google27eaa3905ca3fee3.html

Leto je spojené s mnohými „letnými“ prácami, maľovanie, prerábanie bytov, práce na chalupe, v záhrade, na poli – niekedy sú príjemným osviežením po mestskom živote, ale niekedy môžu ohroziť aj naše zdravie. Asi len málokto si uvedomuje, ako náš pohybový aparát zaťažuje prenášanie ťažkých vecí. Najviac pri tom trpí chrbtica a veľké kĺby. Ľudské telo totiž nie je prispôsobené na nosenie ťažších vecí, najmä takých ktoré treba dvíhať z nízkych polôh. Napríklad ťažké vedro vody, ktoré zodvihneme a nesieme, je pri nesprávnej polohe tela mimoriadnou záťažou pre medzistavcové platničky chrbtice.

Ako na to?

Akékoľvek bremeno by sme sa mali naučiť dvíhať tak, aby chrbtica ostala maximálne rovná. Nevyhnutné je vylúčiť najmä predklony a úklony, pri ktorých sú tlaky a ťahy pôsobiace na medzistavcové platničky schopné spôsobiť ich ,,vyskočenie“ alebo dokonca roztrhnutie. Naša chrbtica je stavaná na odolávanie dynamickej záťaži a statické preťažovanie, najmä ak je bremeno vzdialené od osi nášho tela, je pre ňu nebezpečné.

Od stredného veku prichádza k znižovaniu množstva vody v medzistavcových platničkách a tým aj k jej väčšej náchylnosti k možným poruchám.

Podobná námaha chrbtice môže byť vyvolaná dvíhaním a nosením objemných, neforemných bremien, ktoré (aj keď nemusia byť príliš ťažké), môžu vyvolať celý rad nepríjemností. Napríklad dvíhanie a nosenie väčšieho koša na bielizeň nás núti k predklonu a samotné svalové zaťaženie v takejto pozícii je už pre chrbticu značne rizikové. Mimoriadne nebezpečné sú predklony alebo úklony spojené s rotáciou trupu.

*

Správne volené cviky vedia uvoľniť napätie v chrbtici i v mysli

*

Hlavné zásady

1. Nepríjemnosti spôsobené nesprávnym nosením záťaže môžeme odstrániť dodržiavaním niekoľkých jednoduchých zásad:

2. K bremenám sa nepredkláňame ani neukláňame, ale znížíme sa podrepom alebo si kľakneme na jedno koleno.

3. Snažíme sa zachovávať rovnú os chrbtice a to rovnako pri dvíhaní, ako aj pri nosení bremien.

4. Záťaž nosíme čo najbližšie pri tele, aby sme netvorili ,,páku“, ktorá by zvyšovala zaťaženie chrbtice.

5. Ak bremeno dvíhame len jednou rukou, je lepšie, ak sa druhou môžeme oprieť o pevnú oporu.

6. Vždy, kedy je to len trochu možné sa snažíme, aby bremená boli schopné transportu na kolieskach .

*

Chrbtica môže byť príčinou mnohých ochorení, od problémov zo srdcom, cez dýchacie a tráviace ťažkosti, až k poruchám vylučovacích orgánov. (obr. - Gnostik centrum)

*

Odporúčame knihu:

Stephen T. Chang – Vnitřní cviky pro zdraví – Komplexný systém taoistických uzdravujúcich cvikov, prirodzenej metódy, ktorá je založená na duševných a fyzických ozdravujúcich cvikoch, ktoré posilňujú a uzdravujú predovšetkým vnútorné orgány tela. Práve oni dokážu totiž to, čo nedokážu ani najvypestovanejšie svaly: ochrániť organizmus pred starnutím a chorobami.

Pôvodná cena: 8.20 EUR | Naša cena: 6.56 EUR Ušetríte: 1.64 EUR | Zľava: 20%

*

(Prečítané 2 703 krát, 1 dnes)
 

Comments are closed.