google27eaa3905ca3fee3.html

hostel-campingMinulé leto sme sa s kamarátmi vydali na dobrodružnú cestu po Pobaltí. Odniesli sme si nespočetné množstvo zážitkov a dojmov, ktoré vo  mne rezonujú aj po dlhšom čase. Obzvlášť jeden, ktorý vo mne spustil vlnu úvah o hodnote ľudského prístupu.

Náš pobyt v hosteli v Helsinkách nebol jedným z tradičných pobytov. Naopak, bol to skutočne netradičný zážitok. Prvý moment prekvapenia sme zažili, keď sme sa nevedeli  dostať do hostela. Žiaden zvonček naokolo. Dvere boli  na kód, avšak vychádzajúci turisti nám ich otvorili. Druhý problém  nastal  hneď po vstupe do hostela, pretože sme nevedeli nájsť recepciu. Naším úmyslom bolo zložiť si batožinu na recepcii a pokračovať v objavovaní mesta. Jediné čo sme si  všimli, bol  telefón visiaci  na stene a pri ňom odkaz na telefónne číslo pre prípad potreby spojiť sa s personálom. Vytočili sme teda odporúčané číslo, cez ktoré sme sa dostali k „recepčnej“. Keďže sme doposiaľ nemali podobnú skúsenosť, boli sme neskutočne prekvapení nasledujúcimi inštrukciami. V hosteli sa skutočne žiadna recepcia nenachádzala, pretože sa jednalo o  „internetový“ alebo „online“ hostel. Keďže naša izba ešte nebola pripravená, nemali sme si kde zložiť batožinu. „Recepčná“ na telefóne nám odporučila úschovňu batožiny v najbližšom obchodnom centre. Zároveň nám vysvetlila ako to v hosteli chodí. Na telefónne číslo nám prišlo zopár SMS kódov: jeden slúžil  na otvorenie vchodových dverí a druhý na otvorenie dverí od izby.  V priestoroch hostela sa fyzicky nenachádzal  žiaden  zamestnanec, ktorý by nám v prípade potreby pomohol ,milo nás privítal, prípadne odporučil nejaké špecifické miesta v meste.

Ostali sme vcelku zaskočení. Celá situácia nám  pripadala absurdná, akoby sme sa zrazu  ocitli  v roku 2050. Ostávalo nám len pousmiať sa nad novodobým trendom, s ktorým sme sa po prvýkrát stretli.

V tomto hosteli  sme mali  rezervovanú izbu pre 4 osoby len  na 1 noc. Keď sme sa večer vrátili  na izbu, ostali  sme opäť prekvapení. V izbe bolo celkom  dusno. Potrebovali sme v tom  malom  priestore vyvetrať. Na okne však nebola kľučka a tak nebolo  možné otvoriť ho. Otvárali  sme preto aspoň dvere do chodby, avšak po  minúte aj  pol  sa stále spustil  alarm  zabudovaný  v dverách. Vetranie tak bolo veľmi zábavné… Pred spaním sme zistili, že nám  chýbajú 2 paplóny. Izba bola síce rezervovaná  pre 4 osoby, avšak paplóny boli len 2. Nakoľko sme sa v noci nemali ani  na koho obrátiť, podelili sme si paplóny po dvojiciach. Nezavolali sme na zákaznícku nonstop linku.  Nepotrebovali sme sa totiž len posťažovať, skôr by sme ocenili, ak  by nám ho mal  kto odovzdať. Alebo ak by nás mal kto vypočuť. Nikto tam však pre nás nebol. Musím podotknúť, že patríme k milým  turistom, nezvykneme sa sťažovať pre malichernosti. Viac krát sa nám stalo, že negatívny dojem sa po prejednaní so zamestnancom ubytovacieho zariadenia transformoval na pozitívny. Samotná situácia sa pritom často krát ani nezmenila, avšak pochopenie, prívetivý prístup či ochota dokázala zmeniť nás pohľad na vec. Nepríjemnosť zrazu nadobudla neutrálny charakter. Niekedy sa spočiatku problematická situácia zmenila prístupom zamestnanca na vtipnú, ba až bizarnú konverzáciu, ktorá sa nám nakoniec v pamäti  uložila do priečinku zaujímavých skúseností.

Tá zvláštna sila, ktorá v nás transformuje konečné dojmy, spočíva v ľuďoch. Ľudí je možné nahradiť technológiou aj vo  sfére služieb. Avšak hodnota, o ktorú prichádzame je citeľná. Dokážeme ju rozpoznať zmyslami. A naše pocity sú často krát lepším indikátorom hodnotenia kvality ako čísla. Informáciu Vám  dokáže podať rovnako človek ako technologické zariadenie. Na samotnú informáciu však postupom  času zabúdame a to čo si  v pamäti uložíme je dojem tvorený prostredím a predovšetkým ľuďmi.

Takto vyzerala naša nová skúsenosť v „online“ hosteli… sféra, ktorej služby sa vždy vyznačovali vysokou mierou osobného prístupu ľudí, ktorí boli jej súčasťou. Hotelierstvo  sa nám všetkým  spája s ľuďmi. Mala som možnosť okúsiť jeho novú, formujúcu sa vetvu, v ktorej je ľudský prístup nahradený technológiou. Napriek priamemu a jasnému miereniu informácii nám predsa len niečo chýbalo…. Milá SMS na uvítanie  s kódom na otvorenie dverí splní svoj  primárny účel, nepopieram. Avšak po prílete cez pol Európy, plní dovolenkového nadšenia a eufórie,  dobre padne práve milé slovo z úst domáceho.

V oblasti služieb majú referencie vysokú cenu. Táto skúsenosť by ma nepresvedčila vrátiť sa do tohto hostela a rovnako  by som  to neodporučila ani  mojim  známym. Čo teda viedlo nás k tomu, aby sme sa ubytovali práve v tomto hosteli ? Tušíte správne. Bola to veľmi prijateľná cena. Nikomu z nás nenapadlo, že ide o online hostel, pretože sme dovtedy o takomto koncepte nikdy nepočuli. Cena zahŕňala samotné ubytovanie bez hodnoty nákladov na zamestnancov. Tu si kladiem otázku : „Akú cenu má skutočne ľudský kapitál?“ Možno by sme si  priplatili 10 alebo  20 eur. A možno aj  viac. To by sme si ale dokázali lepšie zodpovedať v krízovej situácii. Ak by niekomu prišlo nevoľno a potrebovali by sme poradiť ako sa dostať k najbližšej pohotovosti, ochota zaplatiť za ľudský kapitál by rástla priamo úmerne so závažnosťou nevoľnosti. Vyfarbila som  túto situáciu z dôvodu hlbšieho zamyslenia sa nad podstatou ľudského prístupu. Koľko by ste si boli ochotní priplatiť Vy v danej situácii za personál ? Aká cena sa Vám  zdá adekvátna za ľudský prístup ? Vaše úvahy sú vítané v diskusii pod článkom.

Je ťažké oceniť ľudský kapitál konkrétnou peňažnou sumou. Pretože môžu nastať situácie, keď by sme pomoc či vrúcnu radu od druhého ocenili aj cenou zlata. Každopádne sa môžeme zhodnúť na konštatovaní, že ľudský kapitál predstavuje hodnotu, ktorá je v mnohých situáciách nenahraditeľná. Kiežby sme si to uvedomovali častejšie… A preto padne vhod, ak si občas pripomenieme túto jednoduchú myšlienku.


Súvisiace články:


Tip redakcie Eugenika:

Steven Vedro – Technika – součást duchovního vývoje – Autor analyzuje náš technologický rozvoj ako psychospirituálny proces. V moderných komunikačných technológiách vidí potenciálnu múdrosť týkajúcu sa hlbších úrovní ľudskej komunikácie. Východiskom je systém čakier, ku ktorým sa priraďujú odpovedajúce komunikačné technológie. Telegraf, telefón, rádio, televízia, internet, digitálne technológie, videohry, DVD disky a MP3 prehrávače. Pri každej kapitole sú aj cvičenia na preladenie našich komunikačných vysielačov.

Pôvodná cena: 7.60 EUR, Naša cena: 6.08 EUR

Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 1.52 EUR


(Prečítané 400 krát, 1 dnes)
 

One Response to Noc v online hosteli. Do akej miery nahradí človeka technológia ?

  1. Technik píše:

    Skvelý článok!