google27eaa3905ca3fee3.html

large-4

Vláknina je dnes asi jedna z najviac nedocenených látok vo výžive. Všade okolo nás počuť ako potrebujeme vitamín C, horčík, vápnik či iné vitamíny. Samozrejme všetky spomenuté vitamíny a minerály sú pre organizmus veľmi dôležite. Ale akosi sa zabúda na vlákninu. Pritom vláknina od nepamäti tvorila významnú zložku potravy človeka.

Dnes je pomerne populárne odvolávať sa na stravovanie paleolitických ľudí. Zástancovia paleo diéty spolu s mnohými odborníkmi hovoria o veľkom prínose toho stravovania pre zdravie ľudí. Väčšinou si ľudia výživu paleolitického človeka spájajú najmä s mäsom. Mäso bolo dôležitou súčasťou jedálneho lístka človeka lovca a zberača. Ale zabúda sa na to, že lovec a zberač len nelovil ale aj zbieral. A práve zberom častí rastlín si zabezpečil 108g – 135g vlákniny denne. Pre porovnanie moderný Európan v priemere skonzumuje 3g – 11g vlákniny denne a obyvateľ USA 1g – 4g vlákniny denne. Je neuveriteľné ako sa moderná civilizácia dobrovoľne zbavila takej cennej a pre telo významnej súčasti kvalitnej výživy akou je vláknina.

Vláknina = črevný vitamín

Ak budete pozorovať ľudí okolo seba, aj bežným okom si všimnete jedno, že každá nová generácia je akási obéznejšia. V civilizovanom západnom svete sa šíri pandémia obezity. A nielen obezity. Tak isto sa „darí“ takým ochoreniam ako cukrovka, vysoký krvný tlak, zápalové ochorenia čriev ako napr. Crohnova choroba a ulcerózna kolitída či iným zápalovým ochoreniam. A tu je dôležité pozrieť sa na „črevný vitamín“. A tým „črevným vitamínom“ je vláknina. Tak ako si ľudské telo nedokáže vyrobiť vitamíny a je odkázané na ich prísun z potravy, tak je človek závislý na prísune vlákniny z potravy. Rovnako ako telo nedokáže dlhodobo dobre fungovať bez vitamínov, rovnako črevo nedokáže dobre fungovať bez vlákniny. Vláknina je pre zdravie čreva nenahraditeľná. Prečo je teda vláknina dôležitá pre zdravie?

Výživa pre črevo

Ľudia síce nedokážu vlákninu rozložiť a pre ich priamu výživu je vláknina nepodstatná, ale čo nedokážu ľudia, to dokážu baktérie v ich čreve. A práve pre baktérie je vláknina nevyhnutná. Vláknina je pre baktérie potravou. Vlákniny sa vyskytujú len v rastlinných zdrojoch. Vlákninu rozdeľujeme na:

  • rozpustnú (vločky, orechy, strukoviny, chia semiačka, zelenina alebo ovocie)
  • nerozpustnú (listová zelenina, šupky, orechy, semienka, fazuľa)

Nerozpustná vláknina viaže v tráviacom trakte vodu a zvyšuje hmotnosť stolice. Túto vlákninu nedokážu črevné baktérie rozložiť a preto sa nestrávená vylúči z tela von cez stolicu.

Rozpustná vláknina, nazývaná aj prebiotiká, tiež viaže vodu, ale črevné baktérie v hrubom čreve ju dokážu rozkladať. Obidve vlákniny sa vo svojich účinkoch navzájom dopĺňajú. Preto je dôležité aby telo bolo zásobené dostatočným množstvom tak nerozpustných ako aj rozpustných vláknin. Rozpustná vláknina sa vyskytuje napr. v zelenine a ovocí. Podľa odporúčaní, by dospelý človek mal za deň skonzumovať asi 30 gramov vlákniny. Ak si to porovnáme s paleolitickým človekom, tak je to iba zlomok toho, čo naši predkovia konzumovali každý deň.

Prebiotická vláknina – základ dobrého zdravia

Rozpustné vlákniny nazývané aj prebiotiká slúžia ako potrava pre črevné baktérie. Baktérie majú enzýmy, ktoré im umožňujú tieto vlákniny štiepiť. A práve črevné baktérie pri konzumácii týchto vláknin produkujú odpadové látky, ktoré sú veľmi dôležité pre zdravie ľudí. Baktérie premieňajú prebiotické vlákniny na zdraviu prospešné tuky. Tieto tuky sa bohužiaľ v potrave nenachádzajú, alebo ak áno, tak len v minimálnom množstve. Napr. minimálne množstvo týchto tukov sa nachádza v kravskom masle. Lenže je ich tak málo, že si nedokážeme pokryť potrebu týchto tukov pre udržanie zdravia. Tuky, ktoré vyrábajú črevné baktérie plnia v tele mnoho funkcií. Medzi najdôležitejšie patrí, že slúžia ako potrava pre črevné sliznice.

Potrava pre sliznice čreva

Črevo je orgán, ktorý sa začne vyvíjať po oplodnení vajíčka ako prvý. Nie je to ani mozog, ani srdce, je to črevo. V čreve sa nachádza veľa choroboplodných zárodkov a toxických látok. Aby sa nedostávali tieto jedovaté látky do tela, musí sa zabrániť ich vnikaniu. Na tento účel slúži črevná sliznica. Je akousi ochrannou bariérou. Ak sa črevné sliznice narušia, obnaží sa stena čreva, prestane byť chránená pred baktériami a spustí sa zápal. Rovnako ako keď sa sliznice narušia kdekoľvek v tele. Aby črevné sliznice ochraňovali črevo, musia byť zdravé. Ak majú byť zdravé, potrebujú dostatok vhodnej potravy. A tou potravou sú práve tuky produkované črevnými baktériami pri spracovávaní rozpustných vláknin. Aby ste si predstavili koľko potravy potrebujú črevné sliznice, tak uvediem, že celková dĺžka črevnej sliznice je približne 6 metrov a má plochu cca 400m2. Ak baktérie v čreve nemajú dostatok prebiotických vláknin, nevyprodukujú dostatok potravy pre črevné sliznice. Nevyživené črevné sliznice začnú pomaly chradnúť. Následky nenechajú na seba dlho čakať. Ulcerózna kolitída, Crohnova choroba či syndróm dráždivého čreva sú len logickým vyústením podvyživených črevných slizníc.

Protizápalový a protirakovinový účinok prebiotík

Tuky, ktoré vznikajú pri premene prebiotických vláknin majú aj silný protizápalový účinok. Dokážu utlmovať zápal nielen v samotnom čreve, ale stimulujú imunitu, aby dokázala produkovať dostatok protizápalových látok. Pokiaľ sa v čreve objavia rakovinové bunky, dokážu tieto tuky vznikajúce ako produkt metabolizmu prebiotickej vlákniny stimulovať nádorové bunky k prirodzenej smrti. Cez tento efekt prebiotické vlákniny pôsobia aj protirakovinovo. Prebiotické vlákniny sa osvedčili aj pri chudnutí, kde zvyšujú pocit nasýtenia, pri diabete kde zvyšujú citlivosť buniek na inzulín (diabetes 2. typu sa vyznačuje zníženou citlivosťou buniek na inzulín), je vynikajúcim prostriedkom pri liečbe nealkololového stukovatenia pečene, podporuje odbúravanie tukov. Stukovatená pečeň, ako aj diabetes alebo obezita sú zápalové ochorenia. Medzi najúčinnejšie prebiotické vlákniny patrí akáciová vláknina.

010

Akácia victoriae – pražené semená

Akáciová vláknina

Pri výskume prebiotických vláknin dospeli vedci k poznaniu, že nie každá prebiotická vláknina je rovnako efektívna a účinná. Porovnávacími štúdiami sa prišlo na to, že medzi najúčinnejšie prebiotické vlákniny patrí akáciová vláknina. Porovnávali sa účinky akáciovej vlákniny s fruktoligosacharidmi. Fruktooligosacharidy sú prebiotické vlákniny medzi ktoré patrí aj inulín. Akáciová vláknina na rozdiel od bežne používaného inulínu vyživuje baktérie v celej dĺžke čreva. Inulín vyživuje baktérie len v prvej tretine čreva. Toto je veľmi dôležitý fakt pre pacientov s črevnými ochoreniami ako napr. ulcerózna kolitída, syndróm dráždivého čreva. Porovnávala sa aj tvorba plynov a nadúvanie. Po užití fruktooligosacharidov narástlo nadúvanie a plynatosť. Pri akáciovej vláknine bol len veľmi mierny efekt. Nenastala žiadna masívna produkcia plynov. Akáciová vláknina má veľmi pomalú dobu spracovania v čreve a to 24 až 48 hodín. Naproti tomu fruktooligosacharidy len 4-6 hodín. Akáciová vláknina je na rozdiel od fruktooligosacharidov dobre znášaná aj vo vyšších dávkach (30-50g/deň). Zistilo sa, že akáciová vláknina pôsobí silno protizápalovo a účinná dávka je pritom už 10g denne. Vedci prišli meraniami aj na to, že po užívaní akáciovej vlákniny stúpol počet zdraviu prospešných lactobacilov, bifidobaktérií a iných baktérií.

Upozornenie: Ak zahrniete do svojho jedálnička vyššie dávky vlákniny, je nevyhnutné dbať aj na dostatočne vysoký príjem tekutín, lebo vláknina v čreve viaže vodu. V opačnom prípade sa môžu dostaviť nepríjemnosti ako je nadúvanie, bolesti brucha alebo dokonca zápcha.

Autor: Andrej Medveď

Viac na mojej stránke: www.andrejmedved.sk + facebook


Súvisiace články:


Tip redakcie Eugenika:

Dr. Norman W. Walker – Zdraví a saláty

Slávny dr. Norman Walker, priekopník zdravej a prirodzenej stravy, vysvetľuje, čo je v našom jedálničku dôležité a čo škodlivé. Pojednáva o rôznych potravinách, produktoch a formách úpravy jedla. Vysvetľuje, ako je pre naše telo dôležitá vláknina a iné látky, aj ako zabezpečiť, aby sme mali týchto látok dostatok, a naopak sa neoslabovali či nezaťažovali tým, čo vhodné ani potrebné nie je.

Mimochodom viete, že nervy hrubého čreva ovplyvňujú každú časť vášho tela? Alebo ako funguje “čistička”, už máte vo svojom tele? V knihe nájdete poučenie, ale tiež možnosť, ako sa otvoriť novému pohľadu na to, akí ste a čo jete. Nechajte sa inšpirovať prostými, nenáročnými recepty plnými zaujímavých a nevšedných chutí!

Pôvodná cena: 7.90 EUR, Naša cena: 7.11 EUR, Zľava: 10.00 %


(Prečítané 462 krát, 1 dnes)
 

Comments are closed.