba odstrániť mäsá a mäsové výrobky. Mäso ako dôležitý zdroj bielkoviny sa môže nahradiť strukovinami a výrobkami z nich. Vajíčka taktiež nie sú vhodné na konzumáciu. Náhradou za ne je tzv. Vajahit. Na mlieko a mliečne výrobky treba úplne zabudnúť. Mlieko sa dá nahradiť obilným alebo sójovým mliekom, mliečne výrobky sójovými výrobkami (z Tofu, Tempehu). Bezpodmienečne treba vylúčiť rafinovaný cukor a nahradiť ho obilnými sladmi. Klasické sladkosti nahradí sušené ovocie alebo sladkosti na báze obilných sladov. Bielu múku treba nahradiť celozrnnou (najlepšie čerstvo namletou na obilnom mlynčeku). Živočíšne tuky treba zameniť za kvalitné za studena lisované rastlinné tuky. Doporučuje sa používať morskú soľ, namiesto Vegety Solčanku a rôzne ochucovadlá bez glutamánu a prídavných látok. Výborné na dochucovanie hlavne varených obilnín je Gomasio. Ochucovadlá typu masox treba nahradiť sójovou omáčkou, misom. Namiesto klasického octu je možné používať Umeocot (tekutina slano-kyslej chuti, ktorá vzniká pri kvasení japonských sliviek Umeboshi). Na zahusťovanie jedál je vhodná maizena (kukuričný škrob), kuzu, arrowroot, sójová múka. Ako zdroj minerálnych látok sú výborné morské riasy. Náhradou kakaa je karobový prášok (svätojánsky chlebík). Doporučuje sa konzumovať sušené plody, oriešky, semienka. Treba sa vyhnúť nadmernej konzumácii kávy, alkoholu.

Ako vidíte, je toho veľa, čo musíte v „špajzi“ či chladničke vymeniť. Nemusíte byť tovaroznalcom, aby ste poznali tieto výrobky. Pravidelným a systematickým nakupovaním a varením získate bežnú rutinu, ktorá bude postačujúca pre bežnú domácu prípravu kvalitných makrobiotických pokrmov. Na prípravu kvalitných pokrmov sú potrebné hrnce z kvalitných materiálov. Najvhodnejším zdrojom energie je plyn (nedochádza k elektromagnetickému vplyvu elektrospotrebiča). Najkvalitnejším materiálom pre inventár na servírovanie makrobiotických jedál je drevo.

Dnes sa naučíme, ako sa pripravuje Gomasio = výrobok pripravený zo sézamových semien a soli (pripravuje sa aj z iných semien). GOMA = sézamové semená, SHIO = soľ → V krvi neutralizuje kyseliny a mierni únavu, vyživuje a posilňuje nervový systém, posilňuje prirodzenú imunitu.

Použitie: Jednu malú čajovú lyžičku gomasia vysypať na obilie 1 – 2 x denne pri nevoľnosti, bolestiach hlavy, zvracaní, poruchách rovnováhy, menštruačných bolestiach, bolestiach zubov možno jesť Gomasio samotné alebo si ho dať do čaju.

Príprava: Pripravujeme ho v špeciálnej miske suribachi v takom množstve, ktoré spotrebujeme približne za týždeň. Skladujeme ho v dobre uzavretom pohári. Semená opražíme za stáleho miešania drevenou vareškou.na zohriatej panvici na strednom plameni. Keď začnú na panvici pukať, vyskúšame medzi prstami (palcom a prstenníkom), či prasknú. Ak prasknú, sú už dostatočne opražené. Vysypeme ich do misky surobachi a necháme trochu vychladnúť. Morskú soľ taktiež opražíme za stáleho miešania vareškou na panvici na strednom plameni. Pražíme ju tak dlho, až sa vytratí morský pach a stratí vlhkosť. Dobre opražená soľ sa lepšie spojí s olejom zo semienok. Opraženú soľ vysypeme k semienkam do misky. Zmes opatrne trieme dreveným trecím kolíkom krúživými (špirálovitými) kolmými pohybmi oboma rukami zľava doprava (jedna drží kolík, druhá sa ho kolmo dotýka zhora).

Gomashio je hotové, keď je rozdrvených asi 80 % semien.

Jedáleň zdravej stravy ZDRAVÍČKOhttp://www.dobrastrava.sk/


Dobrá kniha:

Kushi Michio – Makrobiotická cesta – Kompletná príručka zdravej výživy je pomôckou pri vytváraní makrobiotického životného štýlu, založeného na filozofických princípoch rovnováhy a harmónie v súlade s prírodou. Kniha podáva základné informácie o zásadách makrobiotického stravovania a spôsobe prípravy makrobiotických pokrmov. Množstvo rád a receptov je určených tým, ktorí chcú zlepšiť svoje stravovacie návyky a tým aj celý svoj život.


Súvisiace články:


 

(Prečítané 2 107 krát, 1 dnes)

One Response to VARME HRAVO ZDRAVO

  1. terezkaterka píše:

    Bio potraviny. Neviem, kde ich môžu dopestovať, keď je celý náš svet zamorený všelijakými škodlivinami. Napr. na Slovensku. Kde môžu dopestovať bio plodiny? Všade prší kyslý dážď. Všade padá škodlivý spad z lietadiel, komínov tovární, z aut atď,atď.
    Zdravé morské riasy. Posledná zaujímavosť, ktorú som čítal. Americkí vedci zistili, že najnezdravšie potraviny sú plody mora, hydinové mäso a ovocie, zelenina. Rastlinné tuky. Ešte je na niektorých nakreslené srdce a napísané, že sú prospešné pre naše srdce. A prečítajte si v časopise Nový Čas pre ženy. Rastlinné tuky sú veľmi nezdravé, obsahujú veľa zlého cholesterolu. Jedni odborníci na výživu píšu, pite mlieko. Iní odborníci píšu, netreba piť mlieko, je škodlivé. Dokonca jeden prameň píše, že po vypití malej lyžičky mlieka sa telo štyri dni spamätáva z toho šoku. Takýchto protichodných teórií od vynikajúcich svetových vedcov a odborníkov je veľa. Čomu má človek veriť. Naši predkovia nejedli také potraviny,ako sa spomínajú napríklad v tomto čítaní a boli zdravší, ako my. Tiež si spomínam,že som čítal, že by sme mali konzumovať potraviny z nášho okolia a nie z ďalekých krajín. Moja teória je, že každý by mal jesť, čo mu chutí a všetkého s mierou.