Je dosť ťažké v živote, overiť si osobne všetko, čo sa už roky traduje. Pritom je často základom „múdrych“ rád omyl alebo zámerná lož. Dnes v čase informačného boomu by sme už mnohé rady mohli korigovať. Nadbytok informácií síce máme, ale väčšina z nich je pre nás a náš každodenný život úplne zbytočná. Ja osobne sa momentálne zameriavam na tie, ktoré súvisia so zdravým. A tak vám prinášam niečo o mojich obľúbených vajciach.

Popísali sa o nich už stohy informácií a často veľmi mätúcich. Raz sú zdravé, potom nezdravé, treba ich konzumovať veľké množstvo, potom iba jedno vajce za týždeň, niekedy je v poriadku bielok, inokedy žĺtok. Vedecky overenou pravdou zatiaľ ostáva, že sú zdravé. Ľahko stráviteľné, majú vysokú výživnú hodnotu a obsahujú plnohodnotnú bielkovinu. Táto bielkovina je vzorom pre posudzovanie biologickej hodnoty iných bielkovín. Majú ideálne zastúpenie nenasýtených mastných kyselín.

Zo zdravotného hľadiska je dôležitý pomer nasýtených a nenasýtených mastných kyselín, ktorý je u vajec priaznivejší ako u mnohých iných živočíšnych tukov. Patria medzi základné a biologicky najcennejšie potraviny. Obsahujú nerastné látky (vápnik, fosfor, železo a horčík) a vitamíny – popri vitamínoch skupiny B najmä vitamín A v žĺtku, menšie množstvo vitamínu D a lecitín. V zdravej výžive, sa uplatňuje najmä žĺtok, ktorý obsahuje značné množstvo železa, dobre ho nahradí pri strate krvi alebo po hladovke. Je jedným z riešení pri chudokrvnosti. Lecitín využijú nervové bunky, fosfor je potrebný pri formovaní tukovej premeny a vitamín D je potrebný pre všetky bytosti. Práve význam vitamínu D pre ľudský organizmus tohto roku nezávisle potvrdili dva vedecké tímy. Takže heslo z čias budovania komunizmu denne vajce, nebolo až také hlúpe.

A kde je tá bludná informácia? Nuž jedna vravela, že D –vitamín je dôležitý iba pre tehotné ženy a dojčiace matky a druhá, že v poslednom období mnohí svetom uznávaní odborníci v racionálnej výžive varujú pred nadmerným konzumovaním vajec, pretože najmä žĺtok podporuje v organizme zvýšený obsah cholesterolu. Mnohí dokonca odporúčajú skonzumovať len jedno vajce do týždňa. Preto najmä starší a obézni ľudia by si mali radšej odoprieť vaječný žĺtok a konzumovať viac bielkov. Toto nepodložené tvrdenie zasiahlo Ameriku natoľko, že si ľudia vyznávajúci racionálnu výživu, objednávali, či pripravovali praženicu iba z bielkov.

Pritom holandské vedecké štúdie dokazujú, že v istých prípadoch môže byť zvýšená hladina cholesterolu dokonca liečivá. A naopak nízka hladina cholesterolu môže byť príznakom choroby. Napríklad pri poškodení pečene alebo pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy. Holandské výskumy poukazujú pri zvýšenej úrovni na nižšiu úmrtnosť na rakovinu a na infekčné ochorenia. Holandskí vedci sa dokonca pýtajú, či znížená hladina cholesterolu vôbec nejakým spôsobom ovplyvňuje zdravého človeka. Vyhľadávaním informácií z odborných časopisov sa dá urobiť záver, že zatiaľ neexistuje žiadna štúdia, ktorá by potvrdzovala negatívny účinok konzumácie vajec na zdravie človeka, alebo by priamo viedla k náchylnosti na infarkt, či artériosklerózu ako o tom hovoria novodobé mýty. Rozvádzať správy o zlom a dobrom cholesterole je pre potreby tohto článku zbytočné.

Ešte pár zaujímavostí o vajíčkach:

  • Ak chceme zistiť ich čerstvosť, stačí, ak ich ponoríme do vody. Čerstvé vajce klesne na dno, staršie sa vo vode vznáša, alebo dokonca vypláva na povrch.
  • Vajcia treba ukladať špičkou dolu.
  • Bielka, ktoré nám zostanú nazvyš, uchováme tak, že ich dáme do pohára, zalejeme studenou vodou a odložíme do chladničky.
  • Žĺtka zalejeme olejom alebo mliekom a dáme do chladničky
  • Žĺtok od bielka najľahšie oddelíme tak, že do vtiahneme do zmačknutej plastovej fľaše od nejakého nápoja a uvoľnením fľaše ho zasa vzdušným prúdom položíme tam, kde ho chceme mať.
  • Ak chcete získať hustú penu z vaječných bielkov, musia mať pri šľahaní izbovú teplotu.
  • Surové bielka čistia mäsové vývary a rôsoly. Na jeden liter vývaru pridáme dve mierne vyšľahané bielka. Potom vývar zohrejeme a necháme odstáť a precedíme ho.
  • Nadrobno nasekané vajcia zvýšia hodnotu akejkoľvek pomazánky.
  • Vajcia pri varení neprasknú, keď ich na tupom konci prepichneme tenkou ihlou.
  • Ak má žĺtok zelenkastú farbu, neznamená to, že je zlý. Zrejme sa len vajcia dlhšie varili a uvoľnilo sa z nich viac síry.


 Súvisiace články:


 

(Prečítané 203 krát, 1 dnes)
 

Comments are closed.