google27eaa3905ca3fee3.html

taran-empathyO hodnote človeka nerozhoduje, čo pozná, ale ako koná.

Prácu s denníkom používame aj vtedy, keď sa nám vyskytnú v triede problémy. Deti sa začali sťažovať na jedno dieťa, ktoré je introvertnejšie a ktoré sa snaží  vzhľadom na nižšie sebavedomie riadiť ostatné deti a ubližovať im. Na začiatku hodiny som deťom prečítala tento text:

Všetci máme vysokú hodnotu. Všetci máme telo, ktoré pracuje ako dokonalý stroj. Aby stále fungovalo perfektne, musíme sa o neho starať.

Všetci máme city, pocity, emócie, vďaka ktorým cítime radosť, keď sa z niečoho tešíme,  strach, keď máme byť opatrní, hnev, keď nám niekto ubližuje, smútok, keď sme o niečo alebo niekoho prišli. Keby sme nemali city, pocity, emócie, boli sme ako stroje.

Všetci máme dary vo vnútornom svete. Niekto krásne kreslí a svojimi kresbami poteší naše oči. Niekto kto  krásne spieva, poteší náš sluch. Niekto vie šikovne počítať a vďaka tomu sa môže ďalej rozvíjať technika. Niekto má rád slovenský jazyk, tvorí pútavé texty, ktoré si ostatní radi prečítajú.  Niekto je šikovným športovcom, niekto ľudí rád zabáva, niekto rád pomáha, niekto sa stará rád o prírodu a zvieratá. Takto by sme mohli pokračovať do nekonečna, lebo tých našich darov je veľmi veľa. Keby sme mali všetci rovnaký dar, svet by nebol taký bohatý. Množstvom darov sa dopĺňame.

Čo je najdôležitejšie, máme dar reči. Môžeme komunikovať písomne, môžeme komunikovať ústne. Reč sme si utvorili, aby sme mohli všetky tie zázraky okolo nás pomenovať. Ako už aj pri práci s denníkom vieme, reč nám slúži na vypúšťanie našich trápení z vnútorného sveta von. Slovným pomenovaním trápení či do denníku alebo ústne sa nám uľaví. Trápenia premenené na slovíčka sú vonku a nám je ľahšie.

VĎAKA TOMUTO  MÁME VŠETCI ROVNAKÚ VYSOKÚ HODNOTU.

 Niektoré deti  ubližujú posmeškami, bitkami a týmto sa snažia  iným hodnotu znížiť . Tomuto sa hovorí ponižovanie.

Je len na nás, či si svoju hodnotu necháme stiahnuť nadol, alebo si ju udržíme. Ak dokážeme otvorene povedať , že sa nám ubližuje. To nie je žalovanie, to je rešpekt k svojmu telu a  k svojim pocitom. Ak dokážeme aj kamarátovi, ktorý ubližuje iným povedať, že toto správanie sa nám nepáči. To je rešpekt k telu a pocitom iných. Všetci máme vnútri svedomie, ktoré keď vnímame,  nám oznamuje, kedy ubližujeme.  Človek, ktorý vie, že má hodnotu, nerobí veci, ktoré mu ju znižujú. Tento človek vie aj o hodnote iných a neubližuje.  Je na nás, či počúvame hlások svedomia. Tak si chránime  svoju  hodnotu. Človek nie je stvorený, aby ubližoval.O svoju hodnotu sa staráme aj vtedy, keď pri ubližovaní  prestaneme tajiť človeka, ktorý ubližuje. Vtedy  rešpektujeme svoje telo, svoje pocity. Nikto nemá právo ubližovať nám ani fyzicky ani psychicky. Chráň si svoju hodnotu, lebo ju máš vysokú!

Po prečítaní deti dostali papieriky, na ktoré mali napísať odkaz deťom, ktoré im nejako ublížili. Podmienkou bolo, aby  rešpektovali hodnotu iných a  odkaz písali najprv  pozitívne, v čom si toho druhého cenia a potom pripísali, ako sa cítili, keď im ublížil. Odkazy potom zneli v tvare:  „Si fajn, lebo si mi požičal…, lebo pomáhaš, lebo ma rozosmeješ, ale keď si mi ublížil tým a tým, bolelo to, sklamalo …“Deti si odkazy prečítali súkromne.

Potom sme si otvorili denníky. Nadpis novej témy znel Moja hodnota.“ Vďaka nápadu jednej pani učiteľky, ktorá pracuje do denníku s malými prvákmi, deti nakreslili seba do srdiečka a pripísali jednu či viac viet, ktoré si vybrali z osnovy na tabuli:

1.Prečo si cením telo a čo môžem vďaka nemu robiť.

2.Čo rád robím.

3.Ako pomáham.

Na záver deti prečítali zápisky. Dozvedeli sme sa, že rady pomáhajú, rady sú veselé a sú rady, keď môžu ostatných rozosmiať, rozveseliť, v čom sa vidia šikovné a ako tým môžu obohatiť vzťahy k ostatným.  Na tele si cenia, že môžu cvičiť, tancovať, kresliť, spievať.

A naše pravidlá, ktoré sme si s deťmi utvorili, aby sme sa starali o svoju hodnotu ?

Rešpektujme si vzájomne naše telá a pocity. Pri ubližovaní bolia!

Nie je správne trápenia, ktoré nám spôsobujú iní, držať v sebe.

Správne je o tom rozprávať. Pomôžeme sebe a pracujeme na vzťahoch v triede. 

Stále a stále sa presviedčam, ako je dôležité s deťmi pracovať na sebapoznaní, neobviňovaní, vyjadrovaní pocitov, otvorení sa, ocenení druhého.

Všetky články od autorky o práci s deťmi a denníkom nájdete TU

Zaujímavá a  inšpiratívna kniha o deťoch a aj pre deti:

Paul Liekens/Ann Delnoy – Léčivé příběhy pro děti – Pomocou jednoduchých zobrazení a príbehov sa ako rodič naučíte liečiř svoje dieřa sám. Kniha ponúka jednoduché pravidlá a príklady, aby rodičia sami mohli vytvoriť prirovnanie alebo príbeh pre svoje vlastné deti. Nebude ich to nič stáť a ich dieťa aj oni budú ušetrení od mnohých trápení, ktoré niekedy môžu pretrvávať po celý život.

Pôvodná cena:6.24 EUR, Naša cena:1.20 EUR, Zľava:80.77%, Ušetríte:5.04 EUR

(Prečítané 682 krát, 1 dnes)
 

Comments are closed.