Detská mánia VLASTNIŤ!
Prevažná väčšina detí a tínedžerov je presvedčená, že ich hodnota závisí od toho, aké majú oblečenie, športové náčinie alebo technické výdobytky. Čo môžu urobiť rodičia, aby ich ratolesti pochopili, že hlavnou hodnotou človeka nie je to, čo má, ale to, aký je?
Mladí ľudia majú najväčší podiel na rozkrúcaní konzumnej špirály. Džínsy, obuv, mobil, šatičky, dokonca aj peračník, či školský ruksak musia mať visačku s celkom určitou značkou – Replay, Adidas, Nokia, Sony…Kto ich nemá, stáva sa outsiderom a jeho hodnota v skupine rovesníkov výrazne klesá. A naopak, majiteľ počítača s pripojením na internet, prehrávača MO3, snowboardu, drahého horského bicykla, skvelých lyží dostáva priepustku do vytúženého raja – skupiny rovesníkov a medzi nimi ,k ,,tým lepším“. Ostatní z hry vypadávajú. Jednoducho sú nezaujímaví.
Ničivá sila reklamy a médií
Z výskumov vyplýva, že reklamy patria k najobľúbenejším detským programom. Rado si ich pozrie až 80 percent detí vo veku 5-10 rokov a takmer všetci predškoláci.
Mládež, ktorá vystupuje v reklamách, je radostná, usmiata, pohodová. A ich šťastie vyplýva z toho, že majú čosi, čo by chceli mať aj všetci ostatní.
Tínedžer robí svojej priateľke fotografie novým typom mobilu. Ona je nadšená a kamaráti ho s uznaním poklopkávajú po pleci. Iný dostane vytúžený bicykel a svet je hneď farebnejší. Takéto scénky v reklamách deti vnímajú ako jednoznačnú informáciu – cieľom a zmyslom života je mať a vlastniť. Ťažko sa čudovať, že chcú byť šťastné a tak všetkými možnými spôsobmi nahovárajú rodičov, aby im kupovali nové veci. Marketingoví špecialisti tvrdia, že deti od 4. roku života už prejavujú konkrétne zaľúbenie pri výbere produktov a osemroční sú výraznými sympatizantmi určitých značkových tovarov.
Televízna reklama nabáda deti, aby nezdravo jedli, a pravdepodobne hrá kľúčovú úlohu pri vzniku obezity, tvrdí vo svojej správe o výžive detí britská agentúra pre potravinárske normy.
Štúdiu vypracoval tím vedcov a odborníkov na výživu z univerzity v Strathclyde, ktorí dali ako prví do priamej súvislosti reklamy v televízii a typ a množstvo potravín, ktoré deti konzumujú. A nárast obezity a chorôb z nej vyplývajúcich u detí. Preto by sme v otázkach výživy mali byť nekompromisní. Je to v záujme našich detí, za ktoré aj v tomto ohľade nesieme zodpovednosť.
Recept na úspech
Módne a značkové veci sú drahé. Na Slovensku, kde je priemerná mzda žalostne nízka, nie je cena značkových džínsov za 300 € bagateľ. Najmä ak je v rodine viac detí. A značkový bicykel alebo hodinky sú už položka, ktorá môže vážne naštrbiť rodinný rozpočet. Veľa rodičov však podľahne tlaku zo strany dieťaťa a snaží sa akosi ušetriť peniaze na predmet, po ktorom potomok tak veľmi túži. Najnovšie výdobytky počítačovej techniky vlastnia skôr deti ako ich rodičia. V zámožnejších rodinách často luxusné veci a drahé oblečenie suplujú osamoteným deťom rodičovskú starostlivosť. Otec a mama nemajú čas – veď zarábajú peniaze. Aby utíšili svoje výčitky svedomia, vydávajú ich na dieťa. A tak sa špirála konzumu krúti stále rýchlejšie.
Podľa názoru psychológov je dieťa, ktoré si za každú cenu žiada určitý predmet presvedčené, že od tejto veci závisí veľmi veľa. V niektorých skupinách je vlastnenie určitých predmetov naozaj ukazovateľom spoločenskej pozície. Deti, ktoré sa veľmi intenzívne domáhajú veci, ktoré svedčia o ich prestíži, majú zvyčajne nízke sebahodnotenie a nízku pozíciu v skupine rovesníkov. Nová, najmódnejšia vec alebo oblečenie môže celkom zmeniť miesto dieťaťa v skupine, zodvihnúť jeho status – aspoň na chvíľku. Za módnym kultovým oblečením sa skrývajú vyľakané, neisté bytôstky, ktoré sa snažia o akceptáciu okolia.
Ako presvedčiť dieťa o iných hodnotách?
- Nebojujme s visačkami, ale snažme sa zabezpečiť dieťaťu našu oporu, posilňujme v ňom pocit vlastnej hodnoty, vyzdvihujme jeho výnimočnosť. ,,Si vtipný, inteligentný, šikovný, dobre sa učíš, miluješ zvieratká, si šikovný športovec, si citlivý a čestný,…. To je tvoja hodnota, a nie nohavice alebo mobil vo vrecku.“ ,,Musíš byť taká istá ako všetci? Nechceš byť ničím výnimočná? Nájdi si svoj vlastný štýl a možno začnú napodobňovať iní práve teba.“
- Zdôrazňujme hodnotu vedomostí a schopností: ,,Čo na tom, že máš ošúchané korčule? Veď na nich jazdíš omnoho lepšie ako niektorí kamaráti, ktorí majú tie najdrahšie!“ ,,Nikto nevie lepšie zabaviť spoločnosť.“ ,,Výborne ovládaš prácu s počítačom.“ Takmer v každej skupine existuje niekoľko vedúcich osobností. Jeden udáva tón, pokiaľ ide o oblečenie, druhý je ,,počítačovým šéfom“ alebo špecialista na dobré nápady pri zábave. A ,,lídri“ nemusia nosiť značkové oblečenie. Ich značkou je čosi iné.
- Navrhnite dieťaťu, aby na vysnívané veci prispievalo. ,,Môžem ti kúpiť poriadne džínsy, ale za značku si musíš zaplatiť sám. Tieto nohavice stoja 20 €. Za tie, ktoré chceš ty, treba zaplatiť viac. Ak trváš na drahších, musíš rozdiel zaplatiť ty.“ Niekedy dieťaťu na veci natoľko záleží, že ušetrí potrebnú sumu z vreckového, alebo pohľadá zárobkový zdroj, nejakú brigádu, alebo oberie starých rodičov o pár eury. Možno ho časom napadne: naozaj to tak veľmi potrebujem, naozaj sa bez toho nemôžem zaobísť, nemohol som tie peniaze utratiť inak?
- Ak už kúpu rozhodne zamietneme, nepodľahnime potom prosbám alebo rôznym typom emocionálneho vydierania typu: ,,Vidím, že ti na mne vôbec nezáleží…“
- Často sa s dieťaťom zhovárajme o tom, čo považujeme za skutočné hodnoty. Jasne mu povedzme, že – podľa nášho názoru – to, čo je v živote naozaj dôležité, nemá nič spoločné so spôsobom obliekania. Priateľstvo, ochota pomôcť, skvelé nápady, sympatická povaha, fantázia, kreativita, viera vo vlastné sily – to všetko je omnoho cennejšie ako drahé oblečenie.
- Pripomeňme, že existujú deti, ktorým sa nevodí ani zďaleka tak dobre – a to nielen v krajinách tzv. tretieho sveta, ale aj na druhej strane ulice. Dodajme, že si nevážime tých, ktorí hodnotia ľudí na základe toho, za koľko sú oblečení. Aby slová padli na úrodnú pôdu, musia sa prejavovať aj v našom konaní. Ak sami podliehame tlaku reklám a závislosti od nakupovania, nečakajme, že naše dieťa uzná naše slová za vierohodné.
- Snažme sa upriamovať pozornosť dieťaťa na prejavy skutočného priateľstva a srdečnosti zo strany priateľov, ktorí podľahli tlaku módy. ,,Andrej ti mnohokrát pomáhal s matikou, aj keď ty sa s ním nechceš ukazovať, lebo nosí nohavice zo sekáča. Obetoval ti niektorý iný spolužiak toľko času?“ S Jožom ti je fantasticky na výletoch v lese. Kvôli srnkám nemusí mať gate od Quicksilver.
- Podporujme kontakty nášho dieťaťa s horšie oblečenými spolužiakmi. Vytvárajme príležitosti, aby sa deti lepšie spoznali. Napríklad zorganizujme spoločný výlet alebo pár hodín na plavárni. Počas takýchto stretnutí sa naše dieťa možno presvedčí, že ak rovesník v oblečení po staršom súrodencovi môže byť fascinujúci človek.
- Uľahčíme dieťaťu, aby si získalo uznanie aj iným spôsobom ako kupovaním módneho oblečenia. Peniaze je múdrejšie investovať do koníčkov, či výletov, ktorú nechávajú v človeku dlhodobé stopy. Dávajte však pozor na to, aby ste ho nenaučili nenávidieť, alebo podceňovať tých, ktorí nosia značkové oblečenie a majú drahé veci. Nie každý, kto na to má je gauner. Aj tu platí , naučte dieťa, riadiť sa svojím srdcom.
—
Sonja Vodrážková
Tip na knihu:
Osho – O dětech – Osho rozpráva o rôznych základných vlastnostiach detí, ako je napríklad hravosť, nevinnosť a prirodzená inteligencia. Odpovedá na rôzne otázky ohľadne tehotenstva, pôrodu, vzťahu medzi rodičmi a deťmi, výchovy, učenia a vzdelávania detí.
Úryvok: V budoucnost bez drog můžeme doufat tehdy, jestliže člověk bude přirozeně meditativní… Je to možné. Když dítě zjistí, že jeho otec medituje, že jeho matka medituje a že každý medituje, začne být zvědavé. Bude chtít také meditovat. V tomto věku je meditace velmi snadná, protože dítě ještě není zkaženo společností a ještě je nevinné. Jestliže bude každý kolem dítěte meditovat a užívat si toho, nemůže zůstat pozadu. Bude s nimi sedět se zavřenýma očima. Nejprve se mu mohou smát, že to není pro děti, ale nechápou, že pro děti je to ještě více možné než pro takzvané dospělé. Stačí atmosféra meditace ve školách a na univerzitách – kamkoli člověk přijde, nachází tuto atmosféru, která podporuje jeho meditativnost. Rád bych zažil to, že na světě nebudou potřebné žádné drogy. Ne však kvůli zákazu, ale kvůli vytvoření něčeho lepšího a opravdového. Drogy budou takto bez jakýchkoli potíží přemoženy. Tyto hloupé vlády však pořád přikládají drogám důležitost a stále ničí mladé na celém světě. Nejvzácnější období života je promarněno v halucinacích. Snažím se, abych přinesl něco významnějšího, než mohou přinést drogy – to je rozhodující okolnost.
Pôvodná cena: 8.20 EUR, Naša cena: 6.56 EUR, Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 1.64 EUR
Súvisiace články:
One Response to Detská mánia VLASTNIŤ!
Nájdete nás aj na facebooku:
Zaujímavá informácia pre čitateľov:
„Affinity proces“ je dôležitý nástroj, ktorý sa používa v práci Paula Ferriniho, aby ľuďom pomohol vyjadrovať sa zodpovedným a súcitným spôsobom. Ak by ste mali záujem vyskúšať si tento proces nezáväzne a zadarmo (buď osobne, alebo aj telefonicky), kontakt:
Libor Modrovský, liboreg@gmail.comPrihlásiť/Odhlásiť sa
O autorovi:
Svet je dnes taký rýchly, že do tej istej rieky nestihneš vstúpiť ani raz. Mali by sme spomaliť a trochu viac sa uvoľniť. Aj o tom píšem...Kategórie
Doplnil by som ešte, že pomoc dieťaťu okrem podporovania vyšších hodnôt pre jeho dušu treba pamätať aj na to, že dieťa sa potrebuje aj presvedčiť o tom, že v niečom je dobré, že naozaj vyniká. Správne je podporovanie aktivít do krúžkov a združení, kde sa dá naviazať na spoločné záujmy a talenty. Šport, tanec, odborné krúžky a pod. Dobrá poznámka autorky je o korčuliach. Dieťa potrebuje prežiť skúsenosť, v ktorej získa oporu ak pozná, že naozaj nezáleží aké staré sú korčule ale na tom, ako ovláda korčuľovanie.