google27eaa3905ca3fee3.html

Dalai_Lama„Budem o něco se rvát, až tu nezůstane stát na kameni kámen…“ (Brontosauři)

Toto je na našom blogu trochu nezvyčajný článok: je to reakcia na článok v inom médiu. Myslíme si ale, že takéto debaty na blogy patria, a táto konkrétne môže zarezonovať vo viacerých aktuálnych súvislostiach. Najmä čo sa týka takých „veľkých“ tém, ako hľadanie pravdy, nádej verzus strach, zlo a dobro, moc a sloboda, spiritualita a politika…

Chceli by sme reagovať na článok Tienisté stránky morálnej modly – 14. dalajláma Tändzin Gjamccho, autor Ľubomír Huďo, uverejnený v augustovom čísle časopisu Zem a Vek v rubrike Bez masky.

Chápeme, že poslaním a zmyslom tohto časopisu je celkove predstavovať „tienisté“ stránky vecí a známych osobností, ale nemalo by to byť systémom za každú cenu na každého niečo…

V prvom rade chceme zdôrazniť, že naša reakcia nie je potvrdením autorovho názoru, že tí, ktorí dalajlámu „uctievajú“, nepripustia naňho nič kritické. My určite dalajlámu neuctievame, ale zhodou okolností máme pomerne veľa informácií aj osobných skúseností ohľadne dalajlámu, Tibetu a budhizmu. (Okrem iného, dolupodpísaná M. Jančíková – v spolupráci s dolupodpísanou Z. Šestákovou a ich spoločnou priateľkou – pred pár rokmi pomáhala získať politický azyl dvom Tibeťanom, ktorí sa dostali na Slovensko.)

Predovšetkým, takmer celý článok pána Huďa je krátenou kópiou článku, ktorý sa nachádza na stránkach Čínskeho veľvyslanectva v ČR. Ďalej som si vlastne všetko, čo píše v tom článku pán Huďo – ba ešte oveľa viac, našla v angličtine na dosť pofidérnych stránkach akejsi „dominy“ nazývajúcej sa Lady Michelle Jennifer Santos, ktorá (kupodivu) vyzerá ako Číňanka, hoci svoju národnosť (zámerne?) nikde neuvádza; tomu, že je to Číňanka, nasvedčuje aj čínska symbolika v záhlaví jej stránok. Tam sa môžeme dočítať, že dalajláma nielenže nie je žiadna nezávadná modla, ale že je to vyslovene „Luciferský posol“. (A tiež, že ctená „lady“ je okrem toho, že je to veľmi aktívna pisateľka a má x ďalších významných postov, medziiným  vraj aj populárnou speváčkou.)

Pozrime sa ale na niečo konkrétne. Mňa osobne v článku pána Huďa najviac znepokojil údaj o údajnej detskej armáde, ktorú vraj dalajláma založil. Ak by to bola pravda, súhlasím s Ľ. Huďom a dalajlámu odsúdim ako ohavného pokrytca. Taký závažný fakt ale bude iste všeobecnejšie známy, povedala som si, a chcela som si k tomu teda dačo nájsť aj z iných zdrojov, keďže sa pán Huďo neobťažoval uviesť ani jeden zdroj odkiaľ čerpal informácie. Našla som však dačo len na stránkach spomínanej čínskej „lady“: skeny akýchsi dokumentov a výpovedí, v ktorých som sa nikde nedopátrala veku týchto detí (predstavovala som si ich 10-12-ročné), len formuláciu, že to boli graduates (angl.) určitej špeciálnej školy. No, pri všetkej antipatii voči akýmkoľvek povinným armádnym odvodom, „graduate“ znamená „absolvent školy, maturant“, čiže veľmi pravdepodobne 18-ročný chlapec alebo dievča. A v 18-tich musel ísť na vojnu povinne každý chalan (ktorý nešiel na vysokú školu) ešte donedávna aj u nás!

Opakujem, AK je to aj naozaj pravda, sympatické to určite nie je, ale je to určite úplne iný obraz, než ako povedať, že „do armády sú nútené vstupovať deti“. Okrem toho je na tej stránke v tejto súvislosti aj nejaká neveľmi zreteľná čiernobiela fotka, na ktorej sú 3-4 mladíci, vyzerajúci ako Indovia a Číňania, teda ani nie ako Tibeťania. Ak má byť to seriózna dokumentácia slúžiaca ako podklad pre obvinenie, že niekto založil tajnú „detskú armádu“, tak potom neviem… Ja by som v takomto prípade od niekoho, kto sa pokladá za „nezávislého“ novinára, čakala, že to pôjde preveriť sám a donesie zdokumentované, zreteľne, farebne nafotené deti v tej armáde atď. A vôbec, že si zariadi audienciu u dalajlámu (čo nie je nijako ťažké práve preto, že dalajláma je otvorený a prístupný každému bez výhrad) a osobne mu položí určité „nepríjemné“ otázky a skúsi zistiť „pravdu“… ale nie že bude len kopírovať pofidérne texty z pofidérnych zdrojov.

heinrichharreranddalailamaat2002laward

Heinrich Harrer s dalajlámom

Ale poďme k ďalším obvineniam dalajlámu v komentovanom článku: Celoživotný blízky vzťah dalajlámu s nacistom H. Harrerom. Tento človek bol nacista PRED svojím zablúdením do Tibetu. Práve pobyt v Tibete, blízky vzťah s dalajlámom a oboznámenie sa s budhizmom ho úplne zmenili a po návrate do Európy už sa k fašizmu nehlásil. Ľ. Huďo celý príbeh podáva tak, akoby to bolo priam naopak, a hlavne akoby sa dalajláma veselo kamarátil s celoživotne aktívnym fašistom. Skutočná pravda má však celkom inú pointu!

Ďalej, ženy v Tibete neboli nikdy utláčané. Naopak, bola to jedna z mála ázijských a starovekých kultúr, kde boli ženy nielenže veľmi vážené a rovnoprávne s mužmi, ale panovala tam aj polyandria – žena mohla mať viacero manželov (väčšinou išlo o bratov, deliacich sa o jednu ženu), zato polygamia sa nepraktizovala. A budhizmus mal od začiatku ženské kláštory a je plný príbehov a legiend o ženách, ktoré dosiahli osvietenie a boli slávnymi a vychýrenými duchovnými učiteľkami.

K otázke otrokárstva, nevoľníctva a mučenia otrokov: tiež záleží od toho, ako sa to podá. Sluha a feudálny systém je niečo iné, ako brutálne týraný otrok. A mimochodom, hororový obraz, ktorý pán Huďo vykresľuje – ale vlastne zasa ide len o prerozprávanie iných – čínskych – článkov, je dosť nepravdepodobný už len tým, že kto by asi tak živil tie tisícky otrokov s vypichnutými očami a odseknutými končatinami? Čína sa ale všeobecne snaží šíriť tento obraz o Tibete pred svojou nadvládou – logicky, aby zdôvodnila, prečo oni museli úbohých Tibeťanov „oslobodiť“.

Pokiaľ ide o údajné peniaze od CIA a Sorosovej nadácie, to sa nám bližšie skúmať nechce a nevieme sa k tomu vyjadriť, ale ak ich dalajláma prijal, tak iste nie pre seba osobne, ale na účely, kedy zrejme usúdil, že „účel svätí prostriedky“, a napokon prečo by ich neprijal? Veď on nie je politik.

A preto sa ani nie je povinný dostatočne radikálne vyjadrovať k žiadnym politickým udalostiam – čo je ďalšia vec, z ktorej je dalajláma v článku Ľ. Huďa obvinený. Okrem toho, dalajláma zo svojej podstaty nemôže, nesmie nikoho súdiť a odsudzovať a odmietať styk s ním z dôvodov osobnej antipatie – práve v tom spočíva jeho výnimočnosť a celý zmysel jeho role ako „vtelenia bódhisatvu súcitu“!

Takých osobností, ako je on, je v dnešnom svete veľmi málo. (Čo samozrejme neznamená, že je bez chyby a dokonalý a že ho treba uctievať ako modlu.) Už aj preto je úplne absurdné ešte aj jeho zaradiť na zoznam tých, ktorí sú v očiach určitých „otváračov očí“ pokladaní za rafinovaných agentov zla. Vyvoláva to dojem, ako keby tí otvárači očí chceli naznačiť, že na tomto svete vlastne vôbec nikto, kto má aspoň aký-taký vplyv, nechce a nepodporuje mier, láskyplnosť a podobne. (A kto ho teda chce a podporuje – pán Huďo + ostatní jemu podobní „novinári“?)

Mimochodom, Tibeťania, ktorým sme pomáhali na Slovensku, sa už nikdy viac nesmú vrátiť do Tibetu, lebo by boli okamžite popravení. A legálnou cestou môže Tibetský občan vycestovať (resp. získať pas) až vo veku 60 rokov.

Zaujímalo by nás, o čo išlo časopisu Zem a Vek týmto článkom. Je za tým naozaj podpora Číny, respektíve sympatizovanie s ňou? (V tom prípade odporúčam vynikajúcu knihu čínskeho autora Liao I-wu Hovory se spodinou – literárne aj novinársky skvelé podanie určitých „tienistých stránok“…) Alebo hádam odpor voči budhizmu (v tom zmysle, že „okej“ je iba kresťanstvo? – ale to iste nie, keďže iné články v časopise, tie z rubriky Archa, pozitívne predstavujú rôzne alternatívne komunity zo sveta, pričom je známe, že typický člen takejto „hipisáckej“/alternatívnej komunity je oveľa viac budhista, ako kresťan…).

Každopádne, dalajláma robí už veľmi, veľmi dlho pre inšpirovanie ľudí, aby usilovali o vnútorný aj vonkajší mier – vo svete i v každom jednom z nás – nekonečne viac, ako novinár Ľubomír Huďo, a už len preto si zaslúži úctu. Nie nekritické zbožňovanie – s tým samozrejme musí súhlasiť každý súdny človek. Ale seriózny a objektívny časopis, ak chce ostať verný svojmu zámeru, by mal rozlišovať a dodržiavať práve túto krehkú líniu: na jednej strane zdravý, kritický rozum a odvaha povedať aj to, čo je nepríjemné, no na druhej strane rozlišovanie „srdcom“ a základná ľudská úcta. Naozaj netreba na každého kydať za každú cenu. To nie je cesta k lepšej spoločnosti. Sám dalajláma to vie najlepšie…

Zuzana Šestáková a Monika Jančíková


Súvisiace články:


Tip na knihy:

Tibetská kniha mŕtvych – Významné dielo tibetského buddhizmu pripravuje človeka na odchod z tohto hmotného sveta, sprevádza ho umieraním a poskytuje mu cenné rady pre prechod posmrtným medzistavom. Tento posvätný text predstavuje plán správnej životnej cesty, vedúcej ku konečnému najvyššiemu stavu a oslobodeniu od karmy.

Pôvodná cena:8.20 EUR, Naša cena: 6.56 EUR

Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 1.64 EUR

+

Theodore Illion – Tajemný Tibet – Nemecký cestovateľ Theodore Illion bol jedným z prvých cestovateľov, ktorí prenikli do Tibetu ešte v dobách, kedy bol odrezaný od okolitého sveta. Illion, ktorý hovoril plynule po tibetsky, sa musel zamaskovať za putujúceho tibetského mnícha, aby sa vyhol odhaleniu, pretože pobyt v Tibete bol pre každého cudzinca nezákonný. Svoju cestu začal plánovať v roku 1932 a Nemecko opustil v roku 1934.

Pôvodná cena: 7.50 EUR, Naša cena: 6.00 EUR

Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 1.50 EUR


(Prečítané 2 075 krát, 1 dnes)
 

10 Responses to Kam až zachádzať v snahe „otvárať ľuďom oči“?

  1. Terrortanz píše:

    Zaujimavy clanok. Taky ukazkovy pofiderny text z pofiderneho zdroja povedal by som 😛 Lebo spochybnenie tvrdeni na zaklade „nasla som tieto informacie u lady, ktora vyzera ako Cinanka…“ no tak to je skutocne potom pofiderne. To potom nemoze byt samozrejme pravda. Iba Lama o Cinanoch moze hovorit pravdu, naopak nie… 😛 Ktovie kolko zdrojov napriklad autorka nenasla? „Ale poďme k ďalším obvineniam dalajlámu v komentovanom článku: Celoživotný blízky vzťah dalajlámu s nacistom H. Harrerom. Tento človek bol nacista PRED svojím zablúdením do Tibetu. Práve pobyt v Tibete, blízky vzťah s dalajlámom a oboznámenie sa s budhizmom ho úplne zmenili a po návrate do Európy už sa k fašizmu nehlásil. Ľ. Huďo celý príbeh podáva tak, akoby to bolo priam naopak, a hlavne akoby sa dalajláma veselo kamarátil s celoživotne aktívnym fašistom. Skutočná pravda má však celkom inú pointu!“ Hmm to by ma teda zaujimalo co znamena to „uplne zmenili“. Ono Tibet bol pre celu 3. risu velkym zdrojom inspiracie a tesil sa ucte. Preto tie expedicie. A Herrer sa vratil az po vojne, tazko teda predpokladat, ze ta zmena bola viac nez len prezlecenie kabata… „Zaujímalo by nás, o čo išlo časopisu Zem a Vek týmto článkom.“ Fabulacie o stavani krestanstva proti budhizmu a hladanie motivu… Co tak pravda? Informacie, ktore sa nedostavaju z inych zdrojov? Po precitani tohto zalostneho pokusu stanovit niekde hranicu o kom sa este moze hovorit pravda a kde uz to je poda iba „pochybnych novinarov“ este viac ocenujem Hudovu pracu. Dalajlamu si mozem vazit napriek tomu, ze nema cisty stit. Nikto nema. „Naozaj netreba na každého kydať za každú cenu. To nie je cesta k lepšej spoločnosti. Sám dalajláma to vie najlepšie…“ Neviem co vie Dalajlama, ale ja si myslim, ze kazdy ma niest zodpovednost za svoje ciny. Ani u Dalajlamu ich netreba skryvat a ak je to „kydanie“, tym skor netreba.

  2. MilanPu píše:

    Som veľmi potešený týmto článkom. A na blogy patrí. Kiežby sa takáto otvorenosť ako ju autorka jednoducho podala, objavovala viac. Iste sa článok netýka len Dalajlámu ako správne píše, novinári v celej histórii narobili už veľa zla povrchným ba i zámerným až nepochopiteľne odporným poškodzovaním skutočnosti i osobností, všeobecne pre ľudstvo prospešných. Ostatne aké rozdielne informácie sa dnes píšu i o Ukrajine, keď sa nedá spoľahnúť takmer na žiadnu podanú správu od „serióznych novinárov“. Dnes , zdá sa nestojí nič v ceste zaručeným a pritom neovereným informáciám, smutne presláveným u blogerov a konšpirátorov, ktorí „vedia všetko lepšie“, ale ak sa toto deje u novinára, ktorý by si mal už len zo „stavovskej cti“, keď už nie z charakteru, overiť informáciu akú podáva a ak má byť jeho redakcia braná vážne. Snáď nikto nenesie väčšiu zodpovednosť za hromadné šírenie informácií ako novinári, preto si takíto ľudia nezaslúžia nič iné, než opovrhnutie. Na druhej strane neľutujem príliš ani čitateľov, ktorí bezducho prijímajú čokoľvek, o čom sa dá hodne tárať a nikdy si nedokážu spojiť súvislosti, ktoré by ľahko preukázali rozpor v podávaných informáciách. O to viac sa teším otvoreným a krásnym ľuďom, ktorí ctia pravdu a dobro milujú, lebo ich pričinením môže by raz svet lepším, vlastne už vďaka nim aj je všade, kde sa nachádzajú. Nevadí, že vôkol zavýjajú vlci a zberba zháňa pomyje ktorými sa vzájomne kŕmia, ich čas je vymeraný. Som si istý, že raz po tých, ktorí dnes bez svedomia poškodzujú čokoľvek čo nesie len iskru slušnosti, nezostane ani smrad.

  3. xxx píše:

    zabavne ako Hudo mozno nevedomo spravil udicku na dvoch budhistov… ano treba bojovat za svoju pravdu presne o tom hovoril Budha :)))

  4. Zuzana píše:

    Ja – iniciátorka a autorka článku – ale nie som budhistka (spoluatorka MJ už skôr), len si myslím, že pokladať tohto konkrétneho človeka – dalajlámu za zloducha a pokrytca a hádzať ho do jedného vreca s tými, ktorých časopis ZaV + iné podobné médiá/autori „odhaľujú a usvedčujú“ , je trochu od veci. Vzbudzuje to tiež dojem, že (keď to trochu zdramatizujem) NIKTO v sebe nemá nič ušľachtilé, NIKTO sa nesnaží fungovať na duchovnejšej úrovni a NIKOMU sa nemá/nedá veriť. Cítim za tým zámer, ktorý v širšom kontexte nepôsobí „dobre“… neslúži „dobru“ ani „vyššej pravde“… Ale samozrejme, môžem sa mýliť. Každý z nás napokon vníma (a v náväznosti na to potom aj koná)trochu inakšie. Ja som tiež len vyjadrila svoj názor – v snahe podnietiť určitú debatu. Lebo rozmýšľať, prehodnocovať a učiť sa argumentovať nás všetkých myslím celkom obohacuje, a možno aj baví. 🙂

  5. Monika píše:

    Budha nehovoril, že treba bojovať za svoju pravdu… ale, že treba hovoriť pravdu. A to je vec budhistickej filozofie a nie náboženstva. Pán Huďo chytil na udičku akurát tak sám seba :-). Ale to sa stáva všetkým 🙂

    Monika

    • Terrortanz píše:

      Pan Hudo splnil dalajlamovo „hovorit pravdu“ do dosledku. Ak to znamena, ze sa chytil na udicku, tak tazko predpokladat, ze nevedomky 😛

      • Terrortanz píše:

        Sorry Buddhovo. Ale… potom mi vobec nejde do hlavy ako sa to chytil Hudo na udicku, pretoze fakt, ze tu ide o nastolenie konfliktu krestanstvo vs. budhizmus, alebo akokolvek inak mieneny utok na budhizmus je len obhajobou vybajeny.

  6. Monika píše:

    že pán Huďo nemá pravdu a tento článok nepovažujem za serióznu žurnalistiku. Skúste to, tento iný názor nijako stráviť. Alebo sa aspoň hlbšie zamyslite, alebo si niečo viac o tom prečítajte, ako iba článok pána Huďa.
    Vidieť ako sa u nás robí žurnalistika a manipuluje sa s ľudmi a ľudia všetkému bezmezne dôverujú, čo sa povie a napíše týmito akože slobodnými médiami, pritom svojím myslením sú častokrát rovnakí ako tí, proti ktorým bojujú.

    • Monika píše:

      A neviem čo stým budhizmom – kresťanstvom stále máte? Prečo stále na to poukazujete, myslím že to Zuzana dosť jasne vysvetlila, viz, hore komentár.

  7. Monika píše:

    Je všeobecne známe, že nacistov a Hitlera nepriťahoval len mystický Tibet a Shambhala, ale „inšpiroval“ sa aj inde…

    Nacistická okultní válka
    Hitlerova smlouva se sílami zla
    Autor: FitzGerald Michael
    Jazyk: český
    Vydavateľ: VOLVOX GLOBATOR
    Kategória: Záhady a zaujímavosti, História, Veda

    Nacistickému myšlení dominovaly už od počátku magické a iracionální ideje. Hitler vstoupil do Německé dělnické strany, politické odnože společnosti Thule, která se prostřednictvím okultních praktik pokoušela „stvořit nového člověka, jenž by vládl podřadným rasám“. Nacistická okultní válka odhaluje v celé nahotě, jak neuvěřitelně byli nacisté ovlivněni okultními a ezoterickými myšlenkami. Hitler a jeho stoupenci vložili miliony říšských marek do úsilí nalézt svatý grál, Atlantidu a ztracenou archu úmluvy. Dozvědět se, jak a proč se tak stalo, je opravdu fascinující.