google27eaa3905ca3fee3.html

Ako charakterizujeme celozrnné potraviny? Celé zrná a potraviny z nich vyrobené obsahujú všetky základné súčasti zrna a všetky prirodzene sa vyskytujúce živiny v pôvodnom množstve (1). Medzi výživné celé zrná patria napríklad amarant, jačmeň, pohánka, proso, kukurica, raž, tmavá ryža, quinoa a potraviny, v ktorých tvoria základnú zložku.

Podľa Whole Grains Council možno výrazné pozitívne účinky očakávať pri konzumácii troch porcií celozrnných potravín denne (jedna porcia predstavuje napríklad pol šálky varenej ryže či obilnín, pol šálky celozrnných cestovín alebo pol šálky varených ovsených vločiek). Opakované štúdie potvrdzujú, že konzumácia celozrnnej stravy znižuje riziko vzniku mŕtvice o 30 až 36 percent, diabetu 2. typu o 21 až 30 percent, srdcových chorôb o 25 až 28 percent a slúži k ľahšiemu udržaniu hmotnosti. Ďalšie výskumy pridávajú aj ďalšie benefity ako zníženie rizika vzniku astmy, zápalových ochorení, rakoviny hrubého čreva, ochorení ďasien a ďalších (2).

Odporúčame pozrieť: Zdravé recepty

Priberáme, pretože jeme málo celozrnných potravín?

Ako súvisí pribúdanie kilogramov s nedostatočnou konzumáciou celozrnných potravín? Podstata spočíva v tom, že pred celozrnnou stravou, ktorá je zdrojom komplexných sacharidov, uprednostňujeme tzv. rýchle cukry obsiahnuté v rafinovaných produktoch. „Do tejto skupiny patria predovšetkým jedlá z bielej múky (koláče, zákusky, knedle), rôzne sladkosti a maškrty, ale aj ovocie (glukóza a fruktóza), mlieko a mliečne výrobky (laktóza). Ich nevýhodou je, že nadbytok cukru, ktorý sa nevyužije ako energia, sa po naplnení glykogénových rezerv uloží do tukových zásob. To môže znamenať, že ľudia niekedy priberajú tuk i napriek tomu, že sa domnievajú, že ich stravovanie je zdravé (ovocie, jogurt, tvaroh). V našom jedálničku by však potraviny ako ovocie, jogurt, či tvaroh chýbať nemali, ale musia byť pod kontrolou. Oveľa výhodnejším zdrojom energie sú potraviny obsahujúce komplexné sacharidy,“ vysvetľuje problematiku sacharidov Július Karabinoš.

Komplexné sacharidy, bohato zastúpené v celozrnných produktoch, uvoľňujú energiu postupne, človek je dlhší čas sýty a vzniknutá energia sa neukladá vo forme tukových zásob, ako je to pri spomínaných zdrojoch rýchlych cukrov. Komplexné sacharidy sú zdrojom vlákniny, vitamínov skupiny B, železa, horčíka, selénu a ďalších látok, ktoré sú pre zdravie, štíhlosť a psychickú pohodu človeka veľmi dôležité.

Odporúčame prečítať:

Ako vybrať kvalitné celozrnné pečivo?

Pri nákupe celozrnných obilnín toho veľa pokaziť nemôžeme. Horšie je to pri výbere pečiva. Ako spoznať, že je skutočne celozrnné? Ak si myslíte, že rozhodujúcu úlohu zohráva farba, ste na omyle. „Pri nakupovaní pečivo nevyberáme podľa farby (tmavé, hnedé), ale podľa toho, že musí obsahovať čo najviac zŕn,“ upozorňuje odborník a dodáva, že pri nákupe balených potravín je potrebné čítať etikety. Ak sú produkty vyrobené z bielej múky a cukru, nie sú vhodné. Naopak, ak sú hlavnými zložkami cereálie a ryža, môžeme ich do jedálnička bez problémov zaradiť.

Viac: http://zdravie.cvicte.sk/


Tip na výživnú knihu:

Gennadij Malachov – Zlatá pravidla stravování – Známy lekár a liečiteľ si je vedomý toho, že dnes existuje obrovské množstvo kníh o výžive. Pokúsil sa teda dať dokopy najdôležitejšie všeobecné princípy, ktorými by sme sa mali riadiť, ak chceme zdravo jesť a byť zdraví. Patrí k nim jesť v kľude a pomaly, len čerstvé a čerstvo pripravené jedlá, na ktoré máte práve chuť, a len vtedy, keď ste hladní, pričom po prvých pocitoch nasýtenia třeba s jedlom skončiť.

Pôvodná cena: 8.20 EUR, Naša cena: 6.56 EUR

Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 1.64 EUR


Súvisiace články:


 

(Prečítané 1 317 krát, 1 dnes)
 

3 Responses to Prečo v strave uprednostniť celozrnné potraviny

  1. Lekno píše:

    Obilniny sú z viacerých hľadísk nevhodným zdrojom vápnika. Popri tom, že majú kyslý (aciditný) účinok, obsahujú málo vápnika, majú zlý pomer fosforu a vápnika, magnézia a vápnika , a z obilnín robené potraviny, hlavne celozrnné, ktoré sa považujú za zdravšie, obsahujú dosť veľa fitátov, ktoré bránia vstrebávanie minerálov a vitamínov. Práve zo spomenutých dôvodov, obilniny nezlepšujú, ale zhoršujú rovnováhu vápnika (Smith, 2002).
    Zdroj: http://www.paleolit.sk/gabor-szendi-vapnik-a-osteoporoza-vecna-uzkost-moderneho-cloveka/
    (pozn: enzymaticka fermentace rozklada fitaty, gluten)

    Most sources of complex carbohydrates such as grains also contain high levels of enzymatic digestive inhibitors and chemical digestive inhibitors (phytates).
    Digestive inhibitors can be destroyed by cooking (or sprouting, presoaking, fermentation..),but chemical digestive inhibitors are not affected by cooking. That chemical decrease calcium, iron, zinc important minerals from your diet, they decrease metabolisms and bone growth. To decrease them use presoaking before using them , but better is starting sprouting process.
    Quection is that, some animals eat grains. Yes, but that animals are usualy birds. And birds have a crop and that is the please where presoaking the seeds for a while and begin the sprouting process. Birds just can’t eat a raw seed.

  2. Mirec píše:

    Obilniny sú z viacerých hľadísk nevhodným zdrojom vápnika. Popri tom, že majú kyslý (aciditný) účinok, obsahujú málo vápnika, majú zlý pomer fosforu a vápnika, magnézia a vápnika , a z obilnín robené potraviny, hlavne celozrnné, ktoré sa považujú za zdravšie, obsahujú dosť veľa fitátov, ktoré bránia vstrebávanie minerálov a vitamínov. Práve zo spomenutých dôvodov, obilniny nezlepšujú, ale zhoršujú rovnováhu vápnika (Smith, 2002).
    Zdroj: http://www.paleolit.sk/gabor-szendi-vapnik-a-osteoporoza-vecna-uzkost-moderneho-cloveka/
    (pozn: enzymaticka fermentace rozklada fitaty, gluten)

    Most sources of complex carbohydrates such as grains also contain high levels of enzymatic digestive inhibitors and chemical digestive inhibitors (phytates).
    Digestive inhibitors can be destroyed by cooking (or sprouting, presoaking, fermentation..),but chemical digestive inhibitors are not affected by cooking. That chemical decrease calcium, iron, zinc important minerals from your diet, they decrease metabolisms and bone growth. To decrease them use presoaking before using them , but better is starting sprouting process.
    Quection is that, some animals eat grains. Yes, but that animals are usualy birds. And birds have a crop and that is the please where presoaking the seeds for a while and begin the sprouting process. Birds just can’t eat a raw seed.

  3. Marta Hola píše:

    Tým, ktorí čítali tento článok, dávam do pozornosti úvodnú pasáž – v zozname zdravých obilnín sa nenachádza pšenica (konkrétne triticum aestivum, čiže bežná potravinárska pšenica, ktorú jeme skoro v každom jedle.). Či ju tam autor článku nedal schválne, neviem, ale dúfam, že áno. Celozrnná pšenica, a pšenica vôbec v každom spracovaní, môže mať na zdravie veľmi negatívne dopady.
    Odporúčam knihu Život bez pšenice. Autor: Davis.