google27eaa3905ca3fee3.html

jjjindexV zimných mesiacoch na nás útočia baktérie a vírusy. Ak zaradíte do jedálnička tieto potraviny, ubránite sa.

Ako si udržať počas zimy pevné zdravie a vnútornú pohodu? Pomôže napríklad pravidelná pohybová aktivita, kvalitný spánok a aj niektoré potraviny, ktoré posilňujú obranyschopnosť. Ktoré z nich by nemali počas chladných mesiacov v jedálničku chýbať?

Cesnak

Významnou zložkou cesnaku je alicín, ktorý má posilňujúci účinok na imunitu. Pôsobí antibakteriálne a protivírusovo. Pri nádche má schopnosť uvoľniť upchaté dutiny, čo je na nezaplatenie. Zároveň posilňuje srdcovocievny systém (znižuje hladinu cholesterolu v krvi).

Citrusové plody

Pomaranče, mandarínky, grapefruit, limetky, citróny: citrusové plody sú vynikajúcim zdrojom vitamínu C, ktorý je skvelým bojovníkom proti chrípke a nachladnutiu. A napríklad vysoký obsah kyseliny citrónovej v citróne zabraňuje prekysleniu organizmu, ktoré je spojené s mnohými zdravotnými problémami.

Kurkuma

Táto aromatická korenina je veľmi podobná zázvoru. Obsahuje slušné množstvo látky s názvom kurkumín. Okrem toho, že pomáha odvádzať z tela toxické látky a organizmus chráni pred voľnými radikálmi, má aj ďalšie zdravotné výhody. Je prospešná pre tráviaci trakt, kardiovaskulárny aparát, slúži ako prevencia proti rakovine a zápalovým ochoreniam. Okrem kurkumy do jedálnička pridajte aj škoricu, klinčeky či čierne korenie.

Zázvor

V chladných mesiacoch zázvor jednoducho nesmie medzi potravinami stimulujúcimi imunitu chýbať. Obsahuje veľa antioxidantov, ktoré organizmus chránia a posilňujú. Navyše podporuje trávenie, zmierňuje nadúvanie a kŕče. Šálka zázvorového čaju s medom a citrónom navyše pôsobí relaxačne.

Kokosový olej

Kokosový olej má všestranné použitie. Je bohatý na kyselinu laurovú. Tá sa v ľudskom tele mení na monolaurín, ktorý zvyšuje obranyschopnosť. Ak denne skonzumujete 2-3 polievkové lyžice panenského kokosového oleja, „nakopne“ to nielen imunitu, ale aj metabolizmus.

Kyslá kapusta

Zima bez kyslej kapusty? To jednoducho nejde. Je bohatá na vitamín C, ktorý organizmus chráni. Prospešné baktérie a vláknina udržujú v zdraví a kondícii tráviaci trakt. Vitamíny zo skupiny B majú zasa pozitívne účinky na nervovú sústavu.

Huby

Na huby v našom jedálničku stále akosi zabúdame. To i napriek tomu, že majú výnimočnú chuť a sú nabité látkami, ktoré organizmus posilňujú. Sú to hlavne betaglukány: komplexné polysacharidy s ochrannými účinkami. V hubách je zastúpená aj vláknina, proteíny, vitamín C, vitamíny skupiny B, vápnik atď.


Súvisiace články:


Tip našej redakcie na knihu:

Jelena Svitko – Přírodní léčba – Recepty pro zdraví – Užitočná príručka. Dozviete sa v nej o liečbe kameňmi, o ochrannom štíte organizmu, o korení ako alternatívnom lieku aj o diagnostike chorôb z tváre, rúk a nôh. Prírodná liečba alebo naturopatia využíva vitamíny, stopové prvky a stravu. Okrem toho aplikuje množstvo ďalších metód: vodoliečbu, masáže, liečbu dotykom, aromaterapiu, liečenie hlinou…

Úryvok: Před každým jídlem rozpustíme ve sklenici vody špetku zázvoru a vypijeme 30 minut před jídlem. „Jídlo se bude lépe trávit a tělo bude vysychat,“ psala Hildegarda. V díle svaté Hiddegardy jsem našla ještě jeden zajímavý recept. Domnívala se, že zázvor působí proti nádorovým onemocněním. Ve všech svých receptech na léčení tohoto onemocnění používala zázvor. Předkládám jeden z nich. Zázvor při léčení nádorů: Vezmeme 100 g mletého zázvoru, 100 g mletých mandlí, 50 g suché měsíčku lékařského, 50 g suchého vlaštovičníku. Vše smícháme a pomeleme na prášek. Užíváme preventivně 1 lžičku třikrát denně před jídlem. Yzop lékařský – Trvalka z čeledi hluchavkovitých. Původem je ve Středomoří, dobře se jí daří i na Ukrajině. U mě na chatě už mnoho let roste velký dřevitý keř, který je každé léto obsypán množstvím aromatických květů. Když dorostou nové snítky, uřežu je, a tak během léta sklízím 2–3krát úrodu. Bylina se množí dělením trsů nebo semeny. Je mrazuvzdorný, vydrží i teplotu minus 25–30° C. Jako koření se používají mladé listy a kvetoucí vrcholky rostlin.

Pôvodná cena: 7.60 EUR, Naša cena: 6.08 EUR, Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 1.52 EUR


(Prečítané 1 132 krát, 1 dnes)
 

One Response to Ktoré potraviny by nemali počas chladných mesiacov v jedálničku chýbať?

  1. maja píše:

    článoček trochu zjednodušený a hlavne pozor na tie citrusy, ochladzujú. V dobrej viere dodania vitamínov oslabenej imunite na jej povzbudenie dosiahneme opačný efekt. Imunita sa venuje „prechladeniu“ organizmu a nie ničeniu vírusov a baktérií. 🙂