google27eaa3905ca3fee3.html

Keď máte neustále zlú náladu, ste často veľmi unavení, máte nevysvetliteľný strach, stres vás prenasleduje vo dne v noci, máte problémy vo vzťahoch, zle spíte, trpíte…stále vás čosi psychicky deptá. Vtedy môže ísť o psychózu alebo jej nežnejšiu sestru neurózu.

Psychóza patrí jednoznačne do rúk odborníka. Ľahšia forma neuróza sa dá liečiť aj pomocou zmeny životného postoja, novým pohľadom na problémy a zmenou životosprávy. Zahoďte tabletky, aj vetu: “Ja to nezvládnem!“ Rozhodnite sa, že máte dosť síl na to, aby ste riešili svoje problémy. Nie ste odkázaní na nikoho. A nikto vám nemôže ublížiť, ak to vy nedovolíte. Rok má 3 153 600 sekúnd a vy ich chcete prežiť svojprávne pri plnom vedomí.

Najskôr sa zbavte tých ľudí okolo vás, ktorí uprednostňujú negatívne myslenie. Ktorí len málokedy vedia nájsť na živote niečo pekné. Uvedomte si, že sú vašou brzdou, aj keby to bola vaša matka, manžel, či priateľka. Potom si povedzte, že chcete zmenu. A vedome meňte svoje myslenie. Na všetkom začnite hľadať pozitívnu stránku a  cez ňu sa pozriete na vec. Napokon zistíte, že veci nie sú dobré a zlé. Prosto sú a iba vy im pripisujete pozitívny a negatívny význam. Je zlé, keď má váš manžel milenku? Veď pre vás to môže znamenať riešenie krízy a zlepšenie vzťahu s manželom, ale aj rozchod a nového, lepšieho partnera. Samozrejme to môže znamenať aj smútok a samotu, ale len vtedy, ak si to pripustíte. Pretože v každej situácii môžete nájsť niekoho, kto je na tom horšie ako vy a potrebuje vašu pomoc, láskavé slovo, myšlienku. Len neľutujte alkoholikov, lebo sa ich do konca života nezbavíte a stratíte chuť pozitívne myslieť. Ľútosť je vždy pasca. To preto, že je to hra s naším egom. Ak niekoho ľutujeme, často sa cítime lepší alebo na vyššej úrovni ako on. Súcit je niečo iné. Je to spoluzdieľanie. A súcit venujte iba tým, ktorí to nezneužijú.

Keď sa už začnete meniť, nezabudnite si všimnúť, ako sa spolu s vami mení aj vaše okolie. Na prvý pohľad sa vám bude zdať, že je to takmer bez príčiny, ale napokon zistíte, že je to reakcia na vaše slová, gestá, činy, podvedomé reakcie. Možno si poviete, že pozitívne myslenie nie je liečba. Omyl. Je už dávno dokázané, že v našom tele existujú neuropeptidy, ktoré sa dávajú do pohybu pri každom slove, alebo myšlienke. Keď sa zlostíme a prikladáme ľuďom a veciam negatívny význam vylučujú látky, ktoré oslabujú náš imunitný systém. Keď chválime ľudí, modlíme sa, vyslovujeme slová lásky a láskyplne hľadíme na svet neuropeptidy vypúšťajú látky, ktoré náš imunitný systém posilňujú. Tým sa dá vysvetliť, že niektorí ľudia sa subjektívne cítia veľmi zle, zlyháva im imunitný systém a pritom laboratórne výsledku jednotlivých orgánov sú vcelku v poriadku. Možno si ani neuvedomujete, že bežný človek denne vypustí asi 60 000 myšlienok, ak aspoň polovica z nich je pozitívna, je náš imunitný systém hladkaný vlastným liečivým prúdom, ktorý dostáva našu dušu do harmónie. Odpustenie a láska sú liekom pre všetkých. Len to má jeden háčik. Musí to ísť zo srdca. Odpúšťať a milovať zo strachu, aby ste neboli chorí, alebo z iných „nekalých“ pohnútok, nevedie k želanému úspechu. Pozitívne máme myslieť preto, lebo je to náš prirodzený stav. To neznamená, že sa budeme báť konfliktov, alebo si necháme s úsmevom skákať po hlave. Prvá časť zmeny je teda v hlave.

Ak k tomu pridáte znalosť „ pozitívnej“ stravy, zbavíte sa neurózy ešte skôr. Nie je tajomstvom, že sa šťastie dá nájsť aj na tanieri. Tým nemyslím, že zbodnete, čo môžete a budete sa cítiť naplnené a šťastné (aspoň pár minút, kým sa neozve žalúdok). Treba však vedieť, že v potravinách existujú látky, ktoré zlepšujú náladu a tým dokážu zmeniť váš životný postoj. Dobrý spánok a šťastie zaručuje serotonín. Nazýva sa aj hormónom šťastia. Pozitívne ovplyvňuje náladu a tým udržuje našu psychiku v harmónii, pôsobí uvoľňujúco. Dôležitým zdrojom serotonínu sú najmä celozrnné výrobky, orechy, datle, figy, banány, ryby, dary mora, hydina, červená zelenina. Rôzne bylinky, ktoré môžeme piť. Napríklad ľubovník bodkovaný, medovka, mäta. Teraz v lete prospieva k dobrému pocitu aj surová strava s množstvom červeného ovocia. Pri nedostatku serotonínu sme podráždení a bez nálady.

Motiváciu a energiu prináša noradrenalín. Pôsobí antidepresívne, povzbudzuje energiu, stimuluje motiváciu. Dôležitým zdrojom noradrenalínu sú celozrnné a mliečne výrobky, ovocie, najmä jablká, jahody a čučoriedky a ananás. Zo zeleniny špenát. No a najmä horká čokoláda. Pri jeho nedostatku rýchlo podliehame stresu, zlej nálade a nespavosti.

Acetylcholín prináša uvoľnenie a optimizmus. Telo túto látku produkuje z cholínu-vitamínu skupiny B. Táto látka podporuje dobrú pamäť a vyvoláva pocit optimizmu. Cholín obsahujú pečeň, žĺtka, syry a pivné kvasnice. Pri jeho nedostatku máme problémy s pamäťou, sme nervózni a len veľmi ťažko sa sústreďujeme.

Dopamín nám dodáva entuziazmus a koncentráciu. Stimuluje činnosť srdca, krvný obeh a energetizuje náš organizmus. Jeho zásluhou sme aktívni, koncentrovaní a výkonní. Obsahujú ho syry, jogurty, chlieb, cestoviny, zemiaky, ryža, hydina, ryby a dary mora. Pri jeho nedostatku sa nedokážeme sústrediť, strácame motiváciu a výdrž. Dbajte na to , aby ste sa neprejedali, nejedli v noci a nezabudli, že všetkého veľa škodí. Trebárs aj čokolády.

Treťou významnou zložkou životných zmien je pravidelný pohyb. Významným bojovníkom s neurózou je teda šport. Že ste naposledy cvičili v škole na povinnej telesnej výchove? To je škoda. Pravidelná telesná aktivita znižuje hladinu stresových hormónov v krvi. Pocity nevoľnosti, dušnosť, výkyvy nálady, úzkosť. Po polhodine intenzívneho športového výkonu (výber podľa povahy, schopností a možností) sa naša myseľ upokojí, začne nám lepšie tráviť a odbúrame nespavosť. Pozor pred spaním nie je dobré cvičiť. Namáhavé cvičenie pred spaním škodí. Tu je skôr možné odporúčať pokojnú prechádzku v príjemnom prostredí. Nie niekde na samote v lese, aby vám strach nevyplavil stresový hormón adrenalín.

Organizmus mnohých ľudí potrebuje pred spánkom približne dve hodiny na to, aby sa upokojil. Športové výkony podporujú vylučovanie endorfínov v našom tele. Aj endorfíny sú nazývané hormónmi šťastia. Približne hodinu po dobrom vyšportovaní ste príjemne uvoľnení, máte dobrú náladu, cítite sa silní a sebaistí. Najlepšie sa osvedčili vytrvalostné športy, ale rovnakú radosť vám môže priniesť plávanie, jóga, tanec, korčuľovanie. Fyzická aktivita, ak sa nepreháňa, zaručuje aj lepší krvný obeh, ohybnosť kĺbov, pružnosť, sexuálnu aktivitu, neatrofované svaly, chuť prekonávať prekážky a žiť, hoci niekedy aj na kolenách. Telo, ktoré nepracuje, len chodí od gauča ku chladničke, stráca pomaly schopnosť žiť so vzpriamenou chrbticou, udržať rovnováhu, čím okrem psychických zábran vzniká aj vyššie riziko pádov, úrazov a zlomenín. Výhodou športu je aj to, že spoznáte svoje hranice, schopnosť prekonať sa, spoznáte svoje telo a obľúbite si ho. Rovnako zistíte svoje slabosti a naučíte sa s nimi žiť, alebo ich pomaly meniť. Šport je vynikajúcou príležitosťou na vnútorný dialóg a iný pohľad na riešenie problémov. Na prípravu vašej mysle k radosti, zábave a pohode. Tak ako s ostatnými odporúčaniami, ani so športom to nesmiete preháňať. Odporúča sa desať hodín týždenne.

Ďalšou možnosťou boja s neurózou je vstup do svojho vnútra. Cesta to nie je určite ľahká a nie každý je na ňu pripravený a dokáže po nej ísť. Výsledok je však veľmi príjemný a oslobodzujúci. Pri vykročení na cestu sebapoznania sa musíme vyzbrojiť trpezlivosťou a základnými znalosťami. Vo svojom vnútri nenájdete iba dobro. Človek nie je anjel, ale duchovno-fyzická bytosť, preto sa neľakajte svojich „čiernych“ myšlienok. Všetky naše myšlienky vytvárajú naše zážitky a našu schopnosť ich spracovania. Dôjsť k svojmu vnútornému zdroju prameňa múdrosti sa dá viacerými cestami. Ale o tom až inokedy.

Natália Krížová



Tip na knihu:

Jelena Svitko – Stres, nespavost, deprese

Známa ukrajinská liečiteľka sa v tejto svojej knihe venuje nervovej sústave človeka, jeho vnútornej sile a podstate. Pojednáva o štruktúre nervovej sústavy, o tom, ako funguje, o príčinách jej porúch, ich liečení a prevencii. Všetko podáva natoľko zrozumiteľne a jednoducho, aby každý človek, ktorý si túto knihu prečíta, mohol pomôcť sebe aj iným.

Pôvodná cena: 5.60 EUR, Naša cena: 5.04 EUR, Zľava: 10.00 %


Súvisiace články:


(Prečítané 18 253 krát, 1 dnes)
 

Comments are closed.