google27eaa3905ca3fee3.html

Jesenná depresia je stav, ktorý klinickú depresiu – ochorenie alebo poruchu niektorými svojimi príznakmi pripomína.

Jesenná depresia sa najčastejšie prejavuje vnútorným znechutením, únavou a stratou energie. Niektorí uvádzajú, že sa cítia vyčerpaní dokonca aj pri činnostiach, ktoré bežne ako záťažové a vyčerpávajúce nevnímajú.Organizmus potrebuje na jeseň znížiť výkon a plytvanie energiou, preto je úplne prirodzené, že pociťujeme únavu. V tomto období potrebujeme viac času na seba. Ak si ho nedáme, telo zareaguje. Donúti nás spomaliť a zamyslieť sa.

Ignorovaním tejto nevyhnutnosti naše telo sebazáchovne zareaguje a dostavia sa nepríjemné pocity, ktoré nazývame jesenná depresia. Preťažovaním sa a tlačením sa do neustáleho výkonu sa človek vystavuje stresu. Čo má významný vplyv na imunitu a preto sme náchylnejší prechladnúť či ochorieť. Najlepšie je predchádzať jesenným „depkám“ pravidelnou relaxáciou. Nakoniec, telo nás k nej núti.

Nešťastím mnohých ľudí je, že nevedia „vypnúť“ a efektívne relaxovať. Preťažujú sa a neustále im v mysli víria myšlienky, no úľava neprichádza. Pri hľadaní riešenia a uspokojivého životného štýlu sa krútia v bludnom kruhu.  

Ako to zmeniť?

Dobrou správou je, že relaxovať a odbúravať stres sa dá naučiť. Dôležité je zastaviť sa a dopriať telu to, čo potrebuje a to bez zbytočných pocitov viny. Zbaviť sa pocitov viny z toho, že si „dovolíme“ počúvať svoj vnútorný hlas a ísť občas proti prúdu vyžaduje zmenu postoja a mať zdravým spôsobom rád sám seba. Prehodnoťme svoje postoje, názory, hodnoty a priority. Položme si otázku: Akú daň platím za to, že nerešpektujem seba, svoje telo? A nebojme sa na ňu úprimne odpovedať.

Odpoveď na to, kde robíme chybu a čo treba zmeniť nájdeme v sebe. Neutvrdzujme sa v presvedčení, že nemáme na výber a nedá sa to! Ak sme bezradní, môže v týchto chvíľach pomôcť psychológ, terapeut alebo life kouč.

Nemôžeme očakávať, že naše telo bude plné energie a občasné pocity nostalgie, melanchólie, útlmu a smútku sú adekvátne v ranných hmlách a pri skoršom stmievaní sa.

Treba však brať do úvahy aj fakt, že z nedostatku slnečného svetla klesá v mozgu hladina serotonínu, čo ovplyvňuje našu náladu. Odporúčam preto viac času tráviť v prírode na čerstvom vzduch, zastaviť sa – vnímať farby jesene, vychutnávať si denné svetlo, neskrývať sa pred slnečnými lúčmi. Práve naopak, užime si každý jesenný slnečný deň.

Jeseň je obdobie kedy sme senzitívnejší a vnímavejší, viac prežívame pocity. Mnohé príznaky, telesné prejavy a pocity sú informáciou o tom, ako žijeme. Dalo by sa povedať, že odzrkadľujú náš vzťah k sebe, ale aj k okoliu. Jeseň je obdobie útlmu, stiahnutia sa do seba a bilancovania – obrazne povedané obdobie dozrievania a zrelosti.

Svoj voľný čas by sme mohli viac venovať kultúre, priateľom a celkovo ľudom, na ktorých nám záleží. Niekomu robí dobre v tomto období čítať, vzdelávať sa, inému viac spávať.

Univerzálne rady veľmi nefungujú. Z tohto dôvodu je dobré, aby si každý našiel čas práve na to, čo ho robí spokojným a naplneným. Niečo, čo nás naozaj baví robiť pre činnosť samotnú.

Pri takýchto aktivitách paradoxne životnú energiu čerpáme. Ľudia, ktorí sa nemusia každý deň premáhať do všetkých svojich činností a povinností nepoznajú „jesennú depresiu“ v podobe trýznivých pocitov a neprekonateľnej únavy. Prípadný útlm a melanchóliu vnímajú ako momenty, kedy je čas si sadnúť, dať si čaj a zrelaxovať. Niektorí tvoriví ľudia uvádzajú, že práve v tomto období sa im darí vyjadriť svoje pocity a emócie autentickejšie a ich diela majú „dušu“.

Čo ak nás niečo trápi?

Netreba zabúdať na to, že zdieľaná starosť je polovičná starosť. Keď príde ťažšie obdobie, netrpte v tichosti. Ak nemáte dôvernú osobu alebo máte iný dôvod, prečo nechcete svojich blízkych problémami zaťažovať, pokojne sa môžete obrátiť na psychoterapeuta.

Akékoľvek emócie a psychické rozpoloženie treba prežívať, nie pred ním utekať a potláčať ich. Nevypláca sa to, pretože potlačené emócie si skôr či neskôr cestu von nájdu. 

Ak jesenný splín prerastie do neznesiteľných pocitov prázdnoty, úzkosti a rozorvanosti, vyhľadajte radšej odbornú pomoc. Pocity je dobré prežívať a pripustiť si ich, ale na to, aby sme sa posunuli ďalej je nevyhnutné ich vedieť spracovať.

Dobrým liekom na stres a všetky smútkové, depresívne prejavy je jednoznačne humor, ktorý taktiež podporuje imunitu a zlepšuje medziľudské vzťahy. Upriamte svoju pozornosť aj na krajšie a veselšie stránky života, niekedy je lepšie sa nad niečím pousmiať ako sa zbytočne rozčuľovať.

Radoslava Jašková


Odporúčame túto skvelú knihu:

Jelena Svitko – Stres, nespavost a deprese – Známa ukrajinská liečiteľka sa v tejto svojej knihe venuje nervovej sústave človeka, jeho vnútornej sile a podstate. Pojednáva o štruktúre nervovej sústavy, o tom, ako funguje, o príčinách jej porúch, ich liečení a prevencii. Všetko podáva natoľko zrozumiteľne a jednoducho, aby každý človek, ktorý si túto knihu prečíta, mohol pomôcť sebe aj iným.

Pôvodná cena:5.60 EUR, Naša cena:4.48 EUR, Zľava:20.00 %, Ušetríte:1.12 EUR


Súvisiace články:

Výživou proti stresu

SYNDRÓM VYHORENIA

Depresia – najčastejšie používané liečebné postupy

Dopis Všeobecné zdravotní pojišťovně

NEODPUŠTĚNÍ RODIČŮM, STRACHY, DEPRESE, OBSESE – PŘÍBĚH LÉKAŘKY SILVIE

Duchovní příčiny nemocí



(Prečítané 1 184 krát, 1 dnes)

Comments are closed.