google27eaa3905ca3fee3.html

Zhon, nadmerné množstvo povinností, obavy o budúcnosť, rodinné nezhody…V našom živote skutočne nechýbajú situácie, ktoré v nás vzbudzujú nepokoj a napätie. Čo robiť, aby nás stres načisto nezrazil na kolená?

Každodenne sme vystavení rastúcim dávkam stresu. Znervózňujú nás štôsy nezaplatených účtov, uličný hluk, preplnené dopravné prostriedky, zápchy na cestách, bujarí susedia, arogantní politici…A akoby toho všetkého bolo ešte málo, neustále na nás dopadá aj ďalšia záťaž: nadčasy, rodinné problémy, súrne termíny, neuveriteľne rýchlo letiaci čas…Tiež sa vám často zdá, že už tento šialený kolotoč nezvládnete? Presvedčte sa, či je už stres vaším spoločníkom.

Príznaky stresu:

  • tachykardia
  • bolesti hlavy
  • precitlivenosť, plačlivosť
  • prudké reakcie, výbuchy hnevu, netrpezlivosť
  • nervozita
  • depresívna nálada
  • svalové napätie najmä v oblasti krku a ramien
  • pocity nevoľnosti
  • stavy úzkosti a strachu

Ak u seba zbadáte aspoň tri z uvedených príznakov a trvajú dlhšie ako dva týždne, máte problém so stresom. Na jeho zmiernenie, či úplné odstránenie pomôžu aj naše rady.

1.  Spomaľte. Chodievajte a rozprávajte pomalšie. Nedokončujte vety za svojich spolubesedníkov, trpezlivo počkajte, kým vypovedia svoje myšlienky.

2.  Po návrate z práce sa okamžite nevrhajte do víru domácich prác alebo do kontroly detí, či partnera. Doprajte si chvíľu oddychu.

3.  Naučte sa hovoriť nie. Nemôžete robiť všetko za druhých. Deň má iba 24 hodín, zredukujte svoje plány a určite si priority. Najlepší protistresový program je , neplánovať. Nechať veci plynúť.

4.  Počúvajte hudbu – napríklad povznášajúceho Mozarta. Bolo dokázané, že jeho diela majú na nervový systém upokojujúce účinky.

5.  Kedykoľvek máte chuť, kričte, hádajte sa, smejte sa, tancujte alebo plačte. Prejavovanie citov a intuitívny pohyb pomáha zredukovať psychické napätie.

6.  Netlmte zívanie. Váš organizmus sa počas zívania zásobuje kyslíkom a to je vynikajúci spôsob na zmenšenie napätia.

7.  Keď vás ovládne nervozita alebo únava, zhlboka dýchajte. Uvoľnite všetky svaly a veľmi pomaly sa nadychujte pravou nosnou dierkou a ľavou  potom pokojne vydýchnite. Po istom čase vdychujte ľavou a vydychujte pravou nosnou dierkou. Toto jednoduché cvičenie vás vynikajúco zrelaxuje.

8.  Najlepšou cestou ako sa zbaviť stresu je, naučiť sa pozitívne myslieť. Na prvý pohľad to síce vyzerá, že to bude jednoduché, ale opak je pravdou. Je to ťažká duševná práca a bez silnej vôle a čistého úmyslu sa ani nedá zvládnuť. Všetci vieme, že myslenie je človeku veľmi blízke, ale už menej si uvedomujeme, že svoje myšlienky má len málokto pod kontrolou. Zväčša ľudia ani netušia, že existujú isté vzorce myslenia, ktoré neustále používajú. Často sú to veľmi škodlivé vzorce myslenia. Bývajú založené na odsudzovaní, kritizovaní, neprajnosti, nespokojnosti, závisti, žiarlivosti, slabej sebadôvere… V našich myšlienkach sa odráža stav našich emócií. Myšlienkové pochody vytvárajú náš charakter, pretože platí: ako myslíš, tak hovoríš, ako hovoríš, tak činíš. Zväčša majú ľudia sklon hodnotiť udalosti buď pozitívne, alebo negatívne.

Často sa zbytočne zaoberajú detailmi a uniká im celok. Napríklad, keď idú na konkurz, nerozmýšľajú o tom, že majú chuť získať tú prácu, lebo sa roky vnútorne uberali týmto smerom, učili sa, napredovali, uvedomovali si, ale rozmýšľajú o tom, či sa vhodne obliekli, či tam bude silná konkurencia, či budú dosť sympatickí, či nemajú priveľkú trému a tak si v duchu vytvárajú katastrofický scenár, na ktorého konci je neúspech. Situácia sa v živote pár razy zopakuje a človek stráca sebadôveru a jeho myslenie ho bezpečne zavedie do raja stresu, trpiteľstva a depresie. Takto vzniká takzvané negatívne automatické myslenie. Je to bludný kruh, z ktorého sa dá iba ťažko uniknúť. Automatických myšlienok nemusí byť veľa, aj tri štyri vám dokážu pokaziť život. Napokon sa vám vkradnú aj do snov. Sú to vlastne naše nespracované emócie, ktoré sa napokon premenia na automatické myšlienky. Jedinou možnosťou ako sa ich zbaviť tak, aby nám neškodili, je ich transformácia na pozitívne myšlienky, ktoré podporujú naše zdravie.

Ako na to? Najskôr musíme podrobnou analýzou zistiť všetky svoje automatické myšlienky. Potom sa zameriame na konkrétnu myšlienku a pozrieme sa na ňu z pozitívneho pohľadu. Napríklad – automatická myšlienka je: „Nič nemá význam, aj tak všetko speje do záhuby. Na nápravu nestačí povedať si, že svet je krásny a všetko ide ako po masle. To by sme sa klamali a naše vnútro by to aj tak neprijalo. Práve na tomto klamstve je založené americké „keep smiling“(„vždy s úsmevom“) a preto je v USA najviac depresívnych ľudí na svete. Nesmieme sa klamať, ani utešovať systémom – „Každý má problémy, musím ich mať aj ja.“ Treba si nájsť dve tri konkrétne veci, ktoré vieme oceniť a máme z nich radosť a na nich si uvedomiť, že všetko nie je zlé a nespeje do záhuby. Neskôr tých vecí nájdeme určite viac. Pri myšlienke – „aj tak som chorý, tak je to jedno, lepšie už nebude.“ – si treba uvedomiť, že máte chorý nejaký konkrétny orgán a máte kopu iných častí tela, ktoré sú zdravé. Keď pochopíte, prečo máte chorý práve ten orgán, naučíte sa predchádzať chorobám a vetu -„Zdravie mám vo svojich rukách.“ – bude môcť povedať bez sebaklamu. Navyše sa vám týmto spôsobom myslenia zvýši aj zdravé sebavedomie. Nie pýcha, ale uvedomenie si seba a svojich možností.

Ďalšou možnosťou ako prepnúť na systém pozitívneho myslenia je „sokratovský dialóg“ . Ako názov naznačuje, jeho autorom je Sokrates a metóda je známa už dva a pol tisíca rokov. Spočíva až v mikroskopickom prehliadaní vlastných myšlienok a ich úplnou kontrolou cez pozorovanie procesu tvorby myšlienok.

Pre mnohých je zaujímavá metóda, ktorú som nazvala „riadená schizofrénia“. Spočíva v tom, že si človek vytvorí svoje pozitívne a negatívne ja. A oni si medzi sebou (môžu aj nahlas) argumentujú. Negatívne Ja vraví: „Dnes ani nezapnem televízor, aj tak sú tam iba samé blbosti, len sa naštvem.“ Pozitívne Ja vraví. „Pozriem si televízny program, možno nájdem na niektorej stanici film čo ma zaujme.“

Ešte inou metódou je metóda – korekcie. Spočíva v zachytení a oprave myšlienok, ktoré nám prichádzajú na um. Každá myšlienka predstavuje náš spôsob vnímania udalostí a riadi sa tým čo očakávame. Je to tzv. tvorba vlastnej reality. Mozog nevníma reálne, ale „farebne“. Farbu pridávajú naše emócie. A tie môžu byť riadené rovnako strachom a nenávisťou, ako láskou a radosťou. Len málo udalostí vnímame neutrálne. Hoci práve toto vnímanie je pre naše zdravie najdôležitejšie. Omylov sa dopúšťame aj vďaka minimalizácii a maximalizácii v hodnotení dejov a osôb. Človek si vyberie jednu nepríjemnú skúsenosť z minulosti, alebo si u iného človeka vyberie jednu nepríjemnú vlastnosť a podľa toho pesimisticky očakáva ďalší vývoj udalostí alebo hodnotí človeka. Pritom často cíti zodpovednosť za nevydarený výsledok, či správanie sa svojho okolia. Často má pocit, že keby nezlyhal práve on, všetko by bolo inak. Ak jedného dňa takýto vystresovaný človek pripustí, že je zodpovedný iba za seba a že nie je pán boh, aby ovplyvňoval každú udalosť, ktorá sa okolo neho udeje, môže začať pomaly zisťovať, že realita môže byť aj pozitívna. Najmä, ak to tak chceme a očakávame. Stačí aj keď ju prijmeme ako neutrálnu s pripustením toho, že všetko je vo vesmíre dokonalé a všetko má svoj význam.

Cieľom všetkých týchto metód je posilňovanie tvorby pozitívnych myšlienok, aby sme si zbytočne nevpúšťali do života stres, chaos a choroby. A vyhli sa neustálemu očakávaniu neúspechu, čo nám do života prináša, podľa pravidiel zákona príťažlivosti, iba neúspech. Náš životný postoj by sa z nespokojného mal zmeniť na prijímajúci alebo podporujúci. To znamená, že si budeme viac všímať to, čo sa nám podarilo, ako sa týrať tým, čo sa nám nepodarilo. Takýmto spôsobom posilníme aj svoje sebavedomie a budeme mať v živote čoraz viac radosti, spokojnosti a šťastia. Pochopíme, že to najväčšie bohatstvo sme my sami a že najsilnejší antistresový program, tak ako aj všetko ostatné dôležité pre život, je v nás. Kto pochopí, že svet sa nezrúti zato, že sme niečo nedokázali, alebo neurobili dokonale je už na ceste za radosťou. Ďalšou z možností ako sa zbaviť stresu je smiech.

9.  Smejte sa dosýta. O tom, že smiech lieči a je korením života nikto nepochybuje, napriek tomu sa ľudia smejú čoraz menej. V 50. rokoch sa podľa štatistických údajov presmiali ľudia denne 18 minút, ale v súčasnosti tejto blahodarnej činnosti za deň obetujú len šesť minút. (Skúste si spraviť vlastné meranie. Koľko minút do dňa venujete smiechu.) Krokom k náprave môže byť nasledovanie príkladu francúzskeho Alsaska, kde už pár rokov pôsobí klub smiechu. Jeho prezident Daniel Kiefer absolvoval školenie u indického lekára, ktorý ho naučil techniku, ako za 45 minút prejsť od smiechu nasilu k jeho prirodzenej forme. Celá technika spočíva vtom, že sa ľudia začnú smiať cez chihihi, chachacha a rôzne iné odrody smiechu, pričom pozorujú svoje natriasajúce sa brucho, žmúriace oči a iné smiešne detaily. Najskôr to robia ako cvičenie, ale po čase sa z toho vyvinie naozaj srdečný a liečivý smiech. Do klubu chodia rôzne skupiny obyvateľstva – prirodzení smejkovia i optimisti, pre ktorých je členstvo v spolku oslavou smiechu. Prídu však takí, čo sa 10-15 rokov nezasmiali kvôli vážnej udalosti v ich živote. Pre nich sú stretnutia v klube psychoterapiou. Smiech pôsobí ako účinný liek proti stresu, depresiám, posilňuje imunitný systém i brušné svalstvo, zvyšuje sebadôveru a zlepšuje medziľudské vzťahy.

10.  Stres môže vyvolať aj schematické myslenie. Analyzujte schémy z detstva a odblokujte ich. Mnohé rozhodnutia, ktoré nás stresujú, sú výsledkom  zvnútornených kritických pripomienok rodičov a iných autorít z nášho detstva. Takto sa stáva vlastne naša minulosť, súčasne našou budúcnosťou. Nedarí sa nám vyjsť z bludného kruhu. Emócia, ktorú sme v detstve pociťovali, keď sa niečo stalo, spôsobila splynutie udalosti a emócie v našej pamäti. Neskôr ich už človek oddeliť. Kedykoľvek a kdekoľvek sa vyskytne podobná situácia, blokuje ho tá istá emócia. V mozgu sa tento proces odohráva na tzv. spojenej integračnej ploche SIP. Je súčasťou ľavej mozgovej hemisféry nachádza sa nad ľavým uchom. Táto malá plôška je príčinou spojenia udalosti s detskou emotívnou reakciou, ktorej dôsledkom je vyradenia 70% mozgu, takže človek nie je schopný reagovať logicky. Odblokovať tento model správania pomocou niektorého z alternatívnych spôsobov terapií môže pomôcť zbaviť sa stresu. Napríklad one brain (o tejto metóde sme už na blogu Eugenika písali).

11.  Škodlivé reakcie tela má na svedomí náš mozog. Keď sa ocitneme v stresovej situácii, náš mozog , ako biologický počítač, nájde v našom živote podobnú situáciu a podľa tejto živej schémy nám nadiktuje, ako máme reagovať. Preto sme často celý život zacyklení v nesprávnych vzorcoch správania. Vedomé myslenie nám pomáha dostať sa z tejto pasce. V tomto konkrétnom prípade musíme vedome zapojiť predný mozog, ktorý hľadá kreatívne riešenia a pravú hemisféru, ktorá pomáha pri uvedomovaní si tvorivých riešení a s nimi zať hľadať nový spôsob riešenia. Skôr ako sa nám to podarí, musíme starý spôsob zmazať, a nový vedome položiť na jeho miesto. Týmto spôsobom musíme mozog nakopnúť, lebo pod vplyvom stresu jeho veľká časť prestala pracovať. Odblokovať starú myšlienku môžete aj bez pomoci druhých. Stačí, ak sa chytíte za čelo jednou rukou (vodorovne) a druhú položíte paralelne zozadu v tej istej výške. (Je to ako keby sme si objali hlavu. Mamy tak často upokojujú svoje deti). Predstavíte si nesprávnu myšlienku, ktorá vás blokuje a pustíte ju doslova z hlavy. Keď nadobudnete pocit, že je preč, a vy sa dobre cítite, môžete sa venovať novej myšlienke, ktorá ju má nahradiť a vám priniesť pokoj namiesto stresu. Takýmto držaním hlavy môžete pomôcť aj svojim blízkym upokojiť sa a prísť na nové myšlienky. Je to spôsob, ktorým stimulujeme harmonické prekrvenie celého tela . Okrem iného sa obnoví stresom zabrzdený tok krvi v prednej časti mozgu a budete schopní myslieť a hľadať nové možnosti riešenia situácie. Spolu s prekrvením odchádza nepríjemný pocit a napätie, ktoré vyvolal.

Pri identifikovaní problémov nie sú dôležité fakty a udalosti, ale náš postoj k nim. To, čo jedného motivuje, iného irituje, preto náhradná myšlienka, ktorú vyšleme mozgu, nemá byť prečítaná z príručky ako správna, ale má to byť myšlienka, ktorá nám prináša pokoj a ktorej veríme. Najdôležitejšie je pochopiť príčinu (môže byť hlboko v minulosti, takže spomienkami sa vracajte, čo najďalej), zbaviť sa negatívneho emocionálneho zážitku (priraďte k spomienke pocit), lebo tento nám bráni v rozmýšľaní, a potom nájsť riešenie (hľadajte iba riešenie, ktoré môžete realizovať vy, nikoho nemôžete nútiť, aby robil niečo iné, myslel inak, alebo inak cítil. Len seba.), ktoré by bolo v danej situácii najlepšie pre všetkých zainteresovaných. Či ste na správnej adrese vám pomôže potvrdiť kineziologický test. Dajte ruku asi v pätnásť stupňovom uhle pred telo a druhou rukou ju chyťte. V mysli si položte otázku a testujte jemným pritlačením na predpaženú ruku ako zareagujú svaly. Ak bude sval silný a ruka nepadne nazad k telu, odpoveď je pozitívna, ak sval ochabne, ruka rýchlo padne k telu, znamená to negatívnu odpoveď. Toto je test pravdy. Naše telo nás na rozdiel od našej mysle nedokáže klamať. (Súčasne je to aj test toho, ako nás každé klamstvo oslabuje). Po tomto teste sme schopní otestovaný vzorec prijať a zmeniť svoje správanie. Ak zapojíme do svojho života tvorivosť, čaká nás mimoriadne príjemný a zábavný kolotoč udalostí. Nečakajte, že na nepríjemné udalosti z minulosti zabudnete. To nie je cieľ, len sa vám už nebudú spájať do automatických reakcií a vy nebudete neustále vystavení stresu.

12.  Boj so stresom vám môže spríjemniť aj aromaterapia. V prípade stresu zo smútku a vnútornej melanchólie je výborným pomocníkom ruža. Levanduľa zasa odháňa pocit osamelosti a pomaranč upokojuje a rozveseľuje napäté nervy.

13.  Rýchlu harmonizáciu prináša aj vizualizácia. Ak ste v nepohode, stačí si spustiť fialovú farbu, do ktorej zahalíte seba aj celý svet. Ak zaostríte na fialovú farbu. dostanete sa do prameňa spirituálnej podstaty všetkých a všetkého, ktorý harmonizuje energetickú podstatu existencie. Fialové svetlo má vysokú vibráciu spájajúcu ducha s hmotou.

14.  Ďalšou z možností ako nepodľahnúť stresu je vyhradenie si pravidelného času (každý deň), ktorom sa plne venujeme uvedomovaniu si požehnaní, ktorých sa nám počas dňa dostalo, vzdaniu vďaky a užitiu si potešení zo života. V tom čase by sme si mali uvedomiť aj to, k akým silám sa svojimi myšlienkami pripájame, čo šírime okolo seba. Je dôležité každý deň mať jasne zúčtovaný. Kedy sme sa správali ako utláčatelia a kedy ako utláčaní, koľko lásky sme dali a koľko sme jej dostali, koľkým sme pomohli a od koľkých sme pomoc žiadali. Všetko treba mať v harmónii. Kedy sme nechali plynúť život a na nič sme netlačili a kedy sme „bojovali“ o niečo. Akú pozitívnu zmenu sme vpustili do svojho života?

Možností ako nepodľahnúť stresu je samozrejme viac. Iba od vás závisí, ktorú si vyberiete.

Erika Vincoureková


Odporúčame prečítať:

Jelena Svitko – Stres, nespavost a deprese – Známa ukrajinská liečiteľka sa v tejto svojej knihe venuje nervovej sústave človeka, jeho vnútornej sile a podstate. Pojednáva o štruktúre nervovej sústavy, o tom, ako funguje, o príčinách jej porúch, ich liečení a prevencii. Všetko podáva natoľko zrozumiteľne a jednoducho, aby každý človek, ktorý si túto knihu prečíta, mohol pomôcť sebe aj iným.

Pôvodná cena: 5.60 EUR, Naša cena: 5.04 EUR

Zľava: 10.00 %



Súvisiace články:


 

(Prečítané 8 625 krát, 1 dnes)

Comments are closed.