google27eaa3905ca3fee3.html

Tento rok, keď do našej školy dobehli noví prváci, mala som pocit, že tie deti sú akosi živšie a živšie. Častejšie ako minulý rok dochádzalo k sácaniu, bitkám, posmeškom a na základe toho k plačom a žalovaniam v zborovni. Premýšľala som, ako tých malých nezbedníkov, ktorí nevedia ešte písať zapojiť do projektu s hravou výchovou sebaspoznávaním do denníkov.

Prišla som na to po dohode s pani riaditeľkou, že na začiatku hodiny s denníkom im budem čítať motivačné rozprávky. Potom prejdu k pani riaditeľke, aby pracovali s časopisom. Hravo som im vysvetlila, že na začiatku posmešku, sotenia, kopanca je „potvorka myšlienka“, ktorú môžeme spozorovať a rozhodnúť sa, či budeme konať podľa nej. A keďže sme malá škola a videla som, ako rozprávky pozorne počúvali, rozhodla som sa, že budeme v rozprávkach pokračovať so všetkými deťmi aj v realite. Nazvali sme sa školou, v ktorej chceme byť kráľom svojho vnútorného sveta a samého seba. Utvorila som tabuľku s tým istým názvom a obrázkom kráľa. Sľúbila som deťom, že ak sa dokážu v ten deň riešiť konflikty bez bitiek, škaredých slov, dostanú smajlíka. Zvýšený hlas je samozrejme dovolený. Polovičného smajlíka som im sľúbila zato, keď dokážu čestne priznať, čo urobili.

Aby som sa vyhla tomu, že deti budú dodržiavať tieto pravidla len za odmenu-smajlíka, povedala som im, že ten smajlík sú oni, že sa usmievajú sami na seba, pretože zvládli takú dôležitú vec ako nepočúvať „potvorky myšlienky “ a keď im ho zapisujem, teším sa s nimi. Samozrejme pri tejto metóde sme sa nevyhli milým a zábavným príhodám. Keď sa aj stane pri týchto živých deťoch, že nedodržali pravidlo a k soteniu či úderu príde, vediem s nimi rozhovor. Na začiatku sa ich pýtam, či si uvedomujú, čo urobili. Jeden prváčik mi povedal, že kopol toho žiaka do nohy a nevinne mi vysvetľoval aj miesto, kam to presne bolo. Chcel to demonštrovať priamo na chlapcovi, ktorého kopol. Videla som, ako starším žiakom potrhávalo v kútikoch úst, čo im to prišlo smiešne. Odrazu videli, že tieto živé deti nie sú zlé, len sa správajú ako neriadené strely . Že len potrebujú niekoho, kto by ich správne nasmeroval. Väčšinou sa potom pýtam nezbedníkov, či si uvedomujú, čo cítil ich kamarát. Odpovedajú, že bolesť. Potom sa ich spýtam, ako to môžu odčiniť. Nezbedníci sa alebo ospravedlnia, alebo sľúbia, že nabudúce budú dobrí. Ja im potom kladiem dôraz na to, že ako správni králi samého seba a svojich “ potvoriek myšlienok“ musia svoj sľub brať čo najvážnejšie. Potom sa stalo, že ten istý prváčik prišiel za mnou a začal mi vysvetľovať, ako neposlúchol „potvorku myšlienku“: „Pani učiteľka, chcel som niekoho buchnúť a rozmyslel som si to.“ Presne mi naznačil pohybom, ako sa zahnal a potom odtiahol ruku pripravenú k úderu. Situácia v škole je v poslednej dobe pokojná a ubližuje sa oveľa menej. Neviem, ako  to dlho vydrží, ale cítim, že dodržať dôstojnosť každého dieťaťa je pri výchove dôležité. Pokiaľ nekričíme, nedramatizujeme, dieťa sa necíti ako niekto strašne zlý. Pokiaľ sa riešia podobné situácie v kľude, deti mi len dokazujú, že spolupracujú a dokážu si čestne uvedomiť aj priznať svoj prehrešok. Myslím, že uvedomenie si prehrešku je prvým krokom k vedomému správaniu, kde dieťa môže korigovať svoje činy.

*

Súvisiace články o práci s deťmi na hodinách s denníkom TU

*

Zaujímavá a  inšpiratívna kniha o deťoch a aj pre deti:

Paul Liekens/Ann Delnoy – Léčivé příběhy pro děti – Pomocou jednoduchých zobrazení a príbehov sa ako rodič naučíte liečiř svoje dieřa sám. Kniha ponúka jednoduché pravidlá a príklady, aby rodičia sami mohli vytvoriť prirovnanie alebo príbeh pre svoje vlastné deti. Nebude ich to nič stáť a ich dieťa aj oni budú ušetrení od mnohých trápení, ktoré niekedy môžu pretrvávať po celý život.

Pôvodná cena:6.24 EUR, Naša cena:1.20 EUR, Zľava:80.77%, Ušetríte:5.04 EUR

*

Aby som sa vyhla tomu, že deti budú dodržiavať tieto pravidla len za odmenu-smajlíka, povedala som im, že ten smajlík sú oni, že sa usmievajú sami na seba, pretože zvládli takú dôležitú vec ako nepočúvať "potvorky myšlienky "

*

(Prečítané 670 krát, 1 dnes)

Comments are closed.