Úvahy o práci detí s denníkom
Raz do týždňa deti otvárajú denníky, aby sa mohli stretnúť s tým najdôležitejším človekom vo svojom živote so samým sebou. Každý týždeň sa ma pýtajú, čo nové budú do denníka robiť. Premýšľajú nad tým, kedy sa cítia šťastné, čo potrebujú a čo chcú. Učia sa prijímať a do denníka vyjadrovať emócie. Hľadajú svoje poklady vo svojich nadaniach. Skúmajú, aké dary nám nesú všetky naše vlastnosti. Stávajú sa hlavnými hrdinami vo svojej rozprávke, alebo letia na čarodejnom koberci vo svojich predstavách na vytúžené miesto. Zhovárajú sa so svojou obľúbenou vecou, aby pocítili užitočnosť a príjemnosť vecí, ktoré nás obklopujú. Vnímajú pocity na svojom obľúbenom mieste v prírode, aby ocenili dôležitosť prírody. Kreslia svoje sny, alebo ich opisujú a premýšľajú podľa pocitov, aké posolstvo im sen priniesol. Každá téma ich chytí za srdce. Objavujú svoj bohatý vnútorný svet a vďaka tomu cítia, že majú hodnotu a získavajú pozitívny postoj k sebe. Stávajú sa vnímavými k sebe a vnímavosť prenášajú aj na ostatné deti. Vzťahy v škole sa zlepšujú, deti sa po chorobe, prázdninách ponáhľajú do školy.
Deti do denníka priznávajú, že miesto, kde sa cítia šťastné, je aj škola. Rodičia sa pýtajú, aké kúzla s deťmi robíme. Práca s denníkom má liečivé účinky a spolu so sebaspoznávacimi a motivačnými rozprávkami vytvárajú hravý spôsob výchovného a nenásilného pôsobenia na deti. Chcem deťom ukázať, že tak ako máme svoje telo, ruky, nohy, ktoré môžeme ovládať, vnútri nás je tiež neviditeľný svet zložený z našich myšlienok, pocitov, emócií , s ktorými tiež môžeme pracovať. Tento svet je rovnako veľmi dôležitý, pretože len prácou s ním sa môžeme meniť na lepšieho človeka. Chcem vychovávať deti hravým spôsobom na základe sebaspoznávania. Vždy im zdôrazním, že aj keď nemôžeme byť kráľmi niektorej krajiny, môžeme byť kráľmi seba a keď sa nám to bude dariť, budeme na seba hrdí a budeme mať zo seba dobrý pocit. Spoločným pôsobením práce s denníkom, vďaka čomu sa stávajú deti jemnejšie a prístupnejšie, pôsobením rozprávok, komunikáciou s deťmi na tieto témy, hľadám nový výchovný prístup. Odkedy pracujem s deťmi pomocou denníka, známky vidím ako menej dôležité. Je to číslo, ktoré nemôže obsiahnuť tú bohatú osobnosť detí. Píšem aj do školských časopisov. Veľmi rada píšem sem, pretože cítim, že tu tiež môžem stretnúť podobne ladeného učiteľa, ktorý vidí, že aj keď prichádzajú deti sebavedomejšie, živšie, menej prístupné tradičnej autorite, zároveň v nich vidí nové ľudské bytosti, ktoré sú neisté, potrebujú naše prijatie a potrebujú pohladenie slovné či iné a takisto potrebujú zistiť, kým sú. Sú plnohodnotné a jedinečné a každé z nich nám prináša dar v podobe nového prístupu k životu, v podobe nových myšlienok, nápadov.
*
*
Zaujímavá a inšpiratívna kniha o deťoch a aj pre deti:
Paul Liekens/Ann Delnoy – Léčivé příběhy pro děti – Pomocou jednoduchých zobrazení a príbehov sa ako rodič naučíte liečiř svoje dieřa sám. Kniha ponúka jednoduché pravidlá a príklady, aby rodičia sami mohli vytvoriť prirovnanie alebo príbeh pre svoje vlastné deti. Nebude ich to nič stáť a ich dieťa aj oni budú ušetrení od mnohých trápení, ktoré niekedy môžu pretrvávať po celý život.
Pôvodná cena:6.24 EUR, Naša cena:1.20 EUR, Zľava:80.77%, Ušetríte:5.04 EUR
*
Súvisiace články o práci s deťmi na hodinách s denníkom TU
*
One Response to Úvahy o práci detí s denníkom
Nájdete nás aj na facebooku:
Zaujímavá informácia pre čitateľov:
„Affinity proces“ je dôležitý nástroj, ktorý sa používa v práci Paula Ferriniho, aby ľuďom pomohol vyjadrovať sa zodpovedným a súcitným spôsobom. Ak by ste mali záujem vyskúšať si tento proces nezáväzne a zadarmo (buď osobne, alebo aj telefonicky), kontakt:
Libor Modrovský, liboreg@gmail.comPrihlásiť/Odhlásiť sa
O autorovi:
Som učiteľka a veľká zástankyňa motivačnej literatúry, pretože mi pomohla von z ťažšieho obdobia. Prišla som na to, ako je dôležité mať sa rád, ako je dôležité prijímať ľudí takých, akí sú, pretože to dobro je v každom v nás a myslím, že človek, ktorý sa má rád, neubližuje iným. Z jeho sebaúcty vyplýva aj úcta k iným.Kategórie
Kiež by bolo viac takých učiteľov, ktorí učia tvorivo, s láskou a v deťoch nevidia len „materiál“ – určite si povzdychne nejeden čitateľ a ja sa pripájam! Teším sa na ďalšie príspevky 🙂