google27eaa3905ca3fee3.html

Možno sa vám zdá dosť hlúpe, učiť sa dýchať. Napokon, všetci od narodenia dýchame a preto nie je dôležité robiť aj z tejto celkom prirodzenej veci vedu. Možno máte pravdu, lenže, kde už sme my od prirodzených vecí? Zmenili sa vzduch, voda aj my a tak síce všetci dýchame, ale nie všetci pre svoje zdravie. Bez nadsadenia sa dá povedať, že mnohí z nás si nesprávnym dýchaním nevedomky skracujú život. A naopak pravidelné vedomé, rytmizované dýchanie priaznivo pôsobí na náš zdravotný stav, čím nám predlžuje kvalitu života..

Dýchanie totiž nezabezpečuje iba prenos kyslíka, ale súčasne pomáha regenerovať naše bunky, vytvára rezervné sily, znásobuje našu silu pri pohybe, zvyšuje našu odolnosť voči chorobám, pomáha regulovať krvný obeh. Správne dýchanie prečisťuje náš organizmus, pomáha nám pri myslení, reguluje nervový systém, spánok aj sebaovládanie. Dýchanie pôsobí aj ako automasáž našich vnútorných orgánov, oživuje náš solárny pletenec a tým nám rozmnožuje životnú energiu, čo v konečnom dôsledku zabraňuje rýchlemu starnutiu. Všimnite si, že keď sa dostanete do prašného prostredia, alebo vám prechladnutie bráni dobre dýchať, mení sa aj vaša sila a nálada. Zrazu sa stávate slabým, podráždeným, unaveným bezmocným.

Aké je správne dýchanie?

Zdravý, šťastný a pokojný človek dýcha z plných pľúc, pružným, pokojným tempom. Dýcha hlboko a prirodzene, to znamená, že nádych je približne rovnako dlhý ako výdych. Nervózny človek dýcha rýchlo a plytko, čím sa oberá o kyslík, v dôsledku čoho sa mu mení tlak a stav jednotlivých orgánov.

Preto si zvyknite dýchať pomaly a hlboko. Pokojne vydýchnite a pred ďalším nádychom na chvíľu zadržte dych. Aspoň trocha potlačte výdych, a to aj vtedy, ak si myslíte, že pľúca už máte prázdne. Pri nádychu a výdychu sledujte, ako vám pracuje brucho. Nedýchajte ústami, ale nosom. Nos je naša čistiareň vzduchu. Nos prefiltruje vzduch tak, aby sa do pľúc dostal zbavený nečistôt. Predtým ako sa dostane vzduch do pľúc, musí sa zohriať a zvlhčiť. Dýchanie ústami je prípustné iba v prípade, že podávate intenzívne športové výkony.

Aby ste si dýchanie nacvičili dokonale, musíte si ho natrénovať. Začnite desiatimi minútami denne, počas ktorých budete svoj dych kontrolovať. Neskôr tento čas predlžujte, alebo si zaraďte tri, štyri desaťminútovky. Postupne pridávajte mentálne čistenie vzduchu. Pri nádychu si uvedomujte, že do celého vášho tela, do každučkej jeho bunky prichádza čistý vzduch, aby z nej vyhnal všetko staré, použité, spracované. Takto sa zbavíte napätia a časom aj negatívnych myšlienok a pocitov, čo vám v konečnom dôsledku prinesie pevnejšie zdravie a dlhšiu sviežosť tela aj mysle. Správne dýchanie by sa malo prispôsobiť tlkotu vášho srdca.

Skvelou metódou k správnemu dýchaniu je jógová pránajama. Okrem dychu nám harmonizuje a uvoľňuje myslenie. 5 minút pranajámy a človek predýcha aj ten najväčší stres. Vhodné je si pohodlne sadnúť, zavrieť oči, uvoľniť celé telo. Hlboko dýchame a striedame pri tom nosné dierky: zatlačíme  si ľavú nosnú dierku a nadýchneme sa pravou, zatlačíme pravú a vydýchneme ľavou nosnou dierkou. Nadýchneme sa cez ľavú a vydýchneme pravou a opäť nádych pravou. Takto vedome dýchame od dvoch do piatich minút. Prípadne dlhšie, ako nám je príjemné. K zatláčaniu dierok používame palec a prsteník príp. ukazovák jednej ruky. Ukazovák a prostredník sa môžu po celý čas dotýkať tretieho oka. Pozorujeme ako nám čistý vzduch osviežuje a uvoľnuje všetky časti tela. Môžme vizualizovať všepresvetľujúce svetlo, ktoré nás pri nádychu vitalizuje a pri výdychu odnáša nečistoty z organizmu. Pránajama je vhodná pred meditáciou. Moderný človek častokrát potrebuje rázne odstrihnúť od väzieb každodennosti a táto technika je k tomu jedna z najvhodnejších.

Ďalším životabudičom je tréning plného jógového dychu. Je vhodný najmä ráno. Najlepšie vybehnúť na záhradu, alebo na balkón, ak sa dá tak nahý a bosý a postaviť sa jemne rozkročmo, otočený smerom k slnku. S hlbokým nádychom vzpažíme a nadychujeme sa najskôr do brucha a potom do pľúc, snažíme sa nabrať maximum vzduchu, až do najvrchnejších častí pľúc. S výdychom zase opačne, spustíme ruky a jemne alebo úplne sa predkloníme a postupne vydychujeme, z horných častí pľúc až po brucho všetok vzduch, ale skutočne všetok. Akoby sme nalievali vodu do vázy, napĺňa sa od spodku po vrch a opačne, vylievame najskôr zhora a posledné odchádza čo je naspodku. Opäť si môžme predstavovať svetlo, ktoré nás vyživuje a očisťuje. Plný jógový dych nám zvyšuje vitálnu kapacitu pľúc, spomaľuje rytmus dýchania a tým predlžuje život. Ako hovoria jogíni – každý organizmus ma daný presný počet nadýchnutí, čím skôr si ho vyčerpá…


Súvisiace články:



Tip našej redakcie na knihu:

Lucy Edge – Jóga v Indii – Vtipné rozprávanie modernej mladej ženy, ktorá sa vydá do Indie študovať jogu. Skúša kráčať exotickou duchovnou cestou, ale pritom túži po partnerovi a normálnom šťastnom živote. Na tejto knihe je zaujímavé spojenie odľahčeného, humorného prístupu a zároveň reálneho popisu rôznych duchovných škôl a ich myšlienok.

Úryvok: Ášram byl velice rušný. Žáci v bílém, s bílými tvářemi a ostříhanými vlasy pospíchali kolem. Malí chlapci v nezvyklých oblecích stáli strnule, jejich sestřičky s očima obmalovanýma uhlem a zlatými kruhy v uších skrývaly zářivé nylonové šaty v záhybech svátečního sárí matky. Amma byla všude. Její kulatá usměvavá tvář dítěte zářila z nesčetných fotografií, přívěsků na klíče a nahrávek ve stáncích se suvenýry – nevypadala na svých padesát; v dárkovém obchodě byla k dostání „vaše vlastní mantra“ a štítky s nápisem „Buď nevinný“. Byla tu i místnost, kde prodávali panenky Ammy, které vyráběli obyvatelé ášramu. Ať už byla ztvárněna jakkoli, vždycky vypadala jako ukázka dokonalého zdraví a mladistvé vitality; zářily jí oči, vlasy i pleť, široký úsměv odhaloval řady hollywoodsky dokonalých zubů. Když jsme se vrátily dolů, potkaly jsme Charlieho. Objetí proběhlo rychle – ve frontě bylo jen pár lidí. Charliemu se objetí líbilo, ale říkal, že nezaznamenal rozdíl proti objetí někoho na ulici. „A? Stalo se pak něco?“ „Ještě mi zašeptala něco do ucha – znělo to jako ‚trak, trak, trak’ – a měl jsem pocit tepla, a to bylo všechno.“ Byly jsme zklamané.

Pôvodná cena: 12.20 EUR, Naša cena: 9.76 EUR, Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 2.44 EUR


Pro čtenáře z ČR:

http://www.knihycz.cz/joga-v-indii–P21857


 

(Prečítané 4 109 krát, 1 dnes)

Comments are closed.