Cítite únavu? Ste podráždení a bolí vás chrbtica? Už sa nedokážete pozerať na svoje ochabnuté svaly? Tieto i ďalšie zdravotné problémy môžete vyriešiť prostredníctvom série cvičení 5 Tibeťanov. Jediné, čo musíte urobiť, je venovať sa cvičeniu aspoň 10 minút denne.

5 Tibeťanov predstavuje jednoduché cvičenie, ktorého úlohou je obnoviť rovnovážne prúdenie energie v ľudskom tele. Ak je v jednotlivých centrách veľa, alebo naopak málo energie a čakry „nespolupracujú“ tak, ako by mali, človeka sužujú zdravotné problémy.

Už samotný názov napovedá, že systém cvičenia vznikol v Tibete, kde ľudia veria, že fyzické i psychické problémy sú spôsobené poruchami toku energie cez čakry. „5 Tibeťanov je jogový systém jednoduchých, ale veľmi účinných cvičení, ktoré stimulujú základné energetické centrá v tele. Známy je aj ako Päť rítov omladzovania,“ hovorí inštruktorka Eva, ktorá má s cvičením 5 Tibeťanov niekoľkoročné skúsenosti.

Učíme sa cvičiť 5 Tibeťanov

Desiatky webových stránok, videí v rozličných jazykoch, kníh i brožúr ponúkajú návod na to, ako správne cvičiť 5 Tibeťanov. Určite. Aj to sú spôsoby, ako toto prospešné cvičenie začleniť do svojho života. „Aj keď sa dá cvičenie naučiť podľa knižky, či videa z internetu, jednoduchšie je začať pod vedením inštruktora, aby ste si boli istí, že cvičíte správne,“ upozorňuje skúsená inštruktorka.

5 Tibeťanov je cvičenie prispôsobené dnešnej rýchlej dobe. Nevyžaduje si veľa času, nie je náročné a zaobíde sa bez špeciálneho vybavenia. A je vhodné pre každého bez ohľadu na vek či fyzickú kondíciu. Základ tvorí 5 cvikov, ktoré sa opakujú. Konečný počet opakovaní každého cviku je 21. K tomuto cieľovému číslu sa dá dopracovať už v priebehu niekoľkých týždňov.

Aké pravidlá treba pri cvičení dodržiavať? „Cvičte len toľko, aby ste sa cítili príjemne. Cvičeniu sa venujte každý deň ráno, alebo večer. Postačí 10 – 20 minút. Pred cvičením si dôkladne ponaťahujte svaly a šľachy, rozhýbte kĺby. Cviky sa vzájomne dopĺňajú, preto je ideálne vykonať ich všetky za sebou,“ hovorí zo skúseností inštruktorka Eva.

Je pre vás konkrétny cvik problematický a radi by ste ho vynechali? Inštruktorka 5 Tibeťanov odporúča nasledovné: „Ak vám niektorý cvik robí problémy, môžete ho vynechať a vrátiť sa k nemu až vtedy, keď získate lepšiu kondíciu. Hlavne nezabudnite na správne dýchanie a pozitívnu myseľ.“

„Pozitívne účinky cvičenia sa dostavia už po prvom týždni…“

Pravidelné cvičenie 5 Tibeťanov prospieva telu i duši. Medzi hlavné oblasti pôsobenia tohto cvičenia patria – zlepšenie celkovej pohyblivosti tela, aktivácia krvného obehu, lepšie zvládanie stresu, viac energie a pozitívnejší prístup k životu. „Účinky cvičenia sa dostavia už po prvom týždni. Pocítite prílev vnútornej energie, budete výkonnejší a menej unavení (i bez obvyklej kávy). Cvičenie regeneruje organizmus, pôsobí proti stresu, depresii, bolestiam chrbta, pomáha získať štíhlejšiu postavu, spomaľuje starnutie,“ vymenováva hlavné prínosy cvičenia 5 Tibeťanov inštruktorka Eva.

Teraz je ten správny čas!

Urobte niečo dobré pre svoje telo. Teraz hneď. Možno sa aj vy zbavíte bolestí chrbta a hlavy, alebo získate viac energie podobne ako verná zástankyňa tohto cvičenia pani Eva: „Dlhé roky som mala brožúru 5 Tibeťanov uloženú v poličke a z času na čas ju otvorila s odhodlaním, že sa naučím podľa nej cvičiť. Nikdy som svoj zámer nedotiahla do konca. Stačila jedna inštruktáž v kúpeľoch, aby som cvičenie zvládla a stalo sa súčasťou môjho každodenného života. Zbavila som sa bolestí chrbta a je mojím životabudičom.“

Cvičenie 5 Tibeťanov

5 Tibeťanov je staré Tantrické cvičenie prinesené a modifikované Tibeťanmi. Za 5 až 9 týždňov sa dá vypracovať až na konečný počet 21 opakovaní z každého cviku. Ak budete každý deň cvičiť týchto 21 opakovaní, vaše telo bude mať energiu 25 ročného človeka. Sú registrované prípady ľudí, ktorým sa vo vysokom veku zlepšil zrak, tak že odložili okuliare, vyliečili sa z ekzémov a mnohých ďalších chorôb.

Je to cvičenie , ktoré harmonizuje fungovanie čakier, ktoré priamo riadia činnosť žliaz s vnútorným vylučovaním a tým harmonizujú všetky procesy tela..

Ja cvičím s prestávkami 5 Tibeťanov už niekoľko rokov. Naučila som sa pekne dýchať, čo je naozaj asi najdôležitejšia časť, vôbec ich nerobím tak rýchlo ako nájdete na videách, ale skôr formou relaxácie, zameranej na ten správny spôsob dýchania a koncentrácie, čo pomáha pri zvýšenom strese , vyčerpanosti a únave. Taktiež by som neodporúčala ich cvičiť pred spánkom, lebo sa tým zvyšuje energia v telíčku a môže vám to potom zabrániť spať.

Tehotné ženy by mali vynechať cvičenie, tak isto ak trpíte vážnymi poruchami chrbtice, alebo kĺbov. Je veľmi veľa vysvetlení ako ich cvičiť, ale ja som našla pred rokmi tento niekde na internete a preto neuvádzam zdroj. Podotýkam, moje cvičenie je omnoho pomalšie, ako uvidíte na videách a osvedčil sa mi a doporučujem ho. Pripojila som aj videá, ktoré môžete vo veľkom množstve už nájsť na internete, aby ste videli reálne ako to cvičia iní.



5 Tibeťanov:



 1.Tibeťan – Otáčanie sa

Prvý Tibeťan

Prvým krokom k tomu aby sme sa začali otáčať je zistiť, na ktorú stranu sa budeme otáčať:

  • Jedna noha je pevná, na ktorej sa budeme točiť. Tá sa počas točenia nesmie zdvihnúť zo zeme /ako v basketbale pivotova noha
  • stoj rozkročný – rozpažiť obe ruky jednu dlaň smerom hore a jednu dlaň smerom dolu, dlaňou k zemi. A teraz si vyskúšajte otáčanie a to tak že , otáčajte sa za dlaňou ktorá je otočená k zemi. Keď je to pravá dlaň tak sa otáčajte v smere hodinových ručičiek. Potom si zmeňte dlane tak že ta ktorá bola otočená smerom hore je dole a naopak. Vnímajte pocity pri otáčaní na jednu a potom na druhú stranu. A vyberte si tu ktorá vám viac vyhovuje.
  • Po zistení sa točte vždy v svojom smere maximálne však 21 krát. Ak sa niekomu točieva hlava môže sa pri otáčaní pozerať na dlaň tej ruky ktorá má smerovať hore. Točiť sa môžte s otvorenými alebo zatvorenými očami.

1.1 Medzicvik.

Medzicvik je veľmi dôležitá súčasť celého procesu. Medzicvik nasmeruje energiu nižších čakier hlavne prvej , k siedmej na temene hlavy. Takže:

  • stojíme rovno, s mierne rozkročenými nohami a uvoľnení.
  • ruky sú spustené , chrbty rúk skoro pri sebe vo výške pohlavných orgánov
  • s nádychom a súčasným zovretím konečníka a s predstavou smeru energie od prvej čakry k siedmej zdvíhame ruky až k siedmej a až do úplného vystretia ako keby ste dalšiu čakru dosahovali v nekonečne .
  • s výdychom ruky spúšťame a tiež kopírujeme pohyb energie rukami smerom dole k prvej čakre s predstavou strieborného lúča z nekonečna až k prvej čakre.
  • ak to nejde naraz tak môžete to urobiť , ten nádych smerom hore na dva krát. Najprv po srdce, 4.čakru a potom zo štvrtej cez siedmu do nekonečna

*Opakovať medzicvik dvakrát za sebou.


2. Tibeťan – Akože „brušáky“

Druhý Tibeťan

V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že toto cvičenie nie je žiadne posilňovanie svalov. Všetku tzv. námahu čo robíme, robíme pomocou dychu a sťahovania-zvierania análu, konečníka či hrádze – priestorom medzi konečníkom a pohlavnými orgánmi /1.čakra/

  • Ležíme na podložke na zemi, ruky voľne vedľa tela. S prudkým nádychom, cez nos, prudko zdvihneme obe nohy tak aby zvierali s podložkou približne 90 stupňový uhol.
  • Súčasne zdvihneme hlavu k hrudi tak aby sa dotýkala hrude.
  • Následne pomaly spúšťame nohy k zemi, s výdychom a úplným uvoľnením.

1.1 Medzicvik.


3.Tibeťan – Záklon

Tretí Tibeťan

  • Kľačíme na kolenách , vystreté telo zviera pravý uhol voči zemi a rukami si podopierame svaly zadku tak, aby zachovali vystreté telo aj pri následnom pohybe.
  • S prudkým nádychom so súčasným zovretím hrádze sa zakloníme do svojho maximálneho uhla tak aby sme boli zaklonení a ešte sa nám od napätia netriasli stehenné svaly. Hlava je tiež zaklonená Aj v tomto záklone s pomocou rúk na zadku sme vyrovnaní a s výdychom a súčasne uvoľnením hrádze sa vraciame do východiskovej polohy.
  • Upozornenie: Prsty na nohách sú zapreté o zem.
  • Cvik opakujeme.

1.1 Medzicvik.


4. Tibeťan – Most

Štvrtý Tibeťan

Sedíme na podložke, v pravom uhle voči zemi, ruky sú pri tele, dlaňami opriete o zem. So zovretím hrádze-konečníka a s prudkým nádychom zdvihneme smerom dopredu tak aby telo tvorilo voči zemi obrátené písmeno U, ako keby sme išli urobiť gymnastický mostík s tým rozdielom, že trup je vodorovne voči zemi a ruky a nohy sú v pravom uhle voči zemi. Hlavu zakloníme.

S uvoľnením hrádze konečníka a súčasne s výdychom sa vraciame do východiskovej polohy.

1.1 Medzicvik.


5. Tibeťan – Strecha

Piaty Tibeťan

  • Do základnej polohy sa dostaneme tak, že ležíme na zemi, na bruchu a zdvihneme na ruky len prednú časť trupu , pričom telo zostava uvoľnené a tvorí časť oblúka. Nohy sú na zemi a prsty sú vzopreté o zem.
  • S nádychom a zovretím hrádze-konečníka a s nádychom urobíme pohyb smerom hore tak aby zadok bol najvyššie a telo tvorilo trojuholník som zemou – striešku.
  • S výdychom a uvoľnením hrádze-konečníka sa vraciame do východiskovej polohy.
  • Posledný cvik ktorý môžte a nemusíte ale je vynikajúci na dokončenie je nasledovný:
  • Ľah na chrbte, ruky pri tele, ruky len s nádychom vzpažíme prudko až za hlavu na zem.
  • Potom s napnutím všetkých chrbtových svalov zdvíhame ruky do pravého uhla tak, že sa nám dostanú nad tvar pričom pri zdvíhaní zadržiavame dych a súčasne napíname špičky nôh akoby sme sa chceli predĺžiť.
  • S výdychom spúšťame ruky dlaňami na tvár a chvíľu tak ich podržíme.
  • Tento cvik opakovať dvakrát nie viac.

Po cvičení je dobre si ešte chvíľu posedieť či meditovať..

Pár poznámok:

  • prudkosť či rýchlosť pohybu je relatívna a individuálna
  • Nie je to posilňovanie svalov – cviky sa vykonávajú silou dychu
  • nie je tu podstatná dokonalosť vykonaných polôh – neznásilňujte sa
  • maximálne robte 21 opakovaní a opakovania u každého cviku môžu byt rôzne čo do počtu
  • je dobre pri nádychu so súčasným zovretím konečníka použiť predstavu ako keby ste vyťahovali energiu zo základnej čakry stredným kanálom až na siedmu.

Ukážka cvičenia 5 Tibeťanov:


Viac sa dočítate v knihe: Pět Tibeťanů po česku


Zdroj: www.maser.sk/ + https://www.facebook.com/notes/bodhi

Ďalšie zdroje: www.cvicte.skhttp://elizabehtin.wordpress.com/


Tip redakcie Eugenika na knihu:

Lucy Edge – Jóga v Indii – Vtipné rozprávanie modernej mladej ženy, ktorá sa vydá do Indie študovať jogu. Skúša kráčať exotickou duchovnou cestou, ale pritom túži po partnerovi a normálnom šťastnom živote. Na tejto knihe je zaujímavé spojenie odľahčeného, humorného prístupu a zároveň reálneho popisu rôznych duchovných škôl a ich myšlienok.

Úryvok: Ášram byl velice rušný. Žáci v bílém, s bílými tvářemi a ostříhanými vlasy pospíchali kolem. Malí chlapci v nezvyklých oblecích stáli strnule, jejich sestřičky s očima obmalovanýma uhlem a zlatými kruhy v uších skrývaly zářivé nylonové šaty v záhybech svátečního sárí matky. Amma byla všude. Její kulatá usměvavá tvář dítěte zářila z nesčetných fotografií, přívěsků na klíče a nahrávek ve stáncích se suvenýry – nevypadala na svých padesát; v dárkovém obchodě byla k dostání „vaše vlastní mantra“ a štítky s nápisem „Buď nevinný“. Byla tu i místnost, kde prodávali panenky Ammy, které vyráběli obyvatelé ášramu. Ať už byla ztvárněna jakkoli, vždycky vypadala jako ukázka dokonalého zdraví a mladistvé vitality; zářily jí oči, vlasy i pleť, široký úsměv odhaloval řady hollywoodsky dokonalých zubů. Když jsme se vrátily dolů, potkaly jsme Charlieho. Objetí proběhlo rychle – ve frontě bylo jen pár lidí. Charliemu se objetí líbilo, ale říkal, že nezaznamenal rozdíl proti objetí někoho na ulici. „A? Stalo se pak něco?“ „Ještě mi zašeptala něco do ucha – znělo to jako ‚trak, trak, trak’ – a měl jsem pocit tepla, a to bylo všechno.“ Byly jsme zklamané.

Pôvodná cena: 12.20 EUR, Naša cena: 10.98 EUR, Zľava: 10.00 %, Ušetríte: 1.22 EUR


Súvisiace články:


(Prečítané 169 633 krát, 22 dnes)

15 Responses to 5 Tibeťanov – cvičenie, ktoré vás nabije energiou

  1. Hmm by ma zaujímalo odkiaľ ste prišli na tento zvláštny typ cvičenia 5 Tibeťanov. Aj to cvičenie vo videu na youtube je nesprávne podľa knihy 5 Tibeťanov, ktorú mám doma, a ktorá je podstatne staršia. Pri 2 cviku sa najprv zdvíha hlava, potom nohy, hlava dole a potom nohy dole. Pri treťom by sa absolútne nemalo zakláňať celé telo telo, obzvlášť lopatky by mali zostať v nehybnom stave a pohybovať by sa malo maximálne trupom, hlavou a krkom, resp. len zakláňať hlavu a pri tom mierne nahýňať len trup, vôbec nie lopatky. Pri štvrtom by sa pre lepšie ukončenie každého pohybu mali chodidlá vyrovnať aj s nohou. A pri piatom by nohy a ruky mali byť zhruba v rovnakej vzdialenosti.

  2. Bodhi Alok píše:

    Tak toto je ukradnuty a upraveny clanok – nevadi hlavne ze bude niekomu k uzitku 🙂 . Pred rokmi som ho vytvoril a publikoval na maserskom webe .

  3. Iveta Privrelova píše:

    🙂

  4. Hmm mám před sebou knihu 5 Tibeťanů z r. 1996 na str. 62 obr. č. 4 -Nadechněte se nosem, zvedejte nohy až překonáte úhel devadesáti stupňů. Současně zvedejte hlavu až se brada dotkne hrudníku.

  5. Hmm mám před sebou knihu 5 Tibeťanů z r. 1996 na str. 62 obr. č. 4 -Nadechněte se nosem, zvedejte nohy až překonáte úhel devadesáti stupňů. Současně zvedejte hlavu až se brada dotkne hrudníku.

  6. Aj ja mám pred sebou knihu a ten popis v nej odpovedá popisuje, ktorý je aj tu : http://duchovno.wordpress.com/2011/09/14/subor-cviceni-pat-tibetanov/
    A práve tento popis mi príde presnejší ako uviedla dole Tina Topi 🙂

  7. I keď je veľmi divné, že je tam písané niečo iné ako je na tých pohyblivých gif obrázkoch.

  8. Viktoria píše:

    Ja som zmetená už z toho prvého cviku. Tu je písané dlane jedna hore druhá dole a jedna noha zasadená. Všade na videách sa proste hocijako 21krát otočia. Tak ja už neviem ako to mám robiť :/

  9. Jedna robustná dáma mi vravela, že keď ju začne bolieť chrbtica, zacvičí si 10 minút Kalanetiku a má pár mesiacov pokoj.

    Mne to tak dlho nevydrží, ale pomohlo mi to veľmi.

    Systém vytvorila Callan Pinkney a je výrazne ovplyvnený čínskymi bojovými umeniami.

    Tá pani chodila po svete s ťažkým batohom na pleciach a mala od detstva výrazne poškodenú až deformovanú chrbticu, no silou vôle sa z toho dostala a zaviedla tento skvelý systém cvikov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *