Vedia veriaci, že druhý svet naozaj existuje?
Poznal som človeka, vdovca, ktorého som dôverne oslovoval dedko. Po tragickej nehode svojej o dosť mladšej manželky, žil roky sám vo vlastnom dome v pokojnej dedinke v peknom prostredí. Mal som rád tohto viac tichého než hlučného človeka, ktorého som vnímal síce ako prísneho, zato ale dobrého, skromného veriaceho, ktorý bol vždy ďaleko od úletov materialistického sveta, ale tiež od akéhokoľvek duchovného blúznenia. Dodnes sa mi vybavuje na stene nad kanapou biela, modrou bavlnkou dekorovaná dečka, ktorá akosi charakterizovala zmysel viery v dome, z čoho dýchala i dôvera v pomoci duchovného sveta. Myslím, že túto krajkovanú výšivku zhotovila ešte jeho manželka. Bavlnkou vyšitá veta: „Keď je núdza najvyššia, pomoc Božia je najbližšia“ ma vždy zvláštne priťahovala a uchvacovala tými jednoducho znejúcimi slovami, na ktoré som nikdy nezabudol. Tým viac, že som viackrát v živote poznal ich účinok aj osobne.
Dedkovi, hoci bol veľmi samostatný a činorodý človek až do vysokého veku, vypomáhali občas jeho deti, zvlášť jeden z jeho synov s rodinou, ktorý si blízko neho postavil tiež dom. Od určitého času sa stalo zvykom, že mu pravidelne varila i jeho dcéra. Vtedy ešte slobodný syn, bývajúci u rodičov ju približne v dvojtýždňových intervaloch vozil k nemu autom. Priniesli nádoby s jedlom, ktoré vydržalo niekoľko dní, dcéra zbežne poumývala i obriadila čo bolo treba, vymenila prádlo na pranie a potom bežný rozhovor pri stole. Často som bol týchto rozhovorov prítomný. Zdanlivý stereotyp, ale celkom príjemné stretnutia a otec bol návšteve svojej najstaršej dcéry vždy veľmi rád. Vnuk si zasa medzitým občas vybehol na krásne stráne a kopce do prírody za chalupou. Tak to prebiehalo roky.
Podivuhodná udalosť
Pri jednej návšteve, bolo to asi tak dva roky pred jeho odchodom z tohto sveta, bolo badať na dedkovi akési rozpaky, pri rozhovore sa ošíval a bolo zrejmé, že chce niečo povedať, ale ťažko hľadal vhodné slová, ba zdalo sa, že o niečom nechce otvorene hovoriť.
Dcéra ho povzbudila, takže sa napokon rozhodol: – „Neviem, koho by som sa opýtal …“ – začal, “… je mi to aj také divné … či sa mám pýtať doktorov alebo koho … neviem.”
O čo ide tato, pýtala sa dcéra, dôverne ho tak oslovujúc.
“No, stalo sa mi už niekoľko ráz … , aj dnes večer … akosi vo dverách, alebo … neviem, pred dverami, keď si idem ľahnúť – ukazuje sa mi moja mama“.
Jeho odpoveď prekvapila, ale zároveň zaujala. Dcéra neveriaco krúti hlavou a takmer so zdesením hovorí: “Tato, ale veď Vy ste nikdy svoju mamu nepoznal, pokiaľ viem, zomrela, keď ste bol ešte veľmi malý …”
“Áno, ja viem”, hovorí dedko, ”ale je to ona … ”.
Dcéra sa snažila všemožne poukázať na to, že to nie je možné, tradičná úcta k otcovi jej bránila nahlas vysloviť domnienku, že by mohol mať halucinácie. Ba dokonca možno … ? Inú možnosť ani nechcela pripustiť.
Rozhovor ma zaujal. Nevšímal som si, že jeho dcéra, hlboko veriaca katolíčka, ako sa o prísnych veriacich hovorieva, sa zdráhala uveriť jednoduchému vysvetleniu, že by mohlo ísť o celkom prirodzený prejav z druhého sveta.
Pýtal som sa teda ja:
“Dedko a ako sa pri tom cítite, nemáte strach?”
“Hovorí k Vám mama niečo?”
“Ako vyzerá?”
“Nie, hovorí dedko, strach nemám, ale nerozumiem tomu. Je mladá, usmieva sa na mňa a neviem, že by mi niečo aj hovorila.”
Bolo mi jasné, že dedko hovorí pravdu a nemal som pochybnosti, že tieto návštevy sú skutočné. Možno tomu nerozumel, ale sám cítil, že všetko je – reálne.
Za to veľmi prekvapila jeho dcéra. Ako horlivá kresťanka mala nielen vážne pochybnosti, ale ona vyložene kalkulovala skôr s blúznením svojho otca, aj keď sa zdráhala to vysloviť priamo. Nedokázala vôbec prijať, že by niečo také bolo možné. Dokonca neskôr na celú epizódu zabudla, akoby šlo len o dočasnú indispozíciu otca. Vždy bolo u nej typické, že ťažko stráviteľné dojmy – ignorovala napokon ako neexistujúce.
Ja som však mal z výpovedí dedka radosť. Nemal som žiadne pochybnosti, hoci vtedy som mu to ešte nevedel vysvetliť. V každom prípade som mu jeho slová nespochybnil a hoci ešte v naivnej úvahe som mu radil aby sa je nabudúce snažil v duchu položiť nejaké konkrétne otázky. Myslím však, že príliš úzkostlivé príbuzenstvo mu poradilo oveľa triezvejší spôsob ako sa nepríjemností zbaviť, lebo viac o tom už nepadlo ani slova a dedko o tom ani viac nechcel hovoriť. Aspoň nie so mnou.
Pochybnosti veriacich a strnulá viera
Pochybnosti, alebo skôr strach veriacich hovoriť o druhom svete ma vždy prekvapoval až som si na to u nich zvykol ako na nevyhnutný prejav ich naučenej, ale aj citeľne vnímanej strnulej viery. Stránil som sa preto s bežnými veriacimi o podobných zážitkoch hovoriť, lebo pre to, čo nie je vidieť nemali žiadne pochopenie. Bol som uchránený aspoň pred výlevom ich zlosti a intríg na pochybnosti o mojom duševnom zdraví, ktoré by hrozili ako reakcia na rozhovor, vyvolávajúci to nepríjemné chvenie v ich „počestných“ dušiach.
Realitu „druhého sveta“ som nikdy nevnímal ako náuku strnulej viery v posmrtný život, ale ako živú prirodzenú skutočnosť, ktorú stojí za to poznávať. Odhliadnuc od toho, že sám som mal v živote dostatok skúseností a „dôkazov“.
Naivne som predpokladal, že veriacim nemôže byť „mimozmyslový“ svet a uznanie druhého sveta nijakým problémom. „Chyba lávky“, ako sa ľudovo povie. Nielenže prevažná väčšina sa desí, ak sa o duchovných zážitkoch otvorene hovorí, naviac, ak nie sú im veci známe z katechizmu alebo z im dôverného náboženského prostredia, nemajú pre to žiadne pochopenie, pokiaľ – niektorý z nich nebol s nimi osobne konfrontovaný. Pre väčšinu je to viera o duchoch a s duchmi predsa kráča strach. Zvláštne uzávery!
Druhý svet! Ako si veriaci vlastne predstavujú druhý svet? Veria vôbec na život po smrti? Všetci svorne tvrdia, že áno – „aké naivné o tom pochybovať“ – ešte by sa urazili. Ako je ale potom možné to veľké neporozumenie? Dokonca i dnes, keď je už dostatok literatúry, opisujúcej niektoré deje a správy o druhom svete, je málo tých, ktorí majú aj záujem sa viac dozvedieť o súvislostiach, prebiehajúcimi medzi pozemským a duchovným svetom aj v úplne praktických otázkach. Iste, že nie každá literatúra je pritom vhodná a nie všetko vypovedané môže byť seriózne, ale človek má predsa cit, aby rozlišoval a namáhal sa rozoznať bludy od faktov.
Neoddeliteľná súčasť dvoch svetov
Osobný kontakt s duchovným svetom však nie sú len vízie a zjavenia, tie sú skôr výnimkou. A nie je ani dobre ich vedome vyhľadávať v túžbe po zážitkoch, tak to nemyslím. Pred vedomým vyhľadávaním by som dokonca varoval. Ide tu však oveľa viac o niečo iné.
Pozemský svet a druhý svet, ako ho ľudovo nazývame, nikdy nebol oddelený jeden od druhého a nie je ani dnes. Všetko, čo z neho prichádza a čo do neho naopak odchádza je previazané a funguje vo vzájomnom, nerozdeliteľnom celku. Druhý svet nie je len miestom, do ktorého odchádzajú zosnulí, alebo z ktorého prichádzajú občas zjavenia, ale je aj miestom neustáleho vplyvu a kontaktu, inšpirácií, vnuknutí, nápadov i objavov. Denne sme s ním konfrontovaní vedome, či nevedome, aj tajuplné múzy nie sú žiadne metaforické obrazy ale skutočnosť, ozajstným umelcom dôverne známa.
Všetko pôsobenie z duchovných svetov nedbá na prijatie, ani odmietanie človeka, ktorý v tomto mohutnom pôsobení pláva v prúdoch, voči ktorým je – úplne maličký.
Z najviac „viditeľného“ je to myšlienkový svet rozmanitosti foriem, inšpirácie, intuície, duchovných pomocí, výstrah i nápadov v tvorivej oblasti. Patria k tomu i pokušenia, ako nazývame známe snahy „niečoho“, čo usiluje vnútiť človeka do prúdu strnulých návykov alebo ho odvrátiť od rozhodnutia duchovne sa oslobodiť, ak prejavil vážnu túžbu po zušľachtení svojho bytia. Súvisí s tým aj dianie, ktoré tak dramaticky zasahuje denne do života ľudí v nespočetných premenách osudu. Iba z nevedomosti človek hovorí o náhode, odmieta poznávať odhaľujúce sa deje osudovej rozmanitosti, lebo uveril na fatalizmus (predurčenosť osudu) a stal sa preto bezmocným. Nemá potom samozrejme ani dôvod brániť sa a neosvietený, studený rozum mu len viac urovnáva cesty k živoreniu, vedúcemu až k osobnej katastrofe.
Komplikovaná veda a strach z jednoduchosti
Neviditeľné a neuchopiteľné javy sa zato snaží vysvetliť veda, alebo ich aspoň k všeobecnej spokojnosti pomenovať, aby sa nestratila v pojmoch, ktorými ako barlami podopiera kolos, neschopný stáť sám. Prirodzene, veď to čo je umelé a neživé, potrebuje neustálu oporu a starostlivosť. Z nepochopenia duchovných zákonov pripisuje dodnes veda pôvod všetkého diania iba v mozgu. Pritom už myšlienka – hľadať zmysel krásy a lásky v mozgu znie šialene. Už to samé by muselo byť podozrivé voči výkladom, ktoré usilujú o pojmy, ktoré nehrejú, nevyvolávajú žiadnu živú túžbu po tom veľkom neznámom, čo mocne dvíha dušu nad pozemské formy. Ak vedec popiera dušu, nedokáže ani inak, než si vypomáhať traktátmi o chemických väzbách, záhadných telieskach a hormonálnych zmenách ovplyvňujúcich mozog, ktorý je príčinou dejov. Vraj i láska ak vzplanie medzi dvoma ľuďmi je len biochemicky podráždená určitá, komplikovane opísaná oblasť mozgu, ovplyvnená biochemickými zmenami. O príčine zmien však ani zmienka.
Strach je veľký nepriateľ človeka. Ak sa človek bojí, blokuje si aj skúsenosť, ktorá sa nemôže uskutočniť. Ani sa o nej nedozvie, lebo čo je odmietané nemôže byť prežité, ba vlastne prakticky ani neexistuje. Človek je schopný prijímať len potiaľ, pokiaľ dokáže svojou vnímavosťou ducha vystúpiť. Ostatné, hoci je reálne, preňho je neviditeľné. Je známa skutočnosť, že čomu človek neverí, to sa preňho ani neudeje.
A kto by sa už namáhal tento fakt uprieť ateistom?
—
Vydavateľstvo Eugenika odporúča knihu:
(kniha je odporúčaním redakcie a nemusí byť v súlade s názorom autora blogu)
Omraam Mikhaël Aïvanhov – Nový pohled na Evangelia – Významný duchovný učiteľ a filozof, pôvodom z Bulharska, pôsobiaci vo Francúzsku, žijúci v r. 1900-1986. V tejto knihe interpretuje príbehy z Evanjelií nie len ako reálne či naopak symbolické udalosti, ale predovšetkým ako psychologické situácie. Odhaľuje tak skryté, nemenné, duchovné skutočnosti nášho života.
Pôvodná cena: 5.80 EUR, Naša cena: 4.64 EUR
Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 1.16 EUR
Súvisiace články:
2 Responses to Vedia veriaci, že druhý svet naozaj existuje?
Nájdete nás aj na facebooku:
Zaujímavá informácia pre čitateľov:
„Affinity proces“ je dôležitý nástroj, ktorý sa používa v práci Paula Ferriniho, aby ľuďom pomohol vyjadrovať sa zodpovedným a súcitným spôsobom. Ak by ste mali záujem vyskúšať si tento proces nezáväzne a zadarmo (buď osobne, alebo aj telefonicky), kontakt:
Libor Modrovský, liboreg@gmail.comPrihlásiť/Odhlásiť sa
O autorovi:
Kategórie
ďakujem za krásny článok
J
Pekny clanok.Pracujem so starymi ludmi a casto som pri lozku ked umieraju. Skoro kazdy pacient vidi svojho pribuzneho.A tiez kazdy chce ist domov,Dala som si otazku kde domov?. Predsa Na ozajstny, ten vecny domov. Existuje suvislost.Treba sa nad tym naozaj zamysliet.A verit v tom, co nevidime,lebo nie sme vhodny to vidiet.