google27eaa3905ca3fee3.html

bf375289372f98ae_sole.xlargeNosia nás celý život. A my pri tom na ne zabúdame. Obvykle si ich začneme všímať až vtedy, keď pocítime nepríjemnú bolesť. Zdravý stav chodidiel je veľmi dôležitý pre kvalitu života. Bohužiaľ, stále viac ľudí trápia boľavé chodidlá, ktoré im strpčujú bežné dni. 

Leonardo da Vinci kedysi prehlásil, že ľudské chodidlo je umelecké dielo i stroj majstrovskej konštrukcie. Dobre vedel, o čom hovorí. Chodidlá sú jedným z oporných bodov pre správne držanie tela. Ak máte chodidlá deformované a bolia vás, bolesti môžete pocítiť aj v chrbtici.

Príčiny bolesti chodidiel

Takmer všetky bolesti, spojené s chodidlami, vznikajú pri ich deformácii a neštandartnom tvare. Je veľa príčin, prečo má niekto zdeformované nohy. Deformácia môže vzniknúť dedičnosťou, nosením neprimeranej a nesprávnej obuvi, ale tiež aj obezitou, keďže chodidlá neznesú nadmernú záťaž.

Možné príčiny bolesti chodidiel:

  • genetická predispozícia
  • cukrovka
  • obezita
  • zlý krvný obeh (často v súvislosti s cukrovkou)
  • iné choroby
  • podpätky

Cviky na boľavé chodidlá

Bolievajú vás nohy, máte otlačené plôšky chodidiel a opuchnuté prsty? Môžete si byť istí, že niečo nie je v poriadku. Vďaka jednoduchým cvikom, ktoré môžete robiť aj v domácom prostredí, uľavíte svojim boľavým a opuchnutým nohám. Pri preťažovaní nôh vás môžu postihnúť rôzne ochorenia. Zistite, aký máte problém a ponaťahujte si nohy a chodidlá!

Aktivizácia plôšky nohy

Plôšku nohy by sme nemali podceňovať. Je primárnym miestom kontaktu so zemou a miestom mnohých vstupov ovplyvňujúcich pohyb dolnej končatiny.

Cvik 1: Bolesť plôšky nohy môžete minimalizovať nasledovným cvikom. Sadnite si na stoličku a striedavo sa opierajte o špičky a päty chodidiel.

Pomôže i šliapanie na molitanovej lopte špičkou chodidla, pričom päta je opretá o zem a nezdvíha sa. Špičkou cvičte celou silou.

Plantárna fascia a ostroha pätovej kosti

blog05_13_09_foot_anatomy1Ak vás trápia bolesti päty, najčastejšou príčinou je plantárna fascitída, ktorá označuje chronický zápal v oblasti plantárnej fascie. Ide o väzivový pruh na spodine nohy spájajúci pätovú kosť s kĺbmi prstov nohy. Nepríjemná bolesť môže vzniknúť pri nadmernom preťažovaní a namáhaní. Časom v nej vznikajú drobné trhlinky priečne alebo pozdĺžne lokalizované v smere vlákien fascie, ako i v mieste jej úponu na pätovú kosť. Pocit ostrej, pichavej bolesti a napätia v päte alebo v klenbe nohy nie je nič príjemné. Objavia sa zvyčajne po prvých krokoch po zobudení. Bolesť piet vám hrozí vtedy, ak napr. dlhodobo stojíte, opakovane skáčete na tvrdom alebo príliš mäkkom povrchu, máte obezitu, nosíte alebo prenášate ťažké predmety, ale v neposlednom rade aj keď nosíte nevhodnú obuv.

Z bežného života dokáže človeka vyradiť podobné ochorenie – ostroha pätovej kosti. Ide o výrastok, ktorý vzniká na spodnej alebo zadnej strane päty. Na spodnú stranu pätovej kosti sa upínajú krátke svaly chodidla a na jej hornú časť trojhlavý sval lýtka ukončený Achillovou šľachou. Zaťaženie napr. pri nesprávnej chôdzi môže na päte spôsobiť kostný výrastok, ktorý sa tvorí často na spodnej strane päty. To je ostroha pätovej kosti, ktorá sa inak nazýva kohútia ostroha. Nepríjemná pichavá bolesť môže prekvapiť ženy i mužov. Ženy si ju obvykle spôsobia nosením topánok na vysokom podpätku a u mužov môže vzniknúť, ak aktívne športujú v nevhodnej obuvi. Spúšťačom tvorby kostných výrastkov sú tiež ploché nohy, obezita a nadváha.

Cvik 2: Pomôže strečing lýtkových svalov. Najlepšie je natiahnuť sval na 15 sekúnd a opakovať 5-krát. Takisto sa osvedčilo rolovanie chodidla po tenisovej loptičke každý deň aspoň minútu na každej nohe. Očakávajte veľkú úľavu!

http://www.youtube.com/watch?v=wDu45GHsBm8

Ďalšie jednoduché cviky

Cvik 3: Postavte sa vzpriamene, dajte chodidlá k sebe alebo trochu od seba. Majte pevné telo a chodidlá rovné. Rozkývajte sa vlastnou váhou dopredu a vydržte 10 sekúnd. Potom zdvihnite päty a vydržte tak 10 sekúnd. Vráťte sa do východiskovej polohy a rozkývajte sa vlastnou váhou dozadu, telo držte pevne a vydržte 10 sekúnd. Potom zdvihnite prsty nôh a držte ich v takej polohe 10 sekúnd. Opakujte 3 až 5 krát.

Cvik 4: V sede s napnutými končatinami stláčajte loptu medzi členkami.

Cvik 5: V ľahu s natiahnutou špičkou krúžte nohou v členku.

Lýtkové svaly môžete precvičovať takmer kdekoľvek, pokojne aj počas čakania na autobus. Zdvihnite sa na špičky, vydržte tri sekundy a potom sa opäť postavte na chodidlá. V stoji zdvíhajte prsty na nohách. Oba cviky opakujte desaťkrát. Sú tiež účinnou prevenciou kŕčových žíl.

Ako ešte minimalizovať bolesti chodidiel?

Ak sa chcete v budúcnosti vyhnúť bolestiam chodidiel, v prvom rade si zaobstarajte pohodlnú obuv s mäkkou stielkou alebo s ortopedicky tvarovanými vložkami. Miesto, do ktorého vám vystreľuje nepríjemná bolesť si môžete natierať masťami s obsahom nesteroidných antiflogistík, t.j. protizápalovo pôsobiacich látok, ktoré dostanete v lekárni. Ak nezabrali, neostáva vám nič iné, len navštíviť ortopéda, ktorý vám naordinuje správnu liečbu.

Aby ženy predišli tvorbe ostrohy pätovej kosti, mali by sa vzdať vysokých topánok. Obuv na vysokom podpätku nie je vhodná na každodenné nosenie. Nemali by zabúdať ani na to, že baleríny s nulovým opätkom taktiež neprospievajú chodidlám. Výška zdravého opätku v skutočnosti predstavuje 1,5 centimetra. Ak máte možnosť, vyzujte sa a naboso sa poprechádzajte na tráve alebo po kameňoch okruhliakoch.

Nezabúdajte na pravidelné cvičenie a posilňovanie svalov nôh, ktoré vás nosia po celý život. Chodidlá sa vám za to poďakujú!

Viac tu – cvičte.sk


Súvisiace články:


 

(Prečítané 8 035 krát, 1 dnes)
 

One Response to Zbavte sa boľavých chodidiel vďaka jednoduchým cvikom!

  1. Martina24 píše:

    Nohy Nás nosia celý život. A my pri tom na ne zabúdame. Obvykle si ich začneme všímať až vtedy, keď pocítime nepríjemnú bolesť.Ak chodíte v tesnej obuvi ,trpíte bolesťami päty, alebo máte výrastky na pätovej kosti je potrebné to riešiť-či už návštevou odborníka alebo nosením ortopedických vložiek http://www.medicovi.sk/treatment/1/patova-ostroha-plantarna-fasciitis.html. Taktiež nezabúdajte na pravidelné posilňovanie svalov nôh.