google27eaa3905ca3fee3.html

scaleSto gramov mäsových produktov denne zvyšuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva takmer o 40 percent, tvrdia odborníci z American Institute for Cancer Research a World Cancer Research Fund v Spojených štátoch amerických.

25. november – Medzinárodný deň bez mäsa je príležitosťou k tomu, aby sme si uvedomili, aké škodlivé sú dôsledky nadmernej konzumácie mäsa. Tento deň sa spája aj s právami zvierat. Iniciatíva oslavovať tento deň prišla z Indie a deje sa tak od roku 1986.

Spotreba mäsa na Slovensku

Konzumácia tučných jedál pripravených z mäsa je problémom vo vyspelých krajinách, pričom výnimkou nie je ani Slovensko. Hoci za susednými krajinami, našťastie, zaostávame, odborníci varujú, že Slováci stále konzumujú vysoké množstvá nasýtených tukov, ktoré pochádzajú z mäsa a mäsových výrobkov.

Podľa Štatistického úradu Slovenskej republiky spotreba mäsa za rok 2010 spadá do odporúčaného pásma spotreby, ale zloženie konzumovaných druhov mies je nepriaznivé. Ťažkosti spôsobuje najmä prekročenie odporúčaných dávok bravčového mäsa, ktoré sú vyššie o takmer 39 percent.

Problémom je najmä červené mäso a mäsové výrobky

Z hľadiska výživy je problematická nadmerná konzumácia červeného mäsa. Hoci červené mäso (bravčové, hovädzie, teľacie, jahňacie a pod.) obsahuje cenné bielkoviny, vitamíny skupiny B, železo a zinok, neprimerané dávky spôsobujú chronické ochorenia. Mäsové produkty (klobásky, slanina, jaterničky, konzervy) síce potešia chuťové poháriky, ale z hľadiska výživy spôsobujú v organizme človeka jedine problémy.

Azda najviac sa dáva do súvislosti konzumácia červeného mäsa so vznikom rakoviny, srdcovocievnych ochorení a mŕtvice. Z onkologických ochorení je na prvom mieste rakovina hrubého čreva a konečníka. Po nich nasledujú onkologické ochorenia pľúc, pŕs a vaječníkov.

Červené mäso a mäsové produkty sú škodlivé najmä kvôli vysokému obsahu nasýtených tukov a následnej tepelnej úprave, pri ktorej vznikajú karcinogénne látky. Mäsové výrobky sú navyše nadopované škodlivými „éčkami“. V prípade neprimeranej konzumácie mäsa, nedostatočnom príjme ovocia a zeleniny, absencie pohybu sú dôsledky pre zdravie katastrofálne.

Doporučujeme vám pozrieť si nasledujúce video. Dozviete sa zaujímavé informácie o zdravom stravovaní, prekyslení organizmu, ale aj o „(ne)bezpečnej“ konzumácii mäsa.

Katarína Lone Mýtna – Parazity a živá strava

Oslávte Svetový deň bez mäsa chutnou zeleninou

Pri príležitosti Svetového dňa bez mäsa, sme pre vás pripravili chutný a jednoduchý bezmäsitý recept:

Zapekaná špargľa so sójovou omáčkou

Suroviny: špargľa, olivový olej v spreji, soľ, korenie, 2 lyžice domáceho masla, 1 lyžica sójovej omáčky, 1 čajová lyžička balzamikového octu

Postup:  Osolenú a okorenenú špargľu poukladáme na plech, postriekame olivovým olejom a dáme do rúry vyhriatej na 200 stupňov Celzia. Pečieme asi 10 minút. Medzitým rozpustíme v hrnci maslo, do ktorého pomaly pridáme sójovú omáčku a balzamikový ocot. Omáčkou dochutíme špargľu a podávame.

proscuitto-wrapped-asparagus-recipe-8170


Súvisiace články:


Tip vydavateľstva Eugenika:

Barbara Temelie – Výživa podle pěti elementů – Stravovanie podľa 5 elementov vychádza z energetického pôsobenia potravín a ukazuje, ako sa jedlom dajú cielene ovplyvňovať naše telesné i duševné stavy. Autorka na jednej strane opisuje prejavy nerovnováhy energií jin a jang, na strane druhej ponúka praktické rady a odporúčania, na základe ktorých môžete prostredníctvom stravy dosiahnuť fyzickú aj psychickú rovnováhu. Rovnováha je základom prevencie proti chorobám aj významným faktorom pri liečení. Určité princípy a zákonitosti majú svoje opodstatnenie, a preto sa oplatí oboznámiť sa s nimi.

Nájdete tu kapitoly: Ako vzniká choroba? Tepelné pôsobenie potravín na organizmus. Správna voľba a kombinácia potravín (tento prístup k výžive nezavrhuje žiadny druh potravín, čiže nejedná sa o vegeteriánstvo či iný radikalizmus!). Päť elementov (drevo, oheň, zem, kov, voda) a ich vlastnosti, prejavy, telesné a psychické súvislosti. Láska a sexualita. Strava bez živej energie. Individuálne zásady zdravého stravovania. Varenie podľa chutí a ročných období. Ku knihe je priložený farebný plagát s tabuľkou, ktorá delí potraviny podľa elementov a tepelných účinkov (horúce, teplé, osviežujúce, neutrálne, studené).

Pôvodná cena: 8.90 EUR, Naša cena: 7.12 EUR, Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 1.78 EUR


 

(Prečítané 1 011 krát, 1 dnes)
 

2 Responses to Spotreba mäsa stúpa. Chorôb pribúda. Súvisí to spolu?

  1. Tatiana píše:

    V texte spomínate video, ale odkaz na neho v článku som nenašla…