google27eaa3905ca3fee3.html

womind

Nepokúšajte sa myseľ zastaviť. Je vašou prirodzenou súčasťou. Ak sa ju budete pokúšať zastaviť, zošaliete. Bolo by to rovnaké, ako keby sa strom pokúšal nemať listy; zbláznil by sa z toho. Listy sú jeho prirodzenou súčasťou. Preto sa nepokúšajte svoje myslenie zastaviť – je úplne v poriadku.

No nestačí len nezastavovať myseľ – treba sa z nej aj tešiť. Hrajte sa s ňou! Je to krásna hra. Hrajte sa s ňou, tešte sa z nej, majte z nej radosť. Uvidíte, že začnete byť vedomejší, viac si ju uvedomovať. Ale toto uvedomovanie musí byť nepriame, spontánne.

Keby ste si ju začali uvedomovať nasilu, bude si to vyžadovať úsilie. Keď sa pokúsite uvedomiť si ju, sama myseľ vás vyruší a vy sa na ňu nahneváte. Bude sa vám zdať, že je odporná a stále rapoce; vy chcete, aby bola ticho, ale ona to nedokáže. A preto začnete vnímať myseľ ako nepriateľa. To však tiež nie je dobré, pretože sa tak rozdeľujete na dve časti. Vy a vaša myseľ sa stávate dvomi, čo vyvoláva konflikty a nezhody.

A všetky nezhody sú samovražedné, pretože je to zbytočné plytvanie energiou. Nemáte toľko energie, aby ste ju mohli márniť v boji so sebou samým. Energiu treba využívať na radosť. A preto začnite mať zo svojich myšlienkových procesov radosť. Pozorujte jemné rozdiely v myšlienkach: ako sa striedajú, ako jedna vec vedie k ďalšej, ako sú navzájom prepojené. Je úžasné sledovať, ako a kam vás môže zaviesť čo i len malá myšlienka; aký je jej dôsledok, pričom ak sa pozeráte, nevidíte žiadnu súvislosť.

Radujte sa z myslenia – vnímajte ho ako hru. Hrajte túto hru zámerne, a budete prekvapení: len tak si to užívajte, a prežijete príjemné chvíle. Napríklad odrazu zistíte, že breše pes, ale vo vašej mysli sa nič nevynára, nespustil sa žiadny reťazec myšlienok. Pes stále breše, vy ho stále počúvate, ale neobjavuje sa žiadna myšlienka. Vznikajú malé pauzy, ktoré ste nevytvorili vy. Prichádzajú
samé, a keď nastanú, sú krásne. Pri týchto malých pauzách sa začnite na veci pozerať ako pozorovateľ – ale nenútene. Potom sa znova budú objavovať myšlienky a vy z nich budete mať radosť.

Pokračujte v tom uvoľnene, nerobte si starosti. Uvedomenie k vám príde, ale nepriamo. Pozorujte myšlienky, užívajte si ich, sledujte, ako sa striedajú. Je to také krásne, ako keď sa pozeráte na more s miliónmi vĺn. Aj tu sa jedná o more, pričom vlnami sú myšlienky. Ľudia sa tešia z vĺn a oceánu, ale netešia sa z vĺn svojho vedomia.

Zmeňte svoju myseľ

Ak chcete zmeniť nejaký model svojej mysle, z ktorého sa stal dlhodobý zvyk, najlepšie je využiť na to dýchanie. Všetky zvyky mysle sú totiž spojené so spôsobom dýchania. Zmeňte spôsob dýchania – a myseľ sa zmení. Vyskúšajte to!

Kedykoľvek zistíte, že sa vraciate späť k starým zvykom, začnite vydychovať tak, ako keby ste sa starých vzorcov myslenia zbavovali spolu s jednotlivými výdychmi. Vydychujte zhlboka; vtiahnite brucho; keď sa zbavujete vzduchu, vnímajte alebo si predstavujte, že sa zbavujete starého modelu. Potom sa dvakrát alebo trikrát zhlboka nadýchnite sviežeho vzduchu. Sledujte, čo sa stane. Budete sa cítiť úplne svieži; starý zvyk už nebude schopný získať späť svoje miesto. Preto začnite s vydychovaním, nie s nadychovaním. Keď chcete niečo prijať, vtedy začnite s nádychom; ak sa chcete niečoho zbaviť, začnite s výdychom.

Sledujte, ako myseľ ihneď zareaguje. Zistíte, že sa myseľ presunula niekam inam; zavial nový vánok. A vy už nekráčate v starých koľajach; ten starý zvyk nebudete opakovať.

Táto metóda platí na všetko. Napríklad ak fajčíte, keď na vás príde naliehavá túžba zapáliť si, ale vy už fajčiť nechcete, okamžite začnite zhlboka vydychovať a tejto naliehavej túžby sa tým zbavíte. Dýchajte svieži vzduch a uvidíte, že naliehavá túžba zmizne.

Text je z knihy:

Osho – Liečenie duše

Ako vždy, Osho pôsobí nesmierne oslobodzujúco. Jeho rady aj vysvetlenia rôznych problémov sú netradičné, ale účinné. Predkladá vám tu bohatý súbor meditácií a zaujímavých, občas nezvyčajných cvičení pre duchovný rast, osobný rozvoj, uzdravenie a odstránenie stresu.

Je to kniha vyslovene praktická a liečivá. Má slúžiť na uvedomovanie si seba samého, na dosiahnutie fyzickej aj duševnej pohody. Je tu liek na všetko: od bolesti hlavy cez depresiu, stres či nespavosť až po pomoc pri skoncovaní s fajčením a podobne. „Liečba“ je rozdelená tematicky: uvoľnenie, problémy hlavy, mysle aj srdca, sebapoznanie, jasný pohľad, ovládanie nálad, sexualita a vzťahy, prepojenie tela a mysle, pokoj, vnútorná rovnováha.

Tieto postupy sú jednoduché a nenáročné na čas a miesto konania. Môžete ich robiť doma aj v práci, ráno i večer, sami alebo s partnerom. Vyskúšajte a uvidíte, že väčšina problémov sa dá zvládnuť rýchlo a jednoducho!

Viaceré rady a cvičenia, ktoré Osho odporúča, sú netradičné: Ak ste smutní alebo depresívni, poriadne sa nahnevajte! Ak si neviete rady s fajčením, pokojne nejaký čas fajčite tak veľa, ako len zvládnete. Vo vzťahoch dajte priechod negatívnej energii. Buďte pozorní a všímaví. Tancujte ako strom. Dýchajte ako pes. Naplňte sa slnkom. Usmievajte sa. Prijmite všetko záporné. Desať minút traste celým telom a uvoľňujte svoju sexuálna energiu. Vedome držte priateľa za ruku…

Pôvodná cena: 7.60 EUR, Naša cena: 6.84 EUR, Zľava: 10.00 %, Ušetríte: 0.76 EUR


Súvisiace články:


(Prečítané 350 krát, 1 dnes)
 

Comments are closed.