google27eaa3905ca3fee3.html

cholesterol

Pre tých, ktorí trpia vysokou hladinou cholesterolu a chcú ho znížiť prirodzeným spôsobom máme nasledovné rady.

1, Konzumujte dostatok vláknin. Aspoň 30 g vláknin denne. Vhodnou vlákninou je akáciová vláknina alebo vláknina nachádzajúca sa v konjaku (rastlina známa ako sloní chlieb alebo sloní jam). Vláknina je dôležitá pre správne fungovanie črevnej mikroflóry. Bez dostatku vlákniny telu prospešné laktobacily a bifidobacily nemajú dostatok potravy a nedokážu v čreve prežiť. Na hladinu cholesterolu tiež pozitívne vplýva aj užívanie probiotík.

2, Obmedzte konzumáciu cukru. Tvorba cholesterolu sa aktivuje inzulínom. Hladina inzulínu je závislá od prísunu cukru a potravín s vysokým podielom sacharidov. Čím viac cukru prijímate, tým viac stúpa hladina inzulínu a stúpa aj hladina cholesterolu. Ak chcete znížiť hladinu cholesterolu, obmedzte konzumáciu potravín ako cukor, výrobky z múky či sladené nápoje.

3, Antioxidanty. Strava bohatá na antioxidanty, chráni cholesterol pred oxidáciou a zároveň znižuje zápalové procesy v tele. Cholesterol poškodený voľnými radikálmi je pohlcovaný bunkami imunitného systému. Ak  bunky imunitného systému pohltia  vysoké množstvo  zoxidovaného cholesterolu, odumrú a začnú sa ukladať na cievach. Na cievach  vytvoria odumreté imunitné bunky  aterosklerotické plaky. Aterosklerotické plaky upchávajúce cievy. Preto konzumujte potraviny bohaté na antioxidanty, ktoré chránia cholesterol pred poškodením voľnými radikálmi.

4, Panenské oleje. Konzumujte panenské rastlinné oleje ako napr. olivový či ľanový olej. Tie obsahujú prospešné látky nazývajúce sa  fytosteroly. Fytosteroly spomaľujú vstrebávanie cholesterolu z potravy a zabraňujú jeho prechodu do krvi. Každý deň si doprajte 1-2 polievkové lyžice extra panenského  ľanového či olivového oleja.

5, Jablká. Na Floride sa študovalo 160 žien v prechode. Polovica z nich jedla 75g sušených jabĺk. Druhá polovica jedla 75g sušených sliviek. Po 12 mesiacoch pokleslo v skupine s jablkami množstvo  LDL cholesterolu  23%. Dokonca sa zvýšila hladina HDL cholesterolu o 4%. Výrazné zlepšenie hodnôt nastalo už po 3 mesiacoch konzumácie jabĺk. Za tento efekt sú tiež spoluzodpovedné špeciálne polyfenoly (polyfenoly sú rastlinné farbivá) nachádzajúce sa v jablku . Medzi potraviny znižujúce hladinu cholesterolu patrí aj zelenina.

6, Omega 3 mastné kyseliny. Pre dobré hladiny tukov v krvi je dôležitý aj príjem omega-3 mastných kyselín, napríklad krilový olej, rybací či ľanový olej. 3g denne preukázateľne pozitívne ovplyvní hladinu krvných tukov.

7, Vitamín B3. Vitamín B3 pozitívne ovplyvňuje hladinu cholesterolu. Vitamín B3 bol označený American Heart Association a NIH (National Institutes of Health) v „Národnom programe na zníženie hladiny cholesterolu 1997“ ako rovnocenný k iným liekom znižujúcich cholesterol. Vitamínom B3 je možné znížiť triglyceridy až o 50%.V štúdii sa porovnávali statíny (lieky znižujúce hladiny cholesterolu) a vitamín B3. Lieky znížili hladinu LDL cholesterol o 32%. Vitamín B3 znížil LDL cholesterolu „iba“ o 23%, ale bez vedľajších účinkov. Prínosom vitamínu B3 je aj to, že „dobrý cholesterol“ (HDL) sa zvýšil až o 33%, zatiaľ čo lieky vykazovali malé účinky (7%) pri zvyšovaní hladiny „dobrého“ HDL cholesterolu. Takže celkovo sa vitamínom B3 dosiahlo lepšie zlepšenie pomeru LDL / HDL. Okrem toho sa pri užívaní vitamínu B3 znížil rizikový faktor „lipoproteín“ až o 35%, zatiaľ čo lieky nemali žiaden merateľný vplyv na tento rizikový faktor. Tieto hodnoty boli dosiahnuté v liečbe dlhšej ako 26 týždňov. Vedci z Texasu podávali ženám po menopauze, ktoré mali nedostatok pohybu, denne po dobu štyroch týždňov 1000 mg vitamínu B3. Podiel „dobrého“ HDL cholesterolu sa zvýšil o 12%, zatiaľ čo pomer HDL k celkovému cholesterolu sa zlepšil o 15%!

8, Pohyb. Vytrvalostný tréning dokáže pozitívne ovplyvniť hladinu cholesterolu. Šport je zdravý prostriedok pre zníženie hmotnosti. Ale len samotný pohyb nestačí. Telo sa musí začať potiť a musí sa zvýšiť pulz. Za zmienku stojí tiež priamy vplyv cvičenia na zloženie cholesterolu: údajne dobrý HDL proteín zvyšuje svoj podiel na celkovom cholesterole a dokonca znižuje existujúce tukové usadeniny v cievach. Chudnutie znižuje hladinu lipidov v krvi.

9, Nikotín a kofeín. Fajčenie negatívne ovplyvňuje hladinu LDL cholesterolu. Aj príliš veľa kávy (o viac ako päť šálok denne) zhoršuje metabolizmus tukov. Prestaňte fajčiť a kávu konzumujte s rozumom.

10, Polyfenoly. Užívajte fermentované polyfenoly z granátového jablka. U  testovaných osôb sa polyfenolmi z granátového jablka dosiahlo pokles hladiny cholesterolu (ESMAILL ZAHDEH a spol. 2006, ROSENBLAT a spol. 2006). Zoxidovaný LDL cholesterol je centrálnym – kľúčovým faktorom pri rozvoji  aterosklerózy. Ak cholesterol nezoxiduje cieva sa neupchá! Užívaním polyfenolov z granátového jablka sa oxidácia LDL cholesterolu u pacientov so zúženou krčnou tepnou zredukovala o 90% (AVIRAM a spol. 2000 a 2004). Polyfenoly z granátového jablka môžu znížiť rôzne rizikové faktory cievnych ochorení aktiváciou enzýmu PON 1. Je to enzým chrániaci cievy (ROSNBLAT a spol. 2010, FUHRMAN a spol. 2010, GUGLIUCCI a spol. 2010, SHINER a spol. 2007, ROSENBLAT s spol. 2011, KHATEEB a spol. 2010)

Andrej Medveď

Viac na mojej stránke: www.andrejmedved.sk + facebook

tel. 0911 295 859…….ak máte otázku bez hanby zavolajte
andrej.medved9@gmail.com


Súvisiace články:


foto: jphotostyle.com/handwriting/c/cholesterol.html


 

(Prečítané 2 339 krát, 1 dnes)

One Response to 10 spôsobov ako znížiť cholesterol

  1. Boutko píše:

    Vhodným prírodným prostriedkom pri vysokom cholesterole je tiež chioská masticha – živica zo stromov Pistácií, ktoré rastú v južnej časti ostrova Chios. Dozvedel som sa o nej počas výletu v Grécku, tam ju skoro každý berie ako prírodný prostriedok pre zníženie cholesterolu. Nie ako u nás, každý len lieky a chémiu. Potom tí ľudia aj inak vyzerajú o pár rokov pôsobenia chémie do tela…