google27eaa3905ca3fee3.html

Stévia je považovaná za zdravú náhradu organizmu neveľmi prospešných umelých sladidiel a cukru. Práve ten je jedným z faktorov, ktoré sú zodpovedné za nadváhu, obezitu, cukrovku a ďalšie civilizačné ochorenia. Prijateľnou možnosťou ako spotrebu cukru znížiť a byť zdravším, je nahradiť biele kryštáliky zdravšou a všestranne využiteľnou alternatívou.

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) zverejnila ešte v roku 2012 znepokojujúce údaje, ktoré hovoria o tom, že počet ľudí s nadváhou a obezitou neustále narastá. Ak sa v tomto smere nič nezmení, v roku 2020 budú pojmom „obézni“ alebo „s nadváhou“ označení dvaja z troch ľudí.

Hlavným dôvodom je nezdravý životný štýl. Nie je neznáme, že zásluhu na týchto alarmujúcich štatistikách má aj spotreba cukru. Slováci napr. ročne skonzumujú v priemere viac ako 34 kg rafinovaného cukru na osobu, a to ani zďaleka nepatríme na špičku rebríčka v spotrebe cukru vo svete. Odborníci varujú, že je potrebné žiť zdravšie, a teda obmedziť aj vysokú spotrebu sacharidov.

Mnohí z nás v snahe vylúčiť rafinovaný cukor, siahnu po umelých sladidlách, ktoré, bohužiaľ, nie sú tou najvhodnejšou voľbou kvôli možným vedľajším účinkom. Z tohto hľadiska sa javí ako dobrá voľba stévia – sladidlo prírodného pôvodu, ktoré pochádza z oblastí Paraguaja.

To, čo iní využívajú stovky rokov, my spoznávame až dnes

Domorodci v Paraguaji používajú stéviu sladkú (stevia rebaudiana) stáročia bez akýchkoľvek problémov. Produkty vyrobené zo stévie sú prírodné a u nás všeobecne považované za bezpečné. V porovnaní s cukrom, ktorý je zdrojom prázdnych kalórií, má stévia takmer nulovú energetickú hodnotu a doposiaľ nie je potvrdené akékoľvek negatívne pôsobenie na zdravie. To sa o rafinovanom cukre, rozhodne, povedať nedá.

Okrem Paraguaja sa stévia pestuje v Brazílii, Číne, Japonsku či v oblastiach Pacifiku. A už aj u nás. Okrem iných pozitívnych účinkov slúži aj ako náhrada cukru a umelých sladidiel. Viacerí výrobcovia sa rozhodli nezdravé sacharidy vo svojich produktoch nahradiť stéviou, ktorá môže byť až 300-krát sladšia ako cukor. K dispozícii je viacero variantov sladidiel zo stévie, ktoré sú dostupné v lekárňach, obchodoch so zdravou výživou a e-shopoch.

Vyberte si to, čo vám najviac vyhovuje

Sortiment produktov zo stévie sa neustále rozširuje. Na výber máte aj tieto možnosti:

1. Rastlina „Stévia cukrová“ priamo v kvetináči je pomerne bežným sortimentom v lepších záhradníctvach alebo e-shopoch. Darí sa jej na okennom parapete i v záhradách. Na osladenie kávy a čaju vám postačia dva až tri umyté lístky. Podobným efektom sladenia disponujú aj sušené celé, alebo drvené lístky stévie (je možné pripraviť ich aj doma zo živej rastliny).

2. Stévia v tekutej forme sa používa pri varení, pečení, ale aj sladení kávy a čaju. Spravidla je 150-krát sladšia ako cukor, čiže zopár kvapiek sa vyrovná čajovej lyžičke cukru.

3. Je praktické mať po ruke tabletkové sladidlá zo stévie, ktoré sú zhruba 30-krát sladšie ako cukor. Použitie je najjednoduchšie, pretože čajovej lyžičke cukru zodpovedá jedna malá tabletka. Oceníte ich v kaviarni, v práci i doma na osladenie nápojov.

4. Stévia koncentráty sú ideálnymi pomocníkmi pri zaváraní, pečení a varení. S nimi pripravené koláče a zákusky sú rovnako sladké, ale oveľa zdravšie. Koncentráty v podobe bieleho kryštálu sú 10-krát sladšie ako cukor, to znamená, že 1 lyžička stévie nahradí 10 lyžičiek klasického cukru.

5. Pre tých, ktorým sa nechce prepočítavať pomer cukru k stévii, je k dispozícii sladidlo, kde čajová lyžička cukru predstavuje čajovú lyžičku stévie. Tu už nie je naozaj nič na pomýlenie.

Aj život s nadváhou či cukrovkou môže byť vďaka stévii sladký

Stévia má nulovú kalorickú hodnotu a ide o produkt prírodného pôvodu, preto sa používa ako zdravá náhrada cukru a umelých sladidiel. Je vhodná pre tých, ktorí sa snažia schudnúť, ľudí s cukrovkou a vyznávačov zdravého životného štýlu. Podľa JECFA (spoločný výbor FAO/WHO pre potravinárske prídavné látky) je stévia bezpečným sladidlom pre ľudí s diabetom, pretože nemá vplyv na hladinu krvného cukru a krvný tlak.

Viac:http://zdravie.cvicte.sk/

Odporúčané knihy:

Barbara Temelie – Výživa podle pěti elementů – Praktické rady a odporúčania, na základe ktorých môžete prostredníctvom stravy dosiahnuť fyzickú aj psychickú rovnováhu, čo znamená mimo iné aj prevenciu proti chorobám, prípadne doplnok liečebného procesu. Autorka opisuje prejavy nerovnováhy energií jin a jang. Chce upozorniť na určité princípy a zákonitosti, ktoré majú svoje opodstatnenie. Mnohí z nás už vedia, že celý vesmír, a teda aj náš vlastný organizmus, funguje na princípe vzájomnej rovnováhy dvoch energií – jin a jang. Strava a spôsob jej úpravy výrazne vplýva na rovnováhu týchto energií v našom tele. Vaša celodenná vitalita a nálada bude závisieť od toho, čo si dáte na raňajky, alebo čím si zaťažíte organizmus počas dňa. Aj keď sa asi nedá prejsť na tento výživový systém naraz, určite každého pri čítaní napadnú aspoň drobné zmeny, ktoré by sa mohli objaviť vo vašom jedálnom lístku. A malé zmeny sú vždy základom veľkých zmien. Táto kniha vám k nim určite dopomôže. Po jej prečítaní v sebe pocítite novú silu a chuť cielene sa postarať o svoje zdravie.

Pôvodná cena: 7.60 EUR, Naša cena: 6.46 EUR

Zľava: 15.00 %, Ušetríte: 1.14 EUR


 +


Barbara Temelie, Beatrice Trebuth – Kuchařka podle pěti elementů – Skvelá príručka pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o zdravú výživu, ako aj o čínsku medicínu. V prvom rade tu nájdete množstvo receptov (vrátane pikantných ranných pokrmov a slávnej čínskej ryžovej kaše congee). Na konci každého receptu sa uvádza liečivé pôsobenie daného jedla a odporúčania v súlade s princípmi tradičnej čínskej medicíny a dietetiky, a to na základe dlhoročných skúseností z poradenskej praxe s osobami chorými aj zdravými.

Pôvodná cena: 11.55 EUR, Naša cena: 9.24 EUR

Zľava: 20.00 %, Ušetríte: 2.31 EUR


Súvisiace články:


 

(Prečítané 2 545 krát, 1 dnes)

3 Responses to Zabudnite na cukor a umelé sladidlá! Je tu stévia.

  1. tibor píše:

    Premyslam nad tym ako sa ludia snazia nahradit priemyselne vyrabany cukor a hladaju alternativy. Ked vypijem pol litra cerstvej jablkovej stavy z akurat teraz natrhanych jablk, je taka sladucka, plna prirodneho cukru, ze trstinovy cukor ako sladidlo som zo svojho mozgu uplne vymazal. Melon, hruska, ananas, ceresna, pomaranc, marhula, malina, jahoda…mam pokracovat? Vsetky druhy ovocia, teda aspon co poznam a jedavam su tak dokonale sladke. Mnam. Staci zacat konzumovat sladucke ovocie. Netreba nic hladat.

  2. Sladidlo píše:

    Dobrý den,
    já už cukr tíměř nepoužívám a také se mu vyhýbám v jídle. Místo něj, když je třeba, použiju maltitol. Dá se použít kdekoliv, kde bílý cukr, ale je zdravější – nižší GI, méně sacharidů, zdravější i pro zuby. Možná to někoho zaujalo, tak si může přečíst více o něm tady http://www.maltitol.cz