endometriosis-que-es-600x364

Endometrióza je pomerne často sa vyskytujúce ochorenie ktorým trpia desiatky tisíc žien na Slovensku. Najviac sa objavuje medzi 20. až 35. rokom života, ale neraz postihuje aj staršie ženy. Endometrióza často zostáva bez povšimnutia. Choroba spúšťa zápaly, tvoria sa cysty a spôsobuje zjazvenie. Menštruácia býva bolestivá, nepravidelná a mimoriadne silá. Choroba môže viesť k neplodnosti.

Liečba

Podľa klasickej medicíny je príčina endometriózy neznáma. Preto je aj liečba len symptomatická. Najčastejšie sa predpisuje hormonálna terapia, alebo je tkanivo sliznice chirurgicky odstránené. Hormonálna terapia má veľa nepríjemných vedľajších účinkov ako napr. priberanie na váhe, zmeny nálad, potenie či bolesti hlavy. Chirurgický zákrok môže viesť k predčasnej menopauze.

Samozrejme existuje aj holistickom prístup. Ten pri liečbe zohľadňuje životosprávu, vplyv životného prostredia, psychiku, stresovú záťaž ako až stravovacie návyky. Holistický pohľad na liečbu hľadá príčiny vzniku choroby vo všetkých týchto oblastiach a vykonáva nápravy tak aby mohlo prísť k nastoleniu rovnováhy v organizme.

Vplyvy životného prostredia

Už od konca 80tych rokov 20 storočia existujú prvé štúdie, ktoré popisujú vplyv toxínov zo životného prostredia na priebeh endometriózy. Problémom sú rôzne zmäkčovadlá v plastoch ako ftaláty či bisfenol A, ale aj konzervačné látky používané v kozmetických prípravkoch. Ftaláty a bisfenol A sú pre telo škodlivé látky, ktoré dokážu narušiť hormonálny systém. Endometrióza sa vyznačuje narušenou hormonálnou rovnováhou. Do tela sa tieto jedovaté látky dostávajú z mäkčených plastov napr. dotykom. Ich zdrojom sú potravinárske fólie, hračky, plastové fľaše, PVC podlahy, plastové okná, saponáty atď.

Pri endometrióze používajte len prírodnú kozmetiku bez konzervačných látok, používajte čo najviac fľaše zo skla, potraviny pokiaľ môžete skladujte v sklenených nádobách atď. Na endometriózu tak isto negatívne vplývajú pesticídy. Potraviny preto dobre umyte vodou aby sa odplavilo čo najviac pesticídov použitých pri pestovaní potravín. Alternatívou sú aj produkty ekologického poľnohospodárstva. Hormonálnu rovnováhu narušujú aj ťažké kovy. Bolo preukázané, že ťažké kovy masívne zvýšili riziko vzniku nádorov závislých na hormónoch ako sú karcinóm prsníka, vaječníkov či maternice. Ukazuje sa že to platí aj pri podpore endometriózy a rozvoji maternicových cýst.

Rovnako je pri endometrióze neprijateľný alkohol a fajčenie. Je dôležité aby pacienti s endometriózou nepodceňovali vplyvy jedov zo životného prostredia a nech sa liečia akoukoľvek metódou či už alternatívne alebo alopaticky mali by čo najviac eliminovať jedy zo životného prostredia.

Hrubé črevo

V endometrióznom tkanive prebieha zápalový proces. Každý zápalový proces je ovplyvnení toxickými látkami. Do tela toxíny veľmi často vstupujú priamo z hrubého čreva. Tieto toxíny ako napr. lipopolysacharidy (drobné častice pochádzajúce z baktérií nachádzajúcich sa v čreve) sa šíria krvou po celom tele a dokážu spúšťať zápaly a podporovať existujúce zápaly. Častou príčinou vnikania toxínov z hrubého čreva do organizmu je syndróm deravého čreva. Viac si o ňom môžete prečítať tu. Hrubé črevo je dôležité aj pre tvorbu protizápalových látok a zároveň prispieva k dobrej psychickej a hormonálnej rovnováhe. Zlepšenie funkcie hrubého čreva ovplyvní aj imunitný systém.

Dôležité je konzumovať:

Strava

V endometrickom tkanive prebieha zápalový proces. Strava by mala zohľadňovať tento fakt. Isté zložky potravy zápal podporujú ako napr. nadmerný prísun omega 6 mastných kyselín nachádzajúcich sa napr. v červenom mäse a rastlinných olejoch, cukor, rafinované výrobky a sú zložky potravy, ktoré pomáhajú zápal utlmovať ako napr. omega 3 mastné kyseliny, bylinky, vitamíny, polyfenoly atď.

V rôznych štúdiách sa zistilo, že strava bohatá na trans tuky (nachádzajú sa v hranolkoch, čipsoch, stužených tukoch, pekárenských výrobkoch) a omega 6 mastné kyseliny (mäso, palmový olej, sójový olej, kukuričný olej)podporuje vznik endometriózy. Na druhej strane vysoký príjem omega 3 mastných kyselín znižuje riziko vzniku endometriózy. Trans tuky a omega 6 mastné kyseliny podporujú zápal. Endometrióza vždy vyvoláva zápal vo svojom okolí. Vedie tok bolesti a zjazveniu okolitého tkaniva- fibrózne tkanivo. Na zvieratách s endometriózou bolo preukázané, že doplnenie EPA a DHA významne znížila tvorbu zápalových látok a zápalových procesov v endometrióznom tkanive.

Strava by mala obsahovať veľa vitamínov, minerálov, polyfenolov, za studena lisovaných panenských olejov, vylúčiť rafinované oleje a potraviny, cukor, rýchlo vstrebávateľné sacharidy, vyprážané a dlho tepelne pripravované jedlá. Obmedziť prísun červeného mäsa. Ak budete konzumovať ryby zo studených morí uprednostnite umelo nechované. Často totiž obsahujú dioxíny, polychlórované bifenoly a ťažké kovy, ktoré sú jedmi. Z mliečne výrobkov sú vhodné kyslomliečne a bez cukru ako napr. doma robené jogurty z kozieho mlieka, ovčieho mlieka alebo kráv chovaných na zelenom. Výborné vlastnosti má ľanový olej, konopný olej, pupalkový olej. Zo zeleniny je to karfiol, ružičkový kel, brokolica či čínska kapusta, petržlenová vňať, žerucha, hlávkový šalát, špenát a iná zelenina. Z ovocia sú to tmavé bobuľové ovocie, avokádo a ovocie s nízkym obsahom fruktózy.

Pri endometrióze sú veľmi cenenou potravinou ľanové semienka. Tie obsahujú cenné látky nazývajúce sa lignany. Lignany sa nachádzajú hlavne v semienkach rastlín, zelenine či strukovinách. Majú pozitívny vplyv na hormonálnu rovnováhu. Ľanové semienko obsahuje 800x viac lignanov ako väčšina ostatných rastlinných zdrojov. Navyše lignany majú silný antioxidačný a protizápalový účinok. Dennú dávku lignanov si zabezpečíte dennou konzumáciou 25g ľanových semienok.

Vplyv hormónov na endometriózu

Pri endometrióze je často pozorovaný na jednej nadbytok estrogénov a na druhej strane nedostatok progesterónu. Preto pri endometrióze sú nasadené vaginálne čapíky s progesterónom. Nedostatok progesterónu často nastáva ako následok dlhotrvajúceho stresu. Stres je aj rizikovým faktorom zhoršujúcim priebeh choroby. Látka, ktorá dokáže pozitívne ovplyvniť hladinu progesterónu je diosgenín. Nadbytok estrogénov je často spojený aj s nadváhou najmä v oblasti brucha a bokov. Preto je pri endometrióze vhodné popracovať na zhodení nadbytočných kíl  z problémových partií.

Nadbytok estrogénov sa odbúrava v pečeni. K tomuto sú potrebné lecitíny, vitamíny skupiny B a dostatok horčíka. Pečeni pomáhajú artičoky či rastliny s vysokým obsahom horčín ako napr. púpava, žerucha a iné. Dôležité pre správne fungovanie pečene sú aj vitamíny C, E , minerály ako selén a aj dostatok kvalitných bielkovín. Z látok, ktoré sú prospešné pre pečeň je dobre spomenúť kurkumín a pravotočivú kyselinu mliečnu. Hladinu estrogénov znižuje aj šport. Preto by ste sa mali pravidelne hýbať.

Bylinky a endometrióza

Používanie byliniek a korenín je vhodná podporná liečba tak pri holistickom prístupe ako aj pri klasickej liečbe. Bylinky dokážu podporiť liečbu analgetickými, protizápalovými účinkami , pomáhajú vyrovnávať hormonálne nerovnováhy a sú účinné aj pri stabilizácii psychiky. Nakoľko endometrióza vážnym spôsobom zasahuje do citlivej oblasti ženského tela a môže viesť k neplodnosti jej vplyv na psychiku je pomerne veľký.

Bylinky uľavujúce od bolesti:

  • harmanček
  • rebríček
  • pupalka (je možné konzumovať aj pupalkový olej)
  • vratič obyčajný

Bylinky pozitívne vplývajúce na psychiku a upokojenie:

  • chmeľ
  • ľubovník
  • medovka
  • levandula

Bylinky pozitívne vplývajúce na hormonálnu nerovnováhu:

  • Alchemilka
  • Drmek
  • Šalvia

Rastliny s protizápalovým účinkom:

  • Škorica
  • Zázvor
  • Palina

Bylinky sa môžu užívať vo forme čajov, môžu sa z nich robiť kúpele či obklady ako aj tinktúry.

Ktoré látky by ste mali užívať pri endometrióze? Konzumujte dostatokomega 3 mastnýchkyselín ( EPA a DHA)

EPA a DHA sa nachádzajú v tučných morských rybách ako je losos, sleď, makrela, tuniak a sardinka. Vyskytujú v  určitých riasach ako napr. ulkémia, čo je riešením ako zabezpečiť dostatok omega 3 mastných kyselín pre vegetariánov. Veľmi cenným zdrojom omega 3 mastných kyselín je aj krilový oleji (kril je morský ráčik žijúci v studených moriach). Strava pri endometrióze by mala byť zároveň chudobná na omega 6 mastné kyseliny. Mnohé omega 6 mastné kyseliny podporujú zápal. Platí zásada, že by ste mali skonzumovať rovnaké množstvo omega 3 a omega 6 mastných kyselín. Optimálny pomer omega 3 a omega 6 by mal byť 1:1. V najhoršom prípade by sme mali na 3 jednotky omega 6 mastných kyselín skonzumovať 1 jednotku omega 3 mastných kyselín. Moderná strava však tento pomer posúva v prospech omega 6 mastných kyselín až 1:20 -1:50 !!! Denný príjem omega 3 mastných kyselín by mal byť 3-4g (EPA a DHA).

Dôležité upozornenie: Ak konzumujete veľa rastlinných omega 3 mastných kyselín – alfa linolénová kyselina – ALA (ľanové semiačka, konopné semiačka atď.) tie sa nedokážu premeniť v dostatočnom množstve na protizápalové EPA a DHA. V 40g ľanového oleja je 20g alfa linolénovej kyseliny a z nej vznikne max. 1g EPA! Celý proces premeny ALA na EPA môže ešte sťažiť nedostatok:

  • zinku (odbúravajú ho diuretiká, lieky na vysoký krvný tlak, hormonálna antikoncepcia atď.)
  • horčíka (odbúravajú ho preháňadlá, hormonálna antikoncepcia, antibiotiká, stres)
  • vápnika (odbúrava ho napr. kortikoidy, diuretiká, antibiotiká atď.)
  • Vitamínu B6 ( odbúrava ho napr. antikoncepcia, stres, penicilín, kortikoidy atď.)
  • vitamínu B7 (odbúravajú ho napr. antiepileptiká)

Ďalšie faktory, ktoré znižujú tvorbu protizápalovej EPA z rastlinných zdrojov:

  • zvýšený prijem nasýtených mastných kyselín
  • konzumácia alkoholu
  • vysoká hladina cholesterolu v krvi
  • diabetes 2.typu
  • vírusové infekcie
  • stres
  • vyšší vek

Zabezpečte si dostatok vitamínu D3

Nedostatok vitamínu D3 môže podporiť tvorbu mimomaternicového endometrického tkaniva. V štúdiách vykazovali pacientky s vyšším stupňom endometriózy zníženú hladinu vitamínu D3.Vitamín D3:

  • ovplyvňuje tvorbu sexuálnych hormónov – progesterónu a estradiolu
  • pôsobí na sliznice regulačne

Pri endometrióze sa často vyskytuje nedostatok progesterónu a nadbytok estrogénu. Vitamín D3 znižuje aj zápal prebiehajúci v endometrickom tkanive. Takmer každá pacientka s endometriózou trpí na občasnú alebo pravidelnú menštruačnú bolesť. Tu môže vitamínD3 tiež poskytnúť úľavu. Pri klinickej štúdie (Lasco a kol.) sa skúmal vplyv vitamínu D3 na bolestivú menštruáciu. 40 žien z bolestivou menštruáciou dostávalo 5 dní pred začiatkom menštruácie jednorázovo 300.000I.U vitamínu D3 alebo placebo. Po 2 mesiacoch došlo v skupine s vitamínom D3 k poklesu bolesti o 41%. Najviac z vitamínu D3 profitovali ženy, ktoré mali veľké bolesti. Pri placebo skupine sa nezaznamenala žiadna úľava od bolesti. Za zmienku stojí aj to, že žiadna zo žien s vitamínomD3 počas 2 mesiacov neužila žiadne lieky proti bolesti. Zatiaľ čo v placebo skupine užilo lieky proti bolesti 40% žien! Pri bolestivej menštruácii sa ukázalo, jednorázová dávka 300.000 I.U vitamínu D3 raz za mesiac bola efektívna . Táto dávka zodpovedá dennej dávke 5000 I.U vitamínuD3.

Horčík a vitamíny skupiny B

Horčík má v tele dôležitú úlohu. Má tlmiaci účinok na maternicovú hyperaktivitu. Horčík a vitamíny skupiny B sú dôležité ako regulátory stresu . Stres zhoršuje priebeh endometriózy. Pri endometrióze je narušená aj acidobázická rovnováha v zapálenom tkanive. Acidobázická rovnováha sa prísunom horčíka zlepší. Aké dávkovania sa odporúčajú? Horčík by sa mal užívať vo forme solí kyseliny citrónovej – citrátov. Citráty sú pre organizmus dobre využiteľne. Denná  dávka by mala byť cca 400-500mg denne. Horčík by sa mal užívať denne a v pravidelných dávkach. Napr. 3x 150mg denne alebo 2x250mg. B vitamíny by sa mali užívať najlepšie ako celok ôsmych B vitamínov. Denný príjem vitamínu B1 by mal byť 20mg denne a vitamínu  B6 – 50mg.

Andrej Medveď, http://abczdravia.sk/


Súvisiace články:

(Prečítané 517 krát, 1 dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *