google27eaa3905ca3fee3.html

Deti mi neustále dokazujú, aké je dôležité vnímať svoje pocity, byť s nimi spojený. Pretože to, čo sa deje mne, sa deje aj iným a iba tak môžem ostatným porozumieť. Ako dokážu byť deti vnímavé, sa presviedčam, na ďalších a ďalších hodinách s denníkom. Mali sme za sebou témy o šťastí a smútku. Na hodine o šťastí si deti poležiačky na koberci predstavovali, že sú motýľom a ich úlohou bolo porozprávať mi o pocitoch, ktoré mali. Pocity si mali udržať a do denníkov mali popremýšľať a napísať, pri ktorej osobe, veci, činnosti a na akom mieste sú šťastné. Pri spoločnom zdielaní ma veľmi príjemne prekvapil druhák, ktorý bol ochotný sa podeliť so svojimi zápiskami. Miesto, na ktorom sa cíti šťastný okrem svojho domova, označil školu. Dal mi najavo, aké je dôležité sa zaujímať o pocity detí, aké je dôležité hravo ich „prinútiť“, aby sa zaujímali o svoje pocity. Cítim, ako keby boli deti z vnútra „nahlodané“, jemnejšie a prístupnejšie výchovnému pôsobeniu.

Na ďalšej hodine, ktorá sa týkala témy smútku, mali deti opísať, kedy sa cítili smutné a aké pocity prežívali. Na konci hodiny mi niektoré deti dobrovoľne čítali o svojich smútkoch. Prišlo k situácii, ktorú mi pomohli spontánne vyriešiť deti. Dievčatko, ktoré opísalo smútok zo smrti svojej starej mamy, sa rozplakalo. Než som zareagovala, predbehla ma jej spolužiačka. Prišla k dievčatku , pohladila ho po hlave a pritúlila si ho. Ďalšie deti spontánne nasledovali jej príklad. Chlapci zareagovali typicky „chalansky“. Začali na dievčatko robiť „opičky“, kým sa nezačalo smiať. Situácia bola vyriešená nenásilne, u deti podporila určitým spôsobom zdieľanie súcitu a jednotu. Mám veľa príkladov pôsobenia denníka aj na iných súťaživejších hodinách. Na hodinách telesnej výchovy pri vyraďovacích súťažiach, ak vypadne mladší žiak, starší dobrovoľne vypadnú, aby mu prepustili svoje miesto. Introvertná žiačka, s ktorou som riešila situáciu s hnevom, sa mi priznala, že má doma veľa denníkov. Pri nej veľmi cítim, ako je denník pre ňu dôležitý. Denník sa stáva ich dobrým kamarátom, pretože sa v ňom stretávajú s tým najdôležitejším človekom vo svojom živote – so sebou. Deti sú vnímavé, inteligentné a prístupne hravej forme výchovy sebaspoznávaním.

 *

Zaujímavá a  inšpiratívna kniha o deťoch a aj pre deti:

Paul Liekens/Ann Delnoy – Léčivé příběhy pro děti – Pomocou jednoduchých zobrazení a príbehov sa ako rodič naučíte liečiř svoje dieřa sám. Kniha ponúka jednoduché pravidlá a príklady, aby rodičia sami mohli vytvoriť prirovnanie alebo príbeh pre svoje vlastné deti. Nebude ich to nič stáť a ich dieťa aj oni budú ušetrení od mnohých trápení, ktoré niekedy môžu pretrvávať po celý život.

Pôvodná cena:6.24 EUR – Naša cena:1.20 EUR – Zľava:80.77% – Ušetríte:5.04 EUR

*

Súvisiace články o práci s deťmi na hodinách s denníkom TU

*

*

(Prečítané 727 krát, 1 dnes)

Comments are closed.